Piega maakt een aantal erg goede luidsprekers. Kijk eens in de Duitse Audio bladen, daar staan regelmatig testen van hun luidsprekers. Op de website van Piega staan er meestal wel een aantal die je kan downloaden.
Ik heb zelf uiteindelijk voor de BL-3 en BL-4000 gekozen (BL-11 komt later nog een keer :-), maar de AP/AS serie van Piega klingt erg goed. De afwerking is overigens subliem.
Wat mij uiteindelijk heeft tegengehouden om deze te kopen zijn drie zaken:
- Toen ik er naar keek kon je voor een aantal modellen er voor kiezen ze actief te maken, maar dan moet er toch weer een of andere schakeling voorgezet worden om e.e.a. met B&O te laten samenwerken (niet moeilijk, maar allemaal weer extra)
- Ik vond de combinatie met de BV10 als centerspeaker een gehele B&O oplossing toch net iets beter op elkaar afgestemd.
- Bij de passieve versies komen de B&O losse versterkers er bij en dus nog meer losse kastjes &niet echt actief ondersteunde producten...
Wat ik mij bij B&O, samen met jou, blijf afvragen waarom ze er altijd van die waanzinnig goedkope luidsprekers in plaatsen. Vroeger heb de BL-6000 gehad en voor een paar tientjes extra kan je daar beduidend betere luidsprekers inzetten. Zou de kwaliteit toch een stuk moeten opkrikken?