in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 08-19-2010 5:30 PM by arned. 4 replies.
Page 1 of 1 (5 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 08-19-2010 11:04 AM

    • Bundy
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Bolderslev, Denmark
    • Posts 58
    • Gold Member

    Radiosignal

    Hej

    Når man har en god kvalitetsradio (beomaster 8000) finder man ud af at der er stor forskel på kvaliteten af det signal de forskellige radiokanaler sender ud. Danmarks radio er den der har den bedste kvalitet, dynamik og dybde. De tyske kanaler er mere "flade" i lyden og lokalradio stationerne er de dårligste. DAB er en mellemting af DR FM og tysk radio.

    Er der nogen der ved hvorfor det er sådan?

    Jeg har fundet er klassisk kanal i tyskland der ikke går så godt igennem. Er der nogen måde jeg kan tjekke om de sender et ordenligt signal før jeg investerer i en antenne?

    Jeg har læst et sted, at i København har De det bedste signal. Er det korrekt?

    Mvh Mogens

  • 08-19-2010 11:55 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Radiosignal

    Forskellen ligger sandsynligvis mest i mængden af kompression.
    Mange af de "moderne" radiostationer, som sender til de "unge mennesker" er
    kompresset så voldsomt, at det lyder ganske forfærdeligt.
    Selv lidt større og mere anerkendte stationer (f.eks. The Voice)
    bruger al for meget kompression.
    Det gøres for at give et mere påtrængende, "in-your-face" og "pop-smart" lyd-billede
    med et umiddelbart højere signal-niveau men i mine ører lyder det
    anstrengende, massivt og forfærdeligt og niveauet er ikke højere end de andre.
    Kompression er populært sagt en form for udglatning så stille og kraftige
    passager lyder lige højt.
    Det er rigtig tydeligt ved tale, altså når speakeren annoncerer osv.

    Jeg ved ikke om København har et bedre signal end andre steder i landet. Jeg har
    svært ved at tro, der er en forskel. Hvor jeg bor, kan jeg kun modtage sendere på
    Sjælland så jeg kan ikke sammenligne.

    Martin

  • 08-19-2010 3:03 PM In reply to

    • Bundy
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Bolderslev, Denmark
    • Posts 58
    • Gold Member

    Re: Radiosignal

    Jeg har et andet sted her i dette forum læst om "loudness wars" hvor nye cd´er bliver mixet så dynamikken forsvinder. Det er jo forfærdeligt og og jeg har da ondt af mennesker der inversterer i dyrt HI-FI udstyr men får dårlig mixet musik med hjem på CD ´erne. Det er jo også ligemeget om ens MP3 er i FLAC eller anden lossless format, hvis udgangspunktet er "crap".

    Og på radiosiden,  når FM signalet forsvinder, hvad er der så tilbage? Det DAB jeg har hørt er ikke på højde med FM og hvem ved om det sker.

    Mogens

  • 08-19-2010 4:35 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Radiosignal

    DAB bliver sandsynligvis ikke udviklet yderligere. Det lyder som en "billig"
    MP3-fil (hvilket det næsten også er) og det er heller ikke noget for mig.
    Det er nok mere sandsynligt, at udviklingen går imod internet-baseret radio,
    og så dør DAB også. Men det er bare mit gæt.

    Det er rigtigt med CD'erne. Og det behøver såmænd ikke være specielt krævende
    musik for at man kan høre, der er noget galt.
    Den nye Laban-boks er et lysende eksempel. Her er miksningen gået helt brandert,
    ikke kun i loudness departementet, men generelt.
    Det lyder flere gange bedre på de gamle vinyl-albums end på CD'erne i boksen og det
    er en skam når nu muligheden for bedre lyd er tilstede.

    På Beocentral tages også et emne om de nyere CD'er op:
    http://beomic.beocentral.com/ ("What's happened to CD?")

    Martin

  • 08-19-2010 5:30 PM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Radiosignal

    I mine unge dage blev der ofte lyttet til tysk radio i det sønderjyske - specielt NDR 2 - som sendte meget blandet non-stop pop-musik. Dengang talte man om "tysker-lyd", som adskilte sig hørbart fra den lyd som kom fra Danmarks Radio. Det kunne lyde som der blev skruet ned for bas og diskant, således mellemtonen blev mere fremhævet. Det er mit indtryk, med det kendskab jeg har til tyske venner på den anden side af grænsen, at de bedst kan lide en lidt klar og lys klang og ikke for meget bas. De tysk byggede højtalere lyder generelt også lidt lysere i klangen end vi er vant til. Så det smitter vel stadig i dag af på de fleste tyske radiostationer. Hvis man lytter til speakerstemmer på henholdsvis danske og tyske radiostationer er det tydeligt at høre.

    M.h.t. til kvaliteten af CD indspilninger er jeg lidt inde på nogle betragtninger om dette i tråden "strømfase".

Page 1 of 1 (5 items)