in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 05-06-2010 6:38 AM by Dillen. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 05-05-2010 4:51 AM

    Løbeværk til Beocenter 9500

    Hej. Jeg står med en defekt Beocenter 9500, og ville gerne hører om der var nogle de lå inde med et cd løbeværk til den, eller måske kender et sted hvor man kan bestille et ? 

     

    Mvh

     

    Lars Krogh

  • 05-05-2010 11:20 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Løbeværk til Beocenter 9500

    Velkommen til Beoworld !

    Drevet fås vist ikke længere men de fleste fejl i disse drev kan faktisk repareres for en
    del mindre end udskiftnings-prisen.
    Kan den ikke læse CD'er mere men åbner bare låget igen når man prøver ?

    Martin

  • 05-05-2010 1:11 PM In reply to

    Re: Løbeværk til Beocenter 9500

    Mange tak :)

    Den begynder at spinne cd'en på fuld styrke, og kører den forkerte vej rundt. Jeg kan se at laser armen slår ind til start, og der er rødt lys i den. Jeg har prøvet at justere strømmen i laseren lidt op, da jeg fik at vide at det nogle gange kunne få den til at leve (På lånt tid) lidt længere endnu..

    Så det ser ud til at focus ikke virker, og at den ikke kan se at der er en cd i.. 

     

    Lars 

  • 05-05-2010 4:09 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Løbeværk til Beocenter 9500

    Åh nej.

    Og her kommer der så noget, der kunne ligne et rigtigt surt opstød, men stol på mig når
    jeg siger, at det er ment udfra et helt reelt ønske om at holde så mange af
    B&O's suveræne produkter i live så længe (og gerne så billigt) for ejerne som muligt.
    Tingene er (og var) dyre og fortjener det;

    Juster ALDRIG laserstrømmen op. Det slår laseren ihjel !
    Elektronikken går ikke ud af justering, det er som regel nogle få komponenter,
    der ældes og derfor forhindrer kredsløbet i at virke rigtigt.
    Skift en håndfuld komponenter og den kører igen. Og det som regel UDEN efterjustering.
    Dvs. din må altså nu på et veludrustet værksted og justeres på plads igen, hvis
    ikke skaden er permanent nu.
    Med bare 20% for høj strøm (5 graders rotation på trimmeren) kan laserens
    liv måles i timer i stedet for år.
    Det hjælper i øvrigt ikke på hverken fokus eller radial balance at justere på laser strømmen.
    Det er en and.
    En stor een.
    Fokus har principielt intet med lysstyrken at gøre men derimod reguleringen af afstanden fra linsens
    brændpunkt til informations-laget i CD'en. Men ligesom resten af CD-spilleren virker det naturligvis ikke
    uden lys i laseren.

    Jeg har endnu ikke set en defekt laser fra et urørt drev og jeg har repareret mange.
    Alle de defekte lasere, jeg har set (4-6 stykker), sad i drev, som var misjusterede
    men som alle kunne have været repareret hvis ikke man havde drejet vildt
    rundt på alt indeni.

    Det lyder som om fejlen i dit drev ligger i motor styringen.
    Det er også en kendt fejl og som regel også reparabel indenfor en fornuftig pris men
    hvad det koster efter dit lille indgreb er svært at sige.
    Nu er der jo to fejl på drevet.

    Til andre læsere;
    Lad være med at prøve lykken selv, det bliver ikke billigere af det og man kan ikke "være heldig" med en
    justering af laserstrømmen.
    Uden det rigtige måleudstyr, test-CD'er, værktøj, manualer og kendskab til kredsløbene i en CD spiller, finder
    man aldrig ud af at få en defekt CD spiller til at køre igen. Selv med det rigtige udstyr, kan det undertiden
    drille meget at få det hele på plads.
    Det bringer kun flere problemer at "prøve sig frem med at dreje på nogle
    justeringer" osv. og i de fleste tilfælde er en reparation af B&O's CD drev muligt
    indenfor en aldeles rimelig pris (som regel en time eller halvanden plus for ca. 100.- komponenter).
    Skal drevet derimod igennem en komplet opjustering, tager det lang tid - og så koster det.
    Har man så yderligere fået ødelagt f.eks. laseren ved at øge strømmen til den i et desperat
    forsøg på at få den til at "se pladen", er det måske for sent - og det opdager teknikeren
    først når han HAR prøvet i timevis at justere det hele ind, og så tager ejeren sin nydelige
    design cassette-radio med hjem under armen igen efter at have lagt betaling for tre tekniker timer
    til ingen verdens nytte.

    Martin

  • 05-06-2010 2:43 AM In reply to

    Re: Løbeværk til Beocenter 9500

    OK. Jeg har en service manual, og jeg har først lavet en kontrol af Laserforsyning, hvor man laver et lille kredsløb man sætter ind over 30P31, for at måle om den fik de rigtige spændinger fra servo printet. Og det passede meget fint med hvad service manualen siger. 

     

    Derefter målte jeg Laserstrømmen, hvor man skal måle 1 K-ohm over to modstande. Den instillede jeg til de 1 Kilo, og efter det ikke virkede satte jeg den bare 200 Ohm til hver side, skulle gerne ikke slå den ihjel, men for at se om det var pga den at den ikke kunne læse.. Fordi den netop slet ikke kan "se" at der er en cd i den. Og for at teste om det var laseren der lige var blevet dårlig. 

    Så har jeg prøvet at stille fokus offset med en rigtig test cd, og i service mode. Men hjælper ikke på at den kan se cd'en. 

    Jeg har et elektronik arbejdsbord, og jeg har ikke lavet justeringer helt ude i yderpositioner, de er lavet ihenhold til servicemanualen :)

    Mvh

    Lars 

  • 05-06-2010 6:38 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Løbeværk til Beocenter 9500

    Fint, så har du nok ikke brændt noget af.
    Det lyder som om den sagtens kan se, at der er en plade. Ellers ville den ikke prøve at spinde den op i omdrejninger.
    Derimod lyder det som om styringen til spindle-motoren er defekt, så du skal måske fejlsøge lidt i den retning.
    Note: Der er en fejl i nogle servicemanualer i forbindelse med transistorerne i udgangen af motorstyringen. De er såvidt jeg
    husker begge givet i manualen som NPN eller PNP. Det skal være een af hver, som der også sidder på printet.

    Martin

Page 1 of 1 (6 items)