in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 04-30-2010 3:46 PM by Beobuddy. 19 replies.
Page 1 of 1 (20 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-25-2010 3:56 PM

Condensatoren vervangen?

Ik heb welleens gelezen dat het naar 10 jaar verstandig is om de condensatoren bij eindversterkers te laten vervangen.

Hoe is dat nou bij beolab luidsprekers.

stel ik heb een set van 10 jaar oude beolabs 6000 is het dan verstandig om de elco's te vervangen voor nieuwe of heeft het weinig zin.

wat is jullie mening/ervaring

• 04-27-2010 9:55 AM In reply to

Re: Condensatoren vervangen?

Niemand??

• 04-27-2010 1:32 PM In reply to

Tuurlijk wel!! Sorry hoor Smile

Tja, of het zin heeft om die condensatoren te vervangen, ik vraag het mij af.

Het vervangen van condensatoren in diverse (B&O) apparaten uit de jaren negentig ligt toch anders dan het vervangen van condensatoren in het wat jongere spul.

Menig B&O apparaat uit de jaren negentig hebben te kampen met problemen met condensatoren die qua funktie minder goed gaan werken. Menig LX/MX of VX bijvoorbeeld barsten soms van de condensatoren die gaan lekken en dus niet goed meer werken en er zelfs voor gaan zorgen dat het betreffende apparaat gewoon niet meer werkt.

Ik denk dat de VX5000 daar nog het grootste voorbeeld van is, gevolgd door elco's in de voedingen van de LX/MX en die daarna de geest gaan geven.

Maar een van de redenen is dat in de jaren negentig er veel gebruikt is gemaakt van een bepaald merk die gewoon slecht gefabriceerd zijn. Al die elco's geven op een bepaald moment de geest. Maar niet alleen de elco's in B&O apparatuur hebben er last van, maar ook veel moederborden van een paar jaar oud weigeren opeens dienst en zorgen ervoor dat een systeem soms spontaan blijft opstarten of niets meer doet.

Een andere reden is dat soms de temperatuur in een apparaat hoog oploopt, waardoor de levensduur aanzienlijk verkort wordt.

Dan heb je daarvoor de speciale 105 graden types die daarvoor geschikt zijn.

Maar het antwoord op jouw vraag of het zin heeft om ze te vervangen in een setje 6000's, ik weet het niet.

Wat wil je ermee bereiken?

Als je de schema's bekijkt van de 6000's, zul je zien dat de speakers ervan direct zijn gekoppeld aan de uitgang van de ingebouwde versterker, zonder gebruik van uitgangselco's (het zgn DC gekoppeld). Dus daar zitten er geen die het geluid nadelig kunnen beïnvloeden.

Ik denk en vermoed, dat de enige condensatoren die mogelijk minder zouden kunnen worden en waarvan het dan (hoorbaar) zin heeft om te vervangen, zijn de voedingselco's van 3300uF ieder.

Als die minder worden, wordt de (voedings)buffer voor de versterker minder, en zal of kan de 6000 minder presteren in het laag of bij andere plotselingen impulsen. Maar dat zou je zeker moeten gaan merken bij een hoger volume.

Als je ze wilt vervangen is dat een relatief goedkope klus, ze zijn een paar euro per stuk. Ik heb toevallig vanmiddag voor penta's andere gehaald. Gewoon om te kijken of het scheelt. En dat zijn 10.000uF 100Volt types! En die kosten dus 25 euro per stuk. Heb er 4 gehaald, dus Kassa!

Je moet alleen de tijd hebben om ze (even) in te bakken.

Verder zitten er geen elco's in die echt minder worden en het geluid zullen beïnvloeden. De filterprinten zijn toch in smd formaat en zullen niet snel minder worden.

Ik denk het een kwestie is van een kleine investering en dan hoor je het gelijk en weet je het ook zeker dat het voorlopig zeker geen probleem zal geven.

• 04-27-2010 1:40 PM In reply to

Das duidelijk.

bedank!Smile

• 04-27-2010 4:33 PM In reply to

Beobuddy:

Ik heb toevallig vanmiddag voor penta's andere gehaald. Gewoon om te kijken of het scheelt. En dat zijn 10.000uF 100Volt types! En die kosten dus 25 euro per stuk. Heb er 4 gehaald, dus Kassa!

Je moet alleen de tijd hebben om ze (even) in te bakken.

Beobuddy, ik heb zelf ook plannen om mijn Beolab Penta's 1 te voorzien van nieuwe Elco's. Heb je er iets van gemerkt nadat je ze vervangen had en waar heb je ze gekocht en zijn het er 4 per Penta?

M. Dillen heeft volgens mij van die "kits" liggen, weet jij wat dat precies inhoudt?

Leslie 

B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

Beovirus? What's that?

• 04-27-2010 4:59 PM In reply to

Welke C nummers hebben ze in de service manual?

Ik kom de waarde van 10000uF nergens tegen in het schema. 

Beovirus? What's that?

• 04-27-2010 5:19 PM In reply to

Het zijn 6C1 en 6C2.

Je ziet ze zitten na een bruggelijkrichter van print 5 bij de voeding.

Ze hebben een werkspanning van 68Volt te verduren. Op pagina 14 (van de 22) in de beschikbare doc staan ze vermeld al 80V types. Maar die kom ik nergens tegen. De enige waar ik ze kon vinden, was bij display.nl in Utrecht.

• 04-27-2010 5:30 PM In reply to

Ik heb ze dus nog niet ingebouwd.

Maar heb je je elco's van de scheidingsfilters al vervangen? Dat zet in ieder geval wat zoden aan de dijk. Dat verschil hoor je zeker.

Mijn advies is wel: vervang ALLE condensatoren, en doe geen half werk! Ik ken de leden die bepaalde condensatoren laten zitten om verkeerde redenen.

Ik weet niet of Dillen ook deze als setje aanbied, ik dacht in eerste instantie dat hij setjes levert voor de filters.

Ik loop overigens nog wel het risico dat de elco's niet passen, want het zijn flinke bommen! Er zitten er 2 per speaker in. Maar mijn ervaring is dat in de loop van de jaren de condensatoren kleiner zijn geworden bij gelijke waarden. Tenzij je voor de betere MKP/MKS en Q's van Audyn types voor het filter gaat zoals ik. Deze folie gewonden condensatoren halen het maximale eruit, maar zijn aanzienlijk groter en vereisen iets meer improvisatie.

Filterelco's haal ik hier: www.speakerland.nl in Oss (heb geen aandelen!)

• 04-27-2010 5:30 PM In reply to

Dank je!

Wat is het resultaat na vervanging?

Beovirus? What's that?

• 04-27-2010 5:44 PM In reply to

Na vervanging van welke?

Van de filtercondensatoren lijkt er een soort van doek voor de penta weggehaald te worden. Veel meer kleine details die hoorbaar worden. Zangstemmen die er mooier (ik weet het, subjectief, maar door vele beaamd) die duidelijker mooier eruit komen.

Tests gedaan middels een zelf samengestelde cd (mono) met bekende nummers.

Het laag wordt strakker door de nieuwe Intertechnik types die zijn gebruikt.

Bij het vervangen van de voedingselco's verwacht ik eigenlijk nauwelijks verbetering, maar ben wel nieuwsgierig ernaar. Dus gewoon voor het idee dat het vervangen is net als de rest, maakt het geheel compleet.

Overigens ben ik veel verder gegaan dan alleen de elco's. Extra/nieuwe bedrading, solderen ipv stekerverbindingen, nieuwe opamps, andere condensatoren in de voorversterking etc.

Het kost je wel een paar avonden per speaker als je alles netjes wil doen. En dan heb ik nog niet gehad over het (zelf) opnieuw bespannen van het doek.

• 04-27-2010 5:50 PM In reply to

Met vervangen bedoelde ik de condensatoren, ik was iets eerder toen je met je tweede reactie kwam!

Praat me niet over dat vervangen van het speakerdoek, wat een crime!

Welke type Penta's heb je?

Wat zou de hele upgrade aan onderdelen ongeveer gaan kosten denk je?

Beovirus? What's that?

• 04-28-2010 5:04 PM In reply to

Beobuddy,

Inmiddels toch maar begonnen met het demonteren van mijn Penta (eerst eentje, voor het geval)!

De zwarte elco's van 10000uF/80V zijn van het merk Elna en op Ebay heb ik ze gevonden http://cgi.ebay.com/2pc-ELNA-Audio-Capacitor-10000uF-80v-10000u-80v-/270510432501?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3efbada0f5

De filterelco's ga ik bij speakerland halen!

Je had het ook over "opamps" vervangen? Welke onderdelen zijn dat?

De displays ga ik vervangen door rood of groen.

Nu maar hopen dat ik ze weer werkend krijg...

Beovirus? What's that?

• 04-28-2010 5:19 PM In reply to

@ Leslie,

Wil jij voor mij de diameter en afmeting van de oude condensatoren (10.000uF) opmeten?

Dan weet ik alvast of de mijne gaan passen.

Let op dat je voor de kleinere waardes op de filterprinten Audyn types neemt en voor de 68uF van intertechnik. Anders worden de laatste echt te groot als je door nieuwe gaat vervangen.

De 27 uF wordt niet geleverd, daar moet een 22uF en een 4,7uF type voor parallel zetten. Die 4,7 uF heb ik dacht ik aan de onderzijde geplaatst.

• 04-28-2010 5:50 PM In reply to

De maten van deze elco's zijn 35*90mm

Hier foto's van alle printen die uit de Penta 1 zijn gekomen.

Bij 1 filterprint kwam ik een verkoolde weerstand tegen!!!

En nog andere printen die er verdacht uit zien, vreemd eigenlijk want de Penta's functioneerde gewoon nog?

Kun je aangeven waar de "OPAMPS" zitten die je ook gaat vervangen?

Beovirus? What's that?

• 04-28-2010 6:13 PM In reply to

Shoot, die mij zijn dus 40x90mm......

Bedankt, dat worden dus andere of wat knutselen.

De opamp die ik heb vervangen is een 8 pins ic op print 1, IC2, door een opa2134. Die is prima zat.

Dat andere ic-tje is maar een schakel ic-tje en beinvloed nauwelijks iets.

De elco's in het signaalweg heb ik vervangen, C2, C5 en C25 door Wima types (dat zijn rode vierkanten blokjes). Conrad heeft ze bijvoorbeeld.

Verder zou ik controleren of IC1 op pcb 12 (een 7805 voedingsstab) het nog wel doet. Als deze eruit gaan, kunnen ze een sluiting veroorzaken.

Dat kan een oorzaak zijn waarom het display niet werkt.

V.w.b. R3 op het filterprint. Een weerstand gaat niet ineen keer stuk. De waarde zal eerst wel hoger worden, voordat hij eruit brandt.

Dat alleen al is een teken van een verminderde hoogweergave.

• 04-28-2010 6:20 PM In reply to

Mijn displays zijn niet stuk, wil ze alleen een ander kleurtje geven en ze zijn ook niet zo helder meer. Voor de rest hoop ik dat ik alle onderdelen weer terug kan zetten en dat ze weer werken. Eerst 1 Penta en daarna als het goed gaat de 2e.

Anders worden het BeovoxenSad

Beovirus? What's that?

• 04-30-2010 10:55 AM In reply to

Beobuddy:

De elco's in het signaalweg heb ik vervangen, C2, C5 en C25 door Wima types (dat zijn rode vierkanten blokjes). Conrad heeft ze bijvoorbeeld.

Ik heb de waardes (2,2uf, 4,7uf en 10uf) opgezocht bij Conrad maar kom ze niet tegen vwb Wima. Kun je me een link geven?

Verder heb ik mijn vragenlijstje in het Engels op de "workbench" gedeelte van dit forum gezet. Hopelijk komen er meer waardevolle tips naar boven. Ik heb nu zoiets van, ik ben er mee begonnen en zal het goed eindigen ook.

Kun je me misschien ook vertellen waarom ik die grote condensatoren op de filterprinten zou moeten vervangen? Optisch zien ze er goed uit, geen opzwellingen o.i.d. te zien. Ik heb ook begrepen (denk ik) waarom R3 op de filterprint is doorgefikt en waarom mijn tweeter ook niets meer deed. De tweeter waarop deze zit aangesloten gaf bij weerstandsmeting geen waarde meer aan. Heb voor de zekerheid de tweeter van de ander Penta gemeten en die kwam op rond de 7ohm uit.

Zijn deze tweeters (Seas) nog wel te krijgen of zijn er andere alternatieven?

Verder wil ik de displays ook vervangen omdat de helderheid na al die jaren beduidend minder is geworden, ook in de segmenten onderling. Misschien ook alle ledjes die er omheen zitten en beide componenenten een keer een andere kleur dan geel?

Beovirus? What's that?

• 04-30-2010 2:05 PM In reply to

Voor de condensatoren moet je dan bij de passieve componenten kijken. Daarna zoek je MKS foliecondesatoren.

Er komen meerdere pagina's uit met vele waarden. Vervolgens zijn de vierkanten blokjes die 50V kunnen voldoende.

De grote condensatoren verliezen hun waarden. Van de originele 68uF zal veel minder over zijn als je ze nameet.

Maar de waarde van de condensator bepaalt wel de hoogte van de kantelfrequentie.

In geval van het lage deel. Daar staat de elco min of meer parallel aan de woofer. Dan een verlaging van z'n (C) waarde,, wordt de (niet zuivere) weerstand (1/(2 x pi x f x C) hoger en zal de woofer pas op een hogere frequentie worden afgeknepen.

Het is aan de buitenzijde niet altijd te zien of een condensator zijn werking heeft verloren. Maar ga er maar vanuit. 

Ik zou gewoon een originele halen. Kost meer, maar ben je wel zeker van de goede. Gewoon dat 8480206 nummer gebruiken. Dat is hetzelfde als bij de 2e/3e serie.

• 04-30-2010 3:25 PM In reply to

Sorry, ben geen electronicus maar ik dacht dat elco's een polariteit hebben (+ en -)?

Bij deze foliecondensatoren zie ik geen polariteit of maakt dat niets uit?

Het lijkt er meer op om dan maar alle elco's te gaan vervangen, da's een klusHmm

Beovirus? What's that?

• 04-30-2010 3:46 PM In reply to

In filters worden bipolaire condensatoren gebruikt. Voor audiosignalen juist heel gebruikelijk.

Ook in het aktieve filter mogen deze gebruikt worden.

Leslie:

Het lijkt er meer op om dan maar alle elco's te gaan vervangen, da's een klusHmm

Tja, als je het dan doet, doe het dan gelijk goed Big Smile

Trouwens er zijn er die de printplaten gewoon in een vaatwasser doen voor ze ermee aan de slag gaan.

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar je krijgt er wel schone printen van, waar je lekker (schoon) mee aan de slag kan.

Page 1 of 1 (20 items)