in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 05-11-2010 6:17 AM by Dennis. 11 replies.
Page 1 of 1 (12 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-19-2010 2:46 PM

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Beolab 9 placering

    Nu da jeg har fået Beosound 4 (mk. II) som er fin lille sag med mulighed for at kunne optage musik fra CD og radio, kunne jeg godt tænke mig, at få opstillet mine Beolab 9 højtalere optimalt. Da jeg købte dem for ca. 6 mdr. siden blev de opstillet sådan ca. som det var vist i manualen. Jeg har siden fundet ud af - ligesom med Penta høtalerne - at de ikke er helt ukritiske m.h.t. opstillingen og lyden kan ændre sig hørbart, hvis højtalerne flyttes lidt ud eller ind mod bagvæggen eller drejes ind mod lyttepladsen eller peger lige ud.

    Diskanten er egentlig uberørt af om højtalerne vinkles, og jeg fornemmer at de høje toner virkelig høres ensartet, uanset hvor i stuen man sidder eller bevæger sig. Derimod ændres mellemtonen og bassen meget hørbart, hvis højtalerne vinkles ind mod lyttepladsen, eller hvis de peger lige ud i forhold til den foretrukne lytteplads. Dette afhænger igen selvfølgelig af, hvor stort lokalet er og akustikken i lokalet - tykke tæpper/trægulv - store vinduesflader/tunge gardiner o.s.v.

    Jeg kunne tænke mig at høre, hvad erfaringer andre har ved opstilling af Beolab 9 i et stereo set-up, - altså uden bag- eller sidehøjtalere.

  • 05-01-2010 1:28 AM In reply to

    Re: Beolab 9 placering

    Hej
     
    Få dem lidt fri af bagvæggen, og brug dine øre.
    __________________________________
    __________________________________
     
  • 05-01-2010 3:50 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab 9 placering

    Dejligt med gode informative råd!

  • 05-02-2010 3:42 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beolab 9 placering

    Jeg tror, at det Peter Pan mener er, at du ikke skal placere dine højttalere for tæt
    op mod væggen og at resten er svært at sige generelt, da lyden altid afhænger gevaldigt
    af rummets størrelse, udformning, møblering, gulvbelægning, gardiner osv. så det
    bedste man kan gøre er at prøve sig frem. Flytte lidt på dem og lytte, igen og igen.

    Selvom vi vidste hvordan din stue ser ud, ville vi ikke kunne forudsige præcist hvordan
    højttalerne skal stå for at de lyder bedst.

    Martin

  • 05-02-2010 9:51 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab 9 placering

    Ja OK - det du nævner er det jeg stort set starter med at skrive. Jeg ved godt at højtalere kan flyttes rundt og herunder er der nogen der siger højtalere skal langt ud fra bagvæggen - og langt væk fra hjørner - vinkles ind mod lyttepladsen o.s.v. Der er skrevet tykke og kloge bøger om dette emne, og så vidt jeg husker helt tilbage fra begyndelsen af tresserne, hvor jeg havde mit første (B&O) stereoanlæg, har emnet givet anledning til meget diskussion.

    Hvis vi følger B&O's manual og anvisninger stilles Beolab 9 tæt op ad bagvæggen og vinkles lidt ind mod lyttepladsen, - og det virker også fint. Men andre opstillinger virker også. Det afhænger af mange akustiske faktorer. B&O har har altid lavet højtalere der var stuevenlige i almindelige hjem med en kritisk ægtefælle, som ikke mener højtalere skal ses. Så det nytter ikke noget man køber et par store kasser, som skal stå 1 meter ude i stuen for at spille optimalt. 

    Jeg var egentlig også kun - i dette forum - nysgerrig efter at høre fra andre brugere, hvilke erfaringer de har med opstilling af Beolab 9. Højtaleren er nok den mindst kritiske m.h.t. opstilling jeg nogensinde har haft fra B&O. Men lyden ændrer sig hørbart ved forskellige opstillinger uden at det kan siges at lyden bliver dårligere eller bedre.

  • 05-02-2010 12:46 PM In reply to

    Re: Beolab 9 placering

    arned
     
    Dybest set lyder det for mig som om du ikke er tilfreds med lyden fra jeres BeoLab 9
    højttaler, og at du kun har accepteret din "kritiske" ægtefælles valg af design højttaler. 
     
    Personligt syntes jeg BeoLab 9 afvikler de fleste musik changer med bravur.
    Nøjagtigt som Dillen beskriver, nemlig at det er svært at råde andre, fordi der er så
    mange ting der spillet ind på resultatet. Jeg anbefaler du allierer dig med vennerne der
    kommer i jeres hjem, for at blive bekræftet i om lyden er rigtig eller forkert, hvis du selv
    er usikker.
     
    Gratis tweak, som jeg kan anbefale.
     
    Prøve at vende netstikket/strømmen til B&O anlæg og højttaler, og derefter til de
    øvrige AV apparater. Efter fasevending via netstikket, lytte så efter om rum
    perspektivet, og lyt om lyden ud til siderne har ændre sig. Lyt til forskellige lydkilder,
    og beslut dig så for hvad for en fasning der giver det bedste lydperspektiv for dig.
     
    Læg nogle løse tæpper foran højttalerne, hvis i har bare gulve. Kvinder vil gerne have
    grønne planter. Plaser en plante BAG hver højttaler, for at få dem væk fra bagvæggene.
    Det kan faktisk se rigtigt godt ud. Nu giver dine højttaler jo ikke genspejl, men alligevel.
     
    Mvh. Peter Pan. 
    _______________________________________________________________
  • 05-02-2010 1:32 PM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab 9 placering

    Jeg er skam godt tilfreds med mine Beolab 9 højtalere - særdeles godt tilfreds. De gengiver hele frekvensområdet fuldt tilfredsstillende. Men jeg smider ikke blot højtalerne hen i stuen efter for godt befindende og vil da gerne have en optimal løsning. Derfor kan det være interessant at høre, hvordan andre gør med lignende højtalere. Nogle går mere op i kabler og stik og øvrige komponenter, og det kan være udmærket, hvis det er det man lægger vægt på. Det med ægtefællen skal lige tages med et "blink" i øjet. Jeg har skam mit "eget musikværelse" på ca. 8 x 5 meter, som også kan fungere som stue, - hvis det skal være.

    Men jeg kan næsten forstå at en tråd om det som kommer ud af højtalerne, nok ikke har den store interesse i dette forum.

     

     

  • 05-02-2010 4:44 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beolab 9 placering

    Det har det da i højeste grad og jeg føler, vi gør hvad vi kan for at svare dig.
    Du kan jo ikke bruge andres erfaringer til ret meget da ingen af de nævnte faktorer,
    bortset fra højttalerne selv, er ens og en direkte sammenligning af placeringen under de
    forskellige omstændigheder vil nok ikke give megen mening.
    Du må nok specificere nøjere hvad det er, du leder efter.

    Martin

  • 05-08-2010 8:42 PM In reply to

    Re: Beolab 9 placering

    Ja, undskyld Arned. Jeg ved ikke rigtig hvad det er du ønsker. Dine lettere sarkastiske kommentarer til de indlæg der er kommet, er ikke ligefrem konstruktive. Der er nogle personer som forsøger at give nogle gode råd.

    Det gavner vel ikke meget at høre hvordan andre stiller deres Beolab9. Hvis deres stue ikke har samme størrelse/form som din eller møblerne står anderledes er det fuldstændig irrelevant. Kun dine egne ører kan afgøre det. Der er ingen opskrift på det...udover det som står i opstillingsvejledningen -som du så åbenbart ikke syntes er god nok.

    Du skriver at "en tråd om det der kommer ud af højttalerne, nok ikke har den store interesse i dette forum"... Hvor vil du hen med det? De fleste her, ønsker nok at få den bedste lyd. Men ikke alt kan skrives ned.

  • 05-09-2010 3:09 AM In reply to

    Re: Beolab 9 placering

    Steffen:

    Ja, undskyld Arned. Jeg ved ikke rigtig hvad det er du ønsker. Dine lettere sarkastiske kommentarer til de indlæg der er kommet, er ikke ligefrem konstruktive. Der er nogle personer som forsøger at give nogle gode råd.

    Det gavner vel ikke meget at høre hvordan andre stiller deres Beolab9. Hvis deres stue ikke har samme størrelse/form som din eller møblerne står anderledes er det fuldstændig irrelevant. Kun dine egne ører kan afgøre det. Der er ingen opskrift på det...udover det som står i opstillingsvejledningen -som du så åbenbart ikke syntes er god nok.

    Du skriver at "en tråd om det der kommer ud af højttalerne, nok ikke har den store interesse i dette forum"... Hvor vil du hen med det? De fleste her, ønsker nok at få den bedste lyd. Men ikke alt kan skrives ned.

    right on spotYes -  thumbs up

  • 05-09-2010 8:08 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab 9 placering

    Jeg må først og fremmest sige, at jeg er godt tilfreds med mine Beolab 9 og jeg har egentlig ikke bedt om råd til opstilling af mine højtalere, men blot erfaringer, - som nævnt i det første indlæg. Og dette forum kan vel også anvendes til at udveksle erfaringer m.h.t. opstilling af højtalere, - i dette tilfælde Beolab 9, som er ikke ligner noget af det B&O tidligere har konstrueret af højtalere og som klangmæssigt stiller andre krav til akustik, selvom højtaleren ikke umiddelbart er særlig kritisk med opstilling. En erfaring med at fortælle: "Få dem lidt fri af bagvæggen, og brug dine øre" og dernæst at komme med en påstand om, at jeg i bund og grund nok er utilfredse med mine højtalere, kan jeg egentlig ikke bruge til ret meget når vi taler om erfaringer. Og dette sammenholdt med at vi indtil nu åbenbart kun er meget få personer der har skrevet i denne tråd er interessen vel ikke særlig stor for at gå videre med dette emne. Så for mit vedkommende slutter tråden her, og hvis nogen har opfattet noget som "lettere sarkastiske kommentarer" har det ikke været hensigten, at genere nogen personligt.

  • 05-11-2010 6:17 AM In reply to

    • Dennis
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 02-01-2009
    • Denmark
    • Posts 172
    • Gold Member

    Re: Beolab 9 placering

    Hej Arned!

    Hvorfor prøver du ik' at poste dit indlæg i General Forum, i stedet for her? Der er trods alt flere mennesker verden over, end der er i Skandinavien!

    Mvh. Loudspeaker

    I was borned with a Beolink 1000 in my hand!

    Ever seen a Beomaster 6001? I have one! Look here.

    Main system: Beovision AV9000, Beocenter 2300, Beosystem 3500, Beolab Penta MKIII, Beolab 3000, Beogram 6500, Beolink 1000, Beolink 5000, Beolink 7000

    Wish list: Beolab 2,


Page 1 of 1 (12 items)