in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 04-29-2010 2:47 AM by arned. 4 replies.
Page 1 of 1 (5 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-18-2010 4:15 AM

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Beosound 4 lyd og teknik

    Jeg har netop købt en Beosound 4 til erstatning for en ca. 5 år gammel Beosound 3000. Det er dejligt igen at have muligheden for at kunne optage fra både CD og radio med SD kortet. Det virker helt fortrinligt når man først har sat sig lidt ind i menu opsætningen. Man kan enten vælge at optage direkte fra CD'en og vælge de tracks der ønskes eller lægge musikken ind på kortet via en PC - enten mp3 filer eller Windows Media Player filer. Beosound 4 afspiller begge filtyper i ganske fin lydkvalitet. Jeg kan ihvertfald ikke høre forskel. Jeg har købt versionen med de nye funktioner og mulighed for SD kort op til 16 GB. Underligt nok følger der ikke et SD kort med. Det havde vel været en ringe udgift for B&O at levere anlægget med f.eks. et 2 GB SD kort med et B&O symbol. Isætnng af CD kan godt virke lidt bøvlet, og er ihvertfald ikke så let og ubesværet som på Beosound 3000/3200. Der er et tillæg til brugsanvisningen om de nye funktioner og muligheder, men den følger ikke med i kassen, men kan downloades fra B&O hjemmesiden.

    Det som først og fremmest er spændende hjemme i stuen, - hvordan lyder maskinen? Generelt kan siges at lyden er en anelse mere klar og ren i mellemtone området. Jeg har BS 4 tilsluttet Beolab 9 og de lyder nu knap så "fede" som ved Beosound 3000. Så alt i alt en lidt renere lyd end på det gamle Beosound 3000, - ihvertfald min BS 3000. Andre vil måske ikke kunne høre forskel. Men noget af det vigtigste er selvfølgelig, at lydkvaliteten ved afspilning på SD kort er helt i top. Det er sikkert en mulighed der er kommet for at blive på audio udstyr og senere også på video udstyr. Desuden er der en række andre muligheder i dette anlæg m.h.t. link o.s.v., som jeg ikke benytter.

    Da jeg checkede anlæggets indstillinger var lydindstillingerne i neutral, som er sædvanen fra B&O fabrikken, og det er fint for mig. Mærkeligt nok var loudness sat til "TIL", hvilket ikke er normalt. Nu spiller jeg med en vis styrke - omkring 40-50. Hvis jeg ved denne lydstyrke kobler loudness til/fra kan jeg umiddelbart ikke høre nogen forskel på hverken høje eller dybe toner. På det gamle BS 3000 var det tydeligt at høre forskel - også ved høj lydstyrke. Virker loudness funktionen på BS4 mon kun ved lav lydstyrke og kobles fra når det skrues op? Det ville være smart, hvis det var tilfældet.

     

  • 04-19-2010 10:18 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beosound 4 lyd og teknik

    Jeg har nu selv foretaget en testlytning med en testplade der bl.a. indeholder alle frekvenser fra 20-20.000 Hz og kan høre, at ved afspilning af 30 - 40 - 50 og 60 Hz sker der intet med basniveauet ved en lydstyrken på "45" ved skift af loudness mellem TIL og FRA. Skrues der ned til "35" sker der en hørbar ændring af basniveauet. Så man må gå ud fra at loudness-niveauet er lydstyrkereguleret. Sådan var det ikke ved ikke mit gamle Beosound 3000, hvor jeg aldrig anvendte loudness, - uanset lydstyrkeniveauet.

    Som tidligere nævnt var loudness sat til "TIL" ved levering, hvilket var lidt besynderligt. Det har andre også nævnt i det engelsksprogede forum.

    Blot til orientering.

  • 04-23-2010 9:17 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beosound 4 lyd og teknik

    B&O oplyser på forespørgsel, at loudness i Beosound 4 kun virker i basområdet og kun ved lav styrke og det vil opleves forskelligt afhængig af, hvilken højtaler der er tilsluttet. Så det sker egentlig ikke noget ved, at loudness er TIL på Beosound 4, - som det er ved levering.

    Jeg mindes at loudness i den gode gamle Beomaster 6000 på 2x75 watt IHF virkede på samme måde, - altså kun i basområdet og kun ved lav styrke.

  • 04-27-2010 4:57 PM In reply to

    Re: Beosound 4 lyd og teknik

    Så vidt jeg ved fungerer Loudness som regel kun ved lav lydstyrke og funktionen aftager så efterhånden som man skruer op for lyden.

    Ideen med loudness er jo at give lyden mere fylde ved lav styrke ved at fremhæve bas (og diskant). Men der kan selvfølgelig være forskel på hvordan loudness-kredsløbet er konstrueret på forskellige forstærkere -nogen fremhæver måske kun bassen? Det jeg har oplevet på mine B&O anlæg er ihvertfald at ved høje lydstyrker hører man ikke forskel når man slår loudness til/fra.

  • 04-29-2010 2:47 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beosound 4 lyd og teknik

    Det var også det jeg fik bekræftet ved B&O. Jeg havde nemlig ikke samme oplevelse ved Beosound 3000. Her skete det en hørbar forøgelse af både bas og diskant et godt stykke op i lydniveauet. Så på BS3000 benyttede jeg aldrig loudness. På Beosound 4 er loudness åbenbart konstrueret lidt bedre, da den kun virker i bassen ved lav lydstyrke (ca. under "40"), - ihvertfald på mine Beolab 9'er.

Page 1 of 1 (5 items)