in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 04-30-2010 5:45 AM by Hans Fencker. 16 replies.
Page 1 of 1 (17 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-04-2010 5:03 AM

    Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hej Beoworld'ere,

    Nu da B&O har 25% på alle deres højttalere indtil d. 31. maj, vil jeg gerne have købt et par højttalere til at gå sammen med min BS4 og BV8-40. Højttalerne skal kobles til fjernsynet. Men hvad skal jeg vælge? Jeg har prøvet et par BL9, men det skal ikke være dem. BL5 er udelukket. For dyrt! Stick out tongue

    Det er vigtigt for mig at der er god bund og "punch" i højttalerne. Vil gerne høre hvad I har af erfaringer med de forskellige højttalere?

    Er et sæt BL3 nok til at give den gas, eller er man nødt til at sætte en sub til? Eller måske et sæt BL4000/8000?

    Kunne godt bruge nogle inputs til hvilke højttalere der kan give mig en god musikoplevelse. Hører meget vinyl - men også CD'er og mp3'ere via Beoport.

    Håber I kan hjælpe lidt. Big Smile

    I was the second place winner on the BeoWorld May 2009 Prize Draw!

    Thanks to BeoWorld for a great site!

  • 04-04-2010 5:13 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hvis du skal have "god bund og punch i højttalerne" kommer du ikke uden om Beolab 9. Eller evt. Beolab 8000 med en sub. Du kan også prøve at finde et sæt brugte Beolab Penta III. Men de er ved at nå en alder, som kræver at nogle dele formentlig skal udskiftes.

  • 04-04-2010 5:31 AM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hej arned!

    Tak for dit svar!

    Jeg var fuldstændig overbevist om at det var et sæt BL9 jeg skulle have! Men har haft et par på prøve nu her, og er desværre meget skuffet. Havde på forhånd virkelig haft store forventninger, men synes slet ikke de leverede den lyd jeg havde håbet på til prisen. Diskanten er eminent god - fantastisk gengivelse, og der er fyld på bassen, men jeg synes den mangler mellemtone. Virkelig meget, desværre.
    Men igen, alle har forskellig smag - heldigvis! Ellers ville det hele blive alt for kedeligt. Men jeg var desværre ikke solgt. Så jeg vil gerne prøve noget andet, og derfor vil jeg spørge hvad I andre Beoworld'ere har og er tilfredse med. Smile
    BL9 var super til når jeg så film, men jeg synes ikke de leverede når jeg lyttede til musik, hvilket de primært vil blive brugt til!!

    I was the second place winner on the BeoWorld May 2009 Prize Draw!

    Thanks to BeoWorld for a great site!

  • 04-04-2010 10:08 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Det er vigtigt at opstillingsvejledningen følges til Beolab 9. Jeg har oplevet det samme du beskriver, - indtil jeg fulgte brugermanualen.

    Diskanten er ikke særlig kritisk m.h.t. opstilling, da den spreder ud til alle sider i rummet. Mellemtonen spreder ikke så meget og derfor bør højtalerne også vende mod den foretrukne lytteplads som vist i manualen. Det vil ændre lydbilledet fuldstændigt. Jeg har dem opstillet som de eksempler der er beskrevet i manualen og jeg mangler ingen mellemtone. Højtalerne står forholdsvis tæt på bagvæggen, så bas indstillingen står i midterstilling (wall). Stuen er ca. 7,50 x 5 meter og de er placeret på den lange væg med en indbyrdes afstand på godt 2,5 meter. Hvis højtalerne placeres for langt ude fra bagvæggen, syntes jeg ikke de lyder så godt. Men det afhænger formentlig af rummets akustik.

    Du skal nok give Beolab 9 en chance og prøve med forskellige opstillinger. Jeg lytter mest til akustisk musik (klassisk / jazz) og sangere (stemmer) og soloinstrumenter står klippefast og overbevisende. Jeg spiller selv, så jeg har noget at sammenligne med. Den rigtige "vare" får man selvfølgelig aldrig ind i en stue, men disse højtalere lever op til forventningerne og er en værdig afløser for mine tidligere Beolab Penta III.

    Jeg bruger en Beosound 3000 mk. II, som nok snart udskiftes med Beosound 4, som har mulighed for at gemme musik på SD-kort.

  • 04-04-2010 12:02 PM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hej igen arned,

    Jeg har brugt opstillingsvejledningen hele vejen igennem, og højttalerne står hver især i et hjørne. Og derved sat til "corner", bag på højttalerne. Men jeg har også prøvet de andre muligheder (wall og free), andre placeringer i rummet, samt ændring af bas og treble. Men jeg synes bare ikke rigtig det hjælper på mit problem.
    Jeg fik det foreslået herinde, af en anden bruger, at jeg skulle prøve at spille noget Pink Floyd på dem. Sidder nu, i skrivende stund, og lytter til Dark Side of The Moon, mens jeg tester rundt på højttalerne.
    Og alt hvad diskanten gengiver lyder fantastisk. Men, i min mening, lyder mellemtonen stadig ret flad. Synes, i mine ører, at jeg kun hører diskant og bas.

    Jeg håber ikke at I andre brugere, som ejer et sæt BL9, føler at jeg sidder og trasher højttalerne. Det er ikke min hensigt. De spiller som sagt eminent godt. Men jeg mangler noget mellemtone. Men for satan hvor er de flotte.
    Og synes måske det vil lidt voldsomt at skulle sætte en sub til disse højttalere. (og alt for meget for min pengepung, desværre!) Ved heller om det vil hjælpe det fjerneste!? Confused

    Er der nogen af jer der bruger et sæt BL3 sammen med et B&O anlæg? Er der nok power i sådan et sæt, eller er en sub nødvendig? Påtænker det samme med et sæt BL8000...


    Og tak arned, det er super du gider skrive dine oplevelser med BL9'erne! Smile Men jeg bliver ved at teste BL9'erne lidt endnu... har ikke opgivet dem endnu... Stick out tongue

    I was the second place winner on the BeoWorld May 2009 Prize Draw!

    Thanks to BeoWorld for a great site!

  • 04-04-2010 12:16 PM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hov, jeg glemte helt at skrive hvad der er for noget musik jeg spiller på højttalerne. Fordi som du skrev, arned, så lyder klassisk og akustisk musik super godt på dem. Dejlige detaljer fra diskanten. Virkelig godt!
    Men jeg hører meget Rock og Indie. Og det er der jeg synes højttalerne halter lidt efter. Nogle af navnene er fx Radiohead, Rage Against The Machine, Audioslave, Kashmir, Spleen United m.m, men mange af disse navne har nogle "tunge" effekter med i deres musik, som man skal skrue meget højt op for at høre. Men heller ikke ved høj volume, føler jeg at lyden bliver gengivet korrekt. Den der irriterende "mellemtone", som jeg nævner hele tiden, er meget meget lav.

    Men på den anden side så er disse højttalere, efter hvad jeg har læst forskellige steder,  bygget til at gengive lyden så naturligt som muligt. Måske gengiver de lyden på en måde som mine ører ikke er vant til, og derfor kræver en vis tilvænning!? Måske...!?

    I was the second place winner on the BeoWorld May 2009 Prize Draw!

    Thanks to BeoWorld for a great site!

  • 04-04-2010 12:49 PM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    OK - jeg kender stort set ikke din musikstil - kun lidt fra radio. Det kræver måske et lidt andet højtalervalg og det er måske svært at finde blandt B & O's nuværende højtalerudvalg. Med mindre du vil gå op til Beolab 5!

    Af nyere opsætninger kender jeg egentlig kun Beolab 4000 + Beolab 2 sub, som jeg afprøvede hjemme inden valget faldt på Beolab 9. Det var egentlig en meget god lyd i Beolab 4000 med meget klare og præcise stemmer (mellemtone) og Beolab 2 gav en overbevisende bas. Men så snart der blev skruet op for lyden virkede beolab 4000 noget klemt/anstrengt og kunne ikke følge med. Men forstærkerne i Beolab 4000 er heller ikke særlige kraftige.

    Jeg håber det lykkes for dig.

  • 04-04-2010 1:48 PM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Jeg må se om jeg ikke kan låne nogle andre højttalere med hjem på prøve.

    Tak for snakken, arned!

    Fortsat god påske! Big Smile

    I was the second place winner on the BeoWorld May 2009 Prize Draw!

    Thanks to BeoWorld for a great site!

  • 04-05-2010 4:16 AM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Prøv at låne et sæt BeoLab 8000 inkl en BeoLab 2 med hjem og så hør dem med og uden BeoLab2.

    My Bang & Olufsen....

    • BeoCenter 2 DAB/DVD mk.II
    • BeoVision 7-40 DVD mk.III
    • BeoLab Penta mk.III
    • BeoLab 4000 icepower
    • BeoLab 4000
    • BeoLab 3500
    • Beo 5
    • Beo 4 mk.I & mk.III
    •  
    • Beocom 6000
    •  
    • A8 Earphones

     

     

  • 04-07-2010 6:00 AM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Jeg har haft et par BL3 på prøve, sammen med en BL2 sub. Det var fantastisk! Lige hvad jeg ledte efter, til den genre musik jeg hører!!! Der kommer pænt meget lækker lyd ud af de små BL3!!! Big Smile

    I was the second place winner on the BeoWorld May 2009 Prize Draw!

    Thanks to BeoWorld for a great site!

  • 04-09-2010 4:53 AM In reply to

    • fl4f
    • Not Ranked
    • Joined on 01-21-2010
    • Posts 15
    • Bronze Member

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hej ClausMikkelsen, tillykke med dine højtalere. Det er lækkert udstyr uanset hvad.

    Har også BV8-40" som "main" controller.

    Jeg har selv lige fået et sæt beolab 9'er ind ad døren, som erstatning for mine beolab 3'er som nu skal bruges som baghøjtalere.

    Jeg hører mest metal musik også, og jeg er totalt blown away af dem. I forhold til beolab 3, som jeg også er meget imponeret af.

    Men indtil videre efter et par dages lytning (forhåbentlig ikke for mange sure naboer), så benytter jeg dem i wall opsætningen. Med loudness slået til (efter humør), diskaten skruet en tak ned.

    De kan godt blive en anelse skingre i nogle metal numre. Men med min nuværende opsætning gør de det som jeg kan li det.

    Det jeg har fundet ud af, er at de sætter enorme krav til musik kilden. Jeg har koblet en 3500 kr's cd afspiller til, det spillede max med beolab 3'erne, men mange af mine cd'er, lyder simpelthen dårligt nu, med beolab 9'erne.

    For mit vedkommende, gik jeg fra en NAD forstærker + b&w højtalere til beovision 8 40 + beolab 3, hvilket var et kæmpe skridt op mht lyd kvalitet. B&W højtalerne gjorde det super godt, så var ret kritisk om et sæt højtalere fra B&O til en pris der var noget højere overhovedet var mer prisen værd. Det var den for mig. Nu har jeg så taget et skridt mere, beolab 3 -> beolab 9 og for mig har det skridt været endnu større mht lydkvalitet. Jeg er meget tilfreds, lige nu ihvertfald :-)

    Det glæder mig du har fundet et sæt der passer dig :-)

    Jeg ville blot lige fortælle om min egne erfaringer, da jeg har et setup der ligner dit lidt.

    De herligst hilsner

     

  • 04-09-2010 5:12 AM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hej fl4f,

    Tillykke med dit nye setup. Jeg mener bestemt heller ikke at 9'erne er dårlige, tværdimod, men det var bare ikke de højttalere jeg har behov for. Men de er møgfede!!! Helt vildt!!!

    Jeg har ikke købt BL3'erne eller BL2'eren endnu. Skal lige overveje om jeg har behov for BL2'eren nu, eller om den skal købes senere hen ad vejen!? Er lidt i tvivl.

    Men nu har du et seriøst sæt surroundhøjttalere. Det må lyde sindsygt godt! Gør det ikke? Stick out tongue

    I was the second place winner on the BeoWorld May 2009 Prize Draw!

    Thanks to BeoWorld for a great site!

  • 04-09-2010 6:09 AM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hej
    Overvej evt. om du skal vente til den nye Sub BL11 til BL3, da den skulle være noget bedre end BL2 til musik. Jeg synes selv, at BL2 nogle gange kan have svært ved at "følge" med musikken, men BL2 er emiment til film, ubetinget. En højttaler jeg aldrig vil af med igen.
    Kunne forestille mig at BL3+BL11 ville være perfekte sammen.

    There is something about B&O.....

  • 04-11-2010 5:36 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Til fl4f - det må lyde voldsomt når du benytter loudness til Beolab 9 - uanset "humør" og musikvalg. Højtaleren spiller ganske overbevisende dybt, når der er bas til stede i indspilningen. Og hvis der skrues op, kan bassen endda ved neutral indstilling trykke godt i ørerne.

    Jeg har også oplevet at nogle CD'er lyder særlig dårligt efter jeg fik Beolab 9. Men skyldes formentlig at højtalerne er så gode, at dårlige presninger/indspilninger høres tydligere. Der findes faktisk mange dårlige CD'er på markedet både inden for klassisk og pop. Og det kan skyldes dårlig studiooptagelse eller fejl ved presning. Men når jeg afspiller en af de rigtig gode udgivelser er lyden helt i top. Jeg har via nettet fundet en henvisning til vellykkede indspilninger og presninger inden for min musiksmag. Og det er ikke altid nyere (digitale) indspilninger, men kan også være gamle analoge indspilninger der er udgivet på CD. Der findes sikkert også sådan henvisninger til den musik du lytter til.

  • 04-12-2010 4:47 PM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    8000 med BL2, giver efter min mening den bedste gengivelse, også med beolab 3 som baghøjtaler. Har prøvet både med 6000 og 4000, men synes de mangler lidt fylde efter min mening. Derfor smed jeg 6000 i spisestue og 4000 i køkkenet.

    BS 3500, BL 8000, BL 6000, BL 4000ice, BL2000, BL3, BL2, CX100, CX50, Cona, MCL/ML, BPC2, MX7000, MX4000, Beotime, Beo5, Beo4, Beo4cinema, Beo1, Beo1000, A8.

  • 04-22-2010 2:11 AM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hej Claus,

    Jeg har desvaerre foerst set din traad nu, men vil gerne give min mening med.

    Jeg har selv proevet forskellige setup's inklusiv BL5 som jeg aldrig har vaeret helt tilfreds (som du skriver smag og behag). Jeg synes derimod at et saet BL8000 (den nyeste model) spiller fantastisk. I et mindre kan de sagtens klare sig uden sub, men i stoerre lokaler er BL2 rigtig fed at kombinere med.
    Maaske er den helt rigtige loesning den nye BL11 som sub... men det har jeg dog ikke proevet.

    Mit eget setup er lige nu BL8000 som front og BL6000 som bag uden sub. Mine BL3'ere er nu i spisestuen incl. BL2. Jeg synes at der mangler lidt dybde i BL3 naar de er alene mens jeg mener at BL8000 godt kan klare sig alene.

    I forhold til BL9 og BL5 er B&O's andre hoejttalere maaske en smule mere foelsomme ift placering da de ikke har accoustic lens spredning paa diskanten. Jeg synes dog ikke det er noget problem overhovedet.

    Haaber du kan bruge min erfaring til noget og held og lykke med dit endelig valg.

  • 04-30-2010 5:45 AM In reply to

    Re: Hvilke højttalere skal jeg vælge?

    Hej Claus

    En skam og ærgeligt, at man af miljømæssige årsager efter kort tid stoppede med at producere Beolab 1, som i princippet var en afløser for Penta.

    Det er nok den B&o højtaler der præsterer det mest naturlige lyd, med undtagelse af BL5. Jeg har prøvet at sammenligne b.la. BL9 med BL1, men for meget unaturlig "rumlen" i BL9. Det samme i Penta.

    Sammenlign det du vil lytte til, som det du lytter til i dine naturlige omgivelser, - bilstøj, havbrusen, fugle, concerter, ect.. - det er jo den lyd vi opfanger naturligt, der også skal gengives igennem højtalerne, - det kan BL1.

    De kan købes forholdsvis billigt, og kan nok også prøves kombineret med en BL2 

    God fornøjelse.

     

    Hans

     

Page 1 of 1 (17 items)