in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 05-01-2010 6:35 AM by Fritz. 18 replies.
Page 1 of 1 (19 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 02-24-2010 4:43 PM

    Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Jag har nyligen köpt en Beogram 5500. Fin skivspelare men tyvärr är nålen sned, lutar in mot centrum. Detta fel verkar jag inte vara ensam om. Här är en bild från en annons på en annan Beogram som jag nyss såg. Är det ett fel på tonarmen som orsakar detta? Jag vill gärna veta om det är meningsfullt att byta pickup eller om den kommer att bli likadan igen snart. Och hur sliter det i så fall skivorna? Tacksam för svar.                            

  • 02-24-2010 4:51 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Velkommen til Beoworld !

    Hvis Beogram'en løfter og sænker tonearmen når pladen starter og slutter og den følger
    pænt med rillen i pladen, er det ikke en fejl på Beogram'en.
    Check evt. indstilingen for nåletryk (tracking force) på siden af tonearmen.
    For den gamle originale MMC 4 vil jeg anbefale 1.4 - 1.5g.

    Hvis der stadig er lyd i begge kanaler, kan din pickup reddes af Axel i Tyskland.
    Han skifter ophæng inde i pickup'en og kan montere nyt nålerør og nål (i flere forskellige kvaliteter).
    Jeg har set og prøvet hans arbejde og kan varmt anbefale ham.

    Martin

  • 02-24-2010 5:02 PM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Mange tak för ett bra svar. Jag har en MMC2 (bilden är inte på min egen utan hämtad från en annan annons, men min ser likadan ut). Vilket nåltryck vill du anbefalla för den?

    Tyvärr är det bara ljud i vänster kanal, vilket jag gissar sammanhänger med snedheten  Kan Axel rädda den ändå?

    Jag har kontakt med Axel och han verkar mycket förtroendeingivande, så jag har tänkt att skicka pickupen till honom om den inte är ett hopplöst fall.

  • 02-25-2010 8:43 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Hvis spolerne i MMC'en er defekte, kan Axel ikke redde den.
    Du kan prøve først med en anden MMC og se om den manglende kanal skyldes MMC'en.
    Eller du kan prøve at vende MMC'en omvendt i soklen (altså med nålen op), tryk play, berør forsigtigt
    nålespidsen og lyt efter lyden i højttalerne.
    Hvis den manglende kanal nu er i den anden side, er MMC'en defekt.
    Hvis den manglende kanal forbliver i den samme side, skyldes fejlen noget andet, ofte en dårlig lodning i DIN stikket
    på kablet til Beogram'en.

    Martin

  • 02-25-2010 9:42 AM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Jag har prövat med en annan MMC på skivspelaren och då hörs bägge kanalerna, så jag tror det är i pickupen felet sitter.

    Kan Axel se om det är meningsfullt att renovera den innan han gör det? Så att man inte riskerar att betala för hela arbetet men ändå ha en trasig pickup?

  • 02-25-2010 10:28 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Du kan spørge Axel, men jeg er meget sikker på, at den ikke kan repareres.

    Martin

  • 02-26-2010 4:02 PM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Jag har förklarat problemet för Axel och skickat bilden. Han vill gärna titta närmare på pickupen och göra ett försök, så jag ska skicka den till honom. Om den inte går att reparera behöver jag inte heller betala något. Det blir mycket spännande att se resultatet.

  • 03-02-2010 5:36 AM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Frågan är: Kommer samma sak att hända när jag har bytt pickup/fått den renoverad? Dvs. är det en egenskap hos tonarmen som gör att nålen förr eller senare blir sned? Fler som har erfarenhet av samma sak?

    Ola
    Umeå

  • 03-02-2010 1:50 PM In reply to

    • dko7113
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 09-04-2008
    • Copenhagen, Denmark
    • Posts 104
    • Gold Member

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Hej Ola,

    under forudsætning af at Beogram'en ikke er defekt, vil jeg anse det som meget usandsynligt, at du får tilsvarende problem, når du har byttet pickup/fået den renoveret...

    Problemet er opstået som følge af alder, fordi ophænget inde i pickup'en med tiden bliver dårligt. Ophænget er lavet af gummi, der med tiden bliver hårdt.

    Jeg har selv en Beogram 4500 med en SMMC4 pickup, og den har spillet i mange år uden problemer.

    /Erik

    My Beo: BeoCom 6000, BeoCom 2500, BeoCom 1401, BeoLine, BeoVision LX6000, BeoVision LX2500, BeoVision MS6000, BeoVision MX4002, BeoVision MX1500, DVD1, BeoSound 3200, BeoSound 1, BeoLab 4000, BeoGram 4500, BeoPort, BeoPlayer, 3x Beo 4, 2x BeoLink 1000, V Terminal, Form 2, Light Control 2, BeoTime

  • 03-02-2010 2:09 PM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Hej Erik. Tack för svaret. Hur kan man kontrollera om Beogrammen är defekt? Jag kan inte se något direkt fel på den och jag är rätt säker på att förra ägaren var rädd om skivspelaren. Det går att köra armen fram och tillbaka som den ska och allt verkar fungera bra, åtminstone med mina lekmannaögon sett. Finns det något särskilt sett att kontrollera armen?

    Ola 

  • 03-04-2010 1:51 PM In reply to

    • dko7113
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 09-04-2008
    • Copenhagen, Denmark
    • Posts 104
    • Gold Member

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Hej Ola,

    så er alt sikkert som det skal være...

    I øvrigt har Martin givet dig svaret i sit første svar til denne tråd.

    Der findes ingen større ekspert på området end netop ham!

    /Erik

    My Beo: BeoCom 6000, BeoCom 2500, BeoCom 1401, BeoLine, BeoVision LX6000, BeoVision LX2500, BeoVision MS6000, BeoVision MX4002, BeoVision MX1500, DVD1, BeoSound 3200, BeoSound 1, BeoLab 4000, BeoGram 4500, BeoPort, BeoPlayer, 3x Beo 4, 2x BeoLink 1000, V Terminal, Form 2, Light Control 2, BeoTime

  • 03-04-2010 2:02 PM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Hej Erik och Martin.

    Tack för goda råd. Jag har skickat pickupen till Axel. Blir spännande att höra hans utlåtande. Jag funderar nu på Shibata-nål. Är det värt att satsa på?

    Ola

  • 03-15-2010 5:47 PM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Hej Ola

    Fick du någon prisindikation av Axel?

    Hälsningar Ola

  • 03-19-2010 3:38 PM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Axel har nu reparerat min mmc2! Smile

    Jag har precis fått tillbaka den från Tyskland och spelar nu för fullt. Jag slog på stort och valde det allra dyraste alternativet med Shibata-nål. Det kostar 179 euro. Om man väljer vanlig elliptisk nål kostar det 159 euro för mmc2-utförande. Man kan även välja ett enklare utförande med nålbärare i aluminium för 99 euro, men då blir den ungefär som en mmc4 vilket ju är lite synd när man har en mmc2. Med tanke på att en enkel mmc4-kopia kostar nästan 3 000 kr, tycker jag att detta är prisvärt för att få sin mmc2 i nyskick. Axel måste vara oerhört skicklig som kan renovera en så skadad pickup. På köpet har jag fått öva upp min tyska.Whistle

    Ola

     

  • 04-27-2010 5:33 PM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    3000 kr for en MMC4 kopi? Hvor har du set den? SoundSmith laver en MMC4 kopi (SMMC4) til $149,95.

    Check: sound-smith.com Smile

  • 04-27-2010 5:49 PM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Svalander.se tar nästan 3.000 kr (svenska kronor dock) för Soundsmith SMMC4. Jo, jag har också sett priset på Soundsmiths hemsida, men då tillkommer frakt, tull och moms, så nettopriset lär bli cirka 2.000 kr. Och så tillkommer förstås också obehaget vid brevlådan varje gång den inte har kommit från staterna. För de pengarna kan man få sin B&O MMC2 renoverad och försedd med Shibata-nål hos Axel. Jag vet inte vilket som är bäst, men jag har svårt att tänka mig att en SMMC4 kan låta lika bra som en MMC2.

    Ola

  • 04-29-2010 4:38 PM In reply to

    • Fritz
    • Not Ranked
    • Joined on 11-14-2007
    • Posts 35
    • Silver Member

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Hej

    Noget tyder på, at photo control blænden er skredet i justeringen. 

    Når din pick-up er ok, skal du checke når BG 5500 afspiller en plade, at pick-up armen hele tiden er parallel med indikator armen. Indikator armen er den som viser 33 eller 45 omdrejninger. Hvis armen ikke er parallel, skyldes dette at justeringen af fotoblænde control er skredet. Justering af dette se servimanual punkt 5.3, Blænde for foto control.

     

     

     

  • 04-29-2010 4:54 PM In reply to

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Tack för ett intressant tips. Tyvärr saknar jag servicemanual. Var kan man få tag på en sådan?

    Ola

  • 05-01-2010 6:35 AM In reply to

    • Fritz
    • Not Ranked
    • Joined on 11-14-2007
    • Posts 35
    • Silver Member

    Re: Varför blir nålen sned med tangentalarm?

    Hej Igen

    Det finder du her på beoworld under user og servicemanual under BG 5500

Page 1 of 1 (19 items)