in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 02-18-2010 4:48 PM by Dillen. 7 replies.
Page 1 of 1 (8 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 02-17-2010 9:18 AM

Beogram 1202 -speed justering problem

Hej

Jeg har lige fået en Beogram 1202 pladespiller.  Den fungerer udmærket, men jeg har lidt problemer med justering af pladetallerkenens omdrejningshastighed.  På siden af spilleren sidder der en lille skive for at indstille hastigheden.  For at den overhoved kan komme op i omdrejning, skal jeg skrue denne næsten helt i bund.  Det resulterer i en omdrejning på ca. 35rpm.  Mens den kører kan jeg godt sinke den til måske 34rpm ved at dreje skiven en lille smule, men så kan den ikke starte igen når den først er stoppet.  Hvis jeg skruer længere ned stopper den helt. 

Pladespilleren skulle også kunne køre 45rpm, men det orker den overhoved ikke hvis jeg indstiller den til det.  I det hele taget virker den ret kraftløs, minimal kontakt fra en kulfiberbørste gør at den mister ret meget hastighed (især på en 180g plade).

Jeg har kigget lidt ind i den og tænker muligvis det kunne være problem med at mellemhjulet mister kontakt med rotoren, måske pga det er slidt ned?  Alternativt synes jeg drevremen virker slak, den er så vidt jeg ved aldrig blevet udskiftet (spilleren er fra '73...).

Alternative idéer og løsninger ville være meget velkomne :D

• 02-17-2010 12:13 PM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Re: Beogram 1202 -speed justering problem

Velkommen til Beoworld !

Beogram 1202 er en dejlig pladespiller men den er mere end 35 år gammel så
    det må nok forventes, at motoren og hastigheds-justerings-mekanikken trænger til en gennemgribende
    rensning og smøring.
    Måske en ny rem som fin afslutning.

Martin

• 02-17-2010 3:06 PM In reply to

Tak :)

Jeg har ikke den store erfaring med den slags, findes der en god guide til fremgangsmåde og smøremidler osv?  Og hvor bestiller man en ny rem fra?

• 02-17-2010 4:04 PM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Det meste kan klares ved adskillelse, rensning i IPA og efterfølgende smøring med syrefri olie.
    De porøse bronzelejer i motoren er ikke de nemmeste, der skal varme og vacuum til og en god SAE30.
    Remmen kan vist stadig fås hos B&O, de reproducerede den for et par år siden, da der var en meget
    stor efterspørgsel. Hvis ikke de kan levere den mere, kan jeg måske.

Martin

• 02-18-2010 9:52 AM In reply to

Den kunne helt klart trænge til en rengøring, men jeg tror ikke det ville løse problemet...  Her er lige et billede af rotoren og mellemhjulet:

Når man drejer hastighedsskiven, flyttes hjulet op og ned.  Ret mig hvis det er forkert, men jeg går ud fra at rotorens kejleform gør at når hjulet flyttes opad møder den mindre rotordiameter => færre RPM.  Rotorens to sektioner svarer så til hhv 33 og 45 rpm.

Som man kan se er der ikke kontakt imellem de to.  Rotoren drejer frit rundt uden at dreje tallerkenen.  Når jeg drejer hastigheden helt i bund (stadig ved 33rpm), begynder hjulet at få lidt kontakt. Det giver så den lidt for hurtige, lidt magtløse omdrejning af pladetallerkenen.

Er der en måde at fikse problemet på?  Kan man bestille nyt mellemhjult til sådan en?  Kan den restoreres?  Eller er min diagnose måske helt forkert?

• 02-18-2010 10:42 AM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Ja, det er lige præcis sådan, den virker.
    Der er ingen kontakt imellem de to af een eller begge disse årsager:

1, Remmen er ikke på. Dens elasticitet trækker mellemhjulet mod motoren.
    2, Mellemhjulet kan ikke svinge frit på sin aksel, altså ikke den aksel som løber
    gennem selve hjulet, men den store aksel, som bærer hele mekanismen.
    Det er meget almindeligt at se, at det sidder uhjælpeligt fast i indtørrede smøremidler.

Mellemhjulet ser også lidt træt ud, måske B&O også kan levere dét, jeg ved
    det ikke, det kan måske også slibes let på overfladen til en begyndelse, men
    få det først til at kontakte motoren.

Martin

• 02-18-2010 1:01 PM In reply to

Så må det være #2.  Jeg kan i hvert fald slet ikke få hjulet til at bevæge sig i retning mod eller fra rotoren.  Hvis det er meningen (som også giver god mening i forhold til at holde kontakt til kejleformen uanset højde/diameter) så har den nok sat sig fast.

Jeg stoppede i øvrigt forbi en af b&o butikkerne og de mente i hvert fald ikke at man kunne få en drevrem ved dem...

• 02-18-2010 4:48 PM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

- men de checkede det ikke, vel ?
    Det er ret usædvanligt, at der findes reservedele til de gamle apparater, så
    man må nogen gange tvinge dem til at slå den op.

Martin

Page 1 of 1 (8 items)