in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 02-16-2010 3:30 PM by Beobuddy. 3 replies.
Page 1 of 1 (4 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 02-15-2010 2:00 AM

    Beolab Penta met ICE Power versterker, iemand al gedaan?

    Dag allemaal,

    Heeft er al iemand zijn Penta's omgebouwd of aangedreven met ICE Power versterkers?

    http://forum.beoworld.org/forums/p/24006/179900.aspx#179900

    Wie kent iemand (in Nederland) die handig genoeg is om mijn Pentas op verantwoorde wijze om te bouwen?

    Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn die hun wisselfilters geupgraded hebben.

    Met vriendelijke groet,

    André van Ark

     

     

     

     

     

     

  • 02-15-2010 2:51 PM In reply to

    Re: Beolab Penta met ICE Power versterker, iemand al gedaan?

    Ik heb mijn penta's aardig onder handen genomen.

     

    Dat wil zeggen, filters vernieuwd met Audyn caps, OPA opamps in de voorversterkers en de bedrading gescheiden en verbeterd.

    Doek vervangen voor nieuw zwart i.p.v. het vergeelde oude.

    Foto's daarvan waren te zien op het Workbench forum, maar moeten nog op verzoek worden teruggezet. Dit i.v.m. nieuwe websoftware.

     

    Alles meegenomen was een intensieve klus die meerdere avonden per speaker vergt. Maar het resultaat is dan ook zeker te zien en te horen.

     

    Maar met ICE versterkers. Ik niet. Maar ik weet wel dat je te maken krijgt met beperkte ruimte in de voet van de penta.

    Dus de vraag is ook hoe ver je wilt gaan.

    Plaats je alleen een andere versterker en behoud je het passieve filter, of plaats je meerdere versterkers en gebruik je een actieve filter voor iedere unit?

    Dat laatste zou het beste zijn, maar vergt zeker het meeste verstand van zaken. En speakers blijven een vak apart....

     

    Op het general forum heeft PeterPan wel zijn penta op ICE versterkers draaien. Maar die heeft dan wel de versterkerblokken in een hoek vgeplaatst. Niet echt een nette oplossing vind ik. En dan nog zit je met de passieve filters die verouderingverschijnselen kunnen vertonen.

  • 02-16-2010 2:16 AM In reply to

    Re: Beolab Penta met ICE Power versterker, iemand al gedaan?

    Bedankt voor je reactie, BB

    Zelf ben ik niet verder gekomen dan het vervangen van het doek en alle luidspreker-units. (De middentoners waren brak en ik dacht: "Als we toch bezig gaan..")

    Wat ik niet goed begrijp: wat is het voordeel van het vervangen van de caps in het scheidingsfilters? M.a.w. wat is er anders aan deze caps en wat hoor je daarvan?

    De opamps kan ik me iets meer bij voorstellen. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1279552  (gaat over opamps in geluidskaarten)

    Deze zit in mijn geluidskaart en zou ik ook graag in mijn Penta's willen, ik weet alleen niet of deze past. National LM4562 (zit standaard op het LF/RF kanaal van de X-Fi Prelude) http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html

    Welke bron gebruik je om je Penta's aan te sturen? De BC2?

    Met vriendelijke groet,

    André

     

     

     

     

     

  • 02-16-2010 3:30 PM In reply to

    Re: Beolab Penta met ICE Power versterker, iemand al gedaan?

    Oh ja, de middentoners, die heb ik ook idd vervangen....Dat was eigenlijk de aanleiding van de hele modificatie.

     

    Het nut van het vervangen van de caps heeft te maken met het feit dat de caps minder worden na verloop van tijd. En dat afgezien van het gegeven dat er niet de beste exemplaren daarvoor zijn gebruikt.

    Uiteindelijk gaat toch het (hoorbare) audiosignaal door al die caps. Als je er betere exemplaren voor gebruikt vertaald dat zich uiteindelijk door een beter gedefinieerd geluid. Je hoort beter wat bv. instrumenten weergeven.

    Andere zeggen dat a.h.w. de gordijnen worden opengetrokken en dat de muziek duidelijker wordt doorgegeven.

     

    Als opamps heb ik de OPA2134 (dacht ik, moet ik nakijken) gebruikt. Een hoogwaardige audio opamp die de oudere LF353 of TL072 vervangt 

Page 1 of 1 (4 items)