in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 01-22-2010 12:20 PM by Ehlerz. 4 replies.
Page 1 of 1 (5 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 01-15-2010 3:53 AM

    • lejon1
    • Not Ranked
    • Joined on 01-12-2010
    • Posts 3
    • Bronze Member

    Beovision 7-40 problem med inkoppling via DVI-I och SPIDF

    Jag har en BV 7-40 Mk II (med röd display) som jag kopplat in till en ny Telia-box med hårddisk (Motorola VIP1963). Inkopplingen som jag gjort är som följer: Video: DVI-I på BV7 till HDMI på VIP1963; Ljud: SPDIF - SPDIF. Detta trodde jag skulle ge ett lyft jämfört med att koppla via SCART. 

    Tyvärr har detta medfört en mängd konsekvenser som jag inte förutsett, på vissa TV-kanaler får jag inget ljud (?). För att få ljud på alla kanaler har jag tyvärr fått koppla in SCART också. Då undrar jag om det var någon mening med digital inkopplingen? 

    Andra egenheter med denna inkoppling är att när jag trycker på meny så får jag enbart upp DVI inställningar (färg, kontrast etc)  inte den vanliga menyn. Dessutom händer det ibland när jag trycker på fjärrkontrollen för att tex byta kanal så händer inget, det kan gå upp till ca 30 sekunder så plötsligt exekveras alla kommandon via STB, som gjorts under tiden. Det känns som om processorn har varit upptagen med något annat...  Har detta med digital anslutningen att göra? Detta har jag aldrig haft problem med tidigare.

    Kan någon bringa lite klarhet i mina problem, jag är helt lost och min Beo representant kan inte heller ge mej någon hjälp.

     

  • 01-15-2010 4:21 AM In reply to

    Re: Beovision 7-40 problem med inkoppling via DVI-I och SPIDF

    Du er ikke alene.

    Jeg har excact samme problem med mit BV7-40 Mkii.

    Har en Triax HD-405VA DVB-T MPEG4-modtager.

    Har ingen lyd via digital udgang (har prøvet alle 4 digitale indgange på TV'et, og aktiveret korrekt indgang i Tilslutnings-menuen)

    Virker kun med SCART tilsluttet (skal dog altid have scart på, fordi Triax-boksen er B&O-kompatibel, dvs. Triax-boxen får signal fra min BEO4 via TV'ets IR-indgang, via Scart til Triax-boksen, men jeg ville gerne have digital lyd?

    (har også forsøgt i Triax-boksens lydindstillinger at aktivere digital lyd, men det virker ikke)

     

    Håber nogen har en løsning.

  • 01-20-2010 7:06 AM In reply to

    Re: Beovision 7-40 problem med inkoppling via DVI-I och SPIDF

    Digital Indgang på Mk I og II kan kun afspille 5.1. Sendes stereo lyd til fjernsynet kommer der ikke noget signal. Kan så vidt jeg ved løses med en opdatering/montering af en chip.

    Kig evt denne tråd.

    http://forum.beoworld.org/forums/t/28216.aspx

    /Ehlerz

    BV7-40 MK IV, BL5´s, BL3´s, BL 3500, BL7-4, BS3000, BC 6-23, BV 1, BS3.

  • 01-22-2010 10:42 AM In reply to

    • lejon1
    • Not Ranked
    • Joined on 01-12-2010
    • Posts 3
    • Bronze Member

    Re: Beovision 7-40 problem med inkoppling via DVI-I och SPIDF

    Tack Ehlerz,

    Detta var till god hjälp, nu förstår jag lite mer. Det är därför jag får ljud på alla TV kanaler med SCART men inte SPIDF. Men om jag har båda inkopplade och ställer in SPDIFen som ljudingång i setup menyn får jag då digitalt ljud när kanalen sänder i 5.1?

    /L

  • 01-22-2010 12:20 PM In reply to

    Re: Beovision 7-40 problem med inkoppling via DVI-I och SPIDF

    Hej Igen

    Ja, såfremt min fornemmelse er rigtig, burde du have lyd hvis lydsignalet er 5.1.

     

    /Ehlerz

    BV7-40 MK IV, BL5´s, BL3´s, BL 3500, BL7-4, BS3000, BC 6-23, BV 1, BS3.

Page 1 of 1 (5 items)