in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 01-05-2010 9:30 AM by Dillen. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 01-04-2010 2:54 PM

• Funkis
    • Not Ranked
    • Joined on 01-04-2010
    • Posts 3
    • Bronze Member

Beomaster 8000 hjælp

Hello.

Fik anbefalet dette forum til at få lidt hjælp med reperation af mit gamle beomaster 800 anlæg.

Problemet er at selve forstærkeren er gået. Jeg har søgt med lys og lygte for at finde en der kan hjælpe mig med at få denne repereret.  Den trænger også til et generalt tjek. Er der nogle her inde der kan hjælpe med dette?

Kunne forestille mig at den skal have nye transistorer og ye lyttere.

Mvh Jakob Buch

• 01-05-2010 5:54 AM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Re: Beomaster 8000 hjælp

Hej Jakob,

Velkommen til Beoworld !

Hvordan er forstærkeren "gået" ?
    Hvilke symptomer oplever du ?

Martin

• 01-05-2010 6:11 AM In reply to

• Funkis
    • Not Ranked
    • Joined on 01-04-2010
    • Posts 3
    • Bronze Member

Hey Martin.

Der er intet hul igennem fra de 4 udgange. (L+R og L2+R2) Men hvis man bruger det passive ud. Altså det ikke forstærkede udgang ind i en Forstærket højtaler er der fin hul igennem. Det lyder også som om der er et relæ der slår fra når der sættes strøm til den. (Dette kan også være noget andet det giver ihvertfald en klik lyd.)

Så vidt jeg kan forstå er lytter og Darlington transistorene de udsatte dele i selve forstærkeren. Så kunne forestille mig at det var der problemet lå.

Der udover er der noget med selve strømmen ved displayet. Da dette nogle gange går ud og skal bankes på før det lyder helt op. Det tyder på en løs forbindelse. i enten signalvejen til displayet eller strømtilførslen. For der er ingen defekt diode der i.

Håber det gav mening.

Er det noget du muligt kan hjælpe med?

• 01-05-2010 6:28 AM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Jeg har utroligt travlt i øjeblikket men hvor i landet er du ?

Martin

• 01-05-2010 7:29 AM In reply to

• Funkis
    • Not Ranked
    • Joined on 01-04-2010
    • Posts 3
    • Bronze Member

Hey igen Martin.

Jeg bor i århus. Og har muligt en enkelt eller 2 der muligt vil kigge på den. Hvis jeg kan finde ud af hvilke transistore der er tale om i sådan en karl kan jeg muligt selv skaffe disse, da jeg har en del kontakter.

Jeg får svar i løbet af denne uge. Men hvis de glipper er det så noget du på sigt måske vil kigge på? JEg har intet problem med at få sendt den afsted hvis dette skulle være nødvendigt.

• 01-05-2010 9:30 AM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Den er tung, så kan nemt blive et problem at sende, i hvert tilfælde med Postdanmark.
    Hvis den klikker noget der lyder som 2-3 gange med et relæ når du tænder for den, er
    der sandsynligvis en fejl i een eller begge udgangsforstærkere.
    Det er forholdsvis sjældent at transistorerne fejler noget, men det sker naturligvis
    og bør checkes
    Check elektrolyt-kondensatorer på udgangs-modulerne og trimmerne til tomgang og
    DC offset. De er som regel dårlige og må udskiftes og efterjusteres.

Med hensyn til displayet, er der typisk dårlig forbindelse imellem processor- og
    display modulerne. Det er ofte både lodninger og selve stikkene, der fejler.
    Endelig kan det være selve display'et, der er dårligt. Det kan også repareres, men
    i dét tilfælde må jeg eventuelt have display-modulet tilsendt.

Der findes et kondensator-kit til Beomaster 8000 som jeg kun kan anbefale.

Martin

Page 1 of 1 (6 items)