in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 11-26-2009 10:47 AM by Carolpa. 13 replies.
Page 1 of 1 (14 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 11-19-2009 4:56 PM

dts-hd

Hoe gaat dat bij de BV8/10.

Als ik mijn media box aansluit krijg ik dan niet het "HD" geluid.

Wie kan hier meer duidelijkheid in geven.

• 11-20-2009 5:22 PM In reply to

Re: dts-hd

Werkt niet aangezien de betreffende codex en hardware niet in deze systemen zit. Overigens zit het in geen enkel systeem van B&O..

Het beste kan je de blu-ray speler opdracht geven om het in de speler om te zetten naar standaard 5.1 obv PCM multichannel

• 11-20-2009 6:09 PM In reply to

Hoe kan het dan zo zijn dat ik de black & white night van roy orbinson beter vind klinken op blue ray dan op dvd?

Terwijl de hd audio formaten niet worden ondersteunt.

• 11-22-2009 5:45 PM In reply to

Jouw blu-ray speler zet het geheel waarschijnlijk intern om naar PCM. Als dit inderdaad goed en zorgvuldig gebeurt kan je een betere kwaliteit overhouden. Is met m.a.w. afhankelijk van de hardware en de software.

Zit overigens veel "persoonlijke"  beleving bij waardoor het vaak moeilijk is te antwoorden "beter"  of "minder".  Veel mensen kunnen b.v. slechter tegen hogere tonen. Decoders gecombineerd met speakers die een "warme"  klank geven, worden daardoor als "aangenamer"  ervaren (zonder hierbij ene oordeel over jouw hoorervaring te willen vellenBig Smile)

Welke DVD speler en welke Blu-Ray gebruik je?

• 11-23-2009 11:30 AM In reply to

Ik merk dat bij diverse DVD en Blu-Ray's met hetzelfde concert, er vaak bij de DVD een Dolby Digital spoor aanwezig is en bij de Blu-Ray een DTS spoor.

En daar zit een wezenlijk hoorbaar verschil in.

Als ik beide in de playstation doe, dan kan ik goed de bitrate verschillen zien die dat bevestigen.

Bij DVD 448kbps t.o. de Blu-Ray met 1,5Mbps.

Met andere woorden, het geluid is bij Blu-Ray in dat geval minder gecomprimeerd.

• 11-23-2009 12:45 PM In reply to

Hoe gaat dat nou bij een beovision 8-40.

Als ik een blue ray film/concert bekijk krijg ik dan het blue-ray hd geluid of pakt hij het gewone dts spoor?

Mocht dit laatste het geval wezen dan vind ik het toch wel een tekortkoming of eigenlijk gezegd belachelijk!

• 11-23-2009 5:20 PM In reply to

Zoals beobuddy al schrijft is een van de verschillen tussen DVD en Blu-Ray de kwaliteit van de datastream. Op een Blu Ray past meer data, waardoor een verliesvrije (lossless) meerkanaalstrack gebruikt kan worden en/of meer geluidskanalen. De kwaliteit kan in theorie oplopen tot 192 kHz/24-bit, maar is in de praktijk 48 kHz/24-bit geluid. Met andere woorden duidelijk beter dan de oudere Dolby Digital en/of DTS standaard op DVD's.

Er is echter een kleine maar. Deze hogere kwaliteit haal je alleen maar als aan de volgend eisen wordt voldaan (a) blu-ray, (b) HDMI 1.3 of hoger en (c) apparatuur die de decodering kan doen (in dit geval BV8 of BV10). Hier gaat het helaas mis. B&O ondersteund op dit moment geen HD audio formaten. Plannen om dit te gaan doen zijn, voor zover ik weet, ook niet bekend.

Quote van B&O:

Sound wise the Blu-ray player in BeoVision 7-40 and 7-55 supports the following formats: Dolby Digital 5.1, Dolby Digital + 7.1, Dolby Digital True HD 7.1, DTS 5.1, LPCM 7.1. Blu-ray discs with DTS HD 7.1 or DTS HD Master 7.1 will be decoded as DTS 5.1  

De vraag is natuurlijk of je de decodering van DTS HS naar DTS 5.1 merkt. Dit is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de bron, de gebruikte kwaliteit van de hardware en de software. In principe zou B&O dit wel goed moeten kunnen aanbieden...

Dan jouw andere vraag. Zowel BV8 als de BV10 gebruiken hetzelfde chassis. Naar ik begrepen heb, is daar geen ruimte in beschikbaar voor een additioneel component om HD-Audio te ondersteunen. Ik weet niet of het 5.1 deel eruit gehaald kan worden en op termijn door een HD component vervangen zou kunnen worden. BeoSystem 3 (en neem ik aan de BV7 en zo) zouden dit (op termijn?) wel als optie kunnen krijgen... 

• 11-24-2009 9:25 AM In reply to

De discussie over de HD formaten begint opnieuw?

Punt 1: voor de duidelijkheid: DD TrueHD en DTS HD MA zijn compressietechnieken voor muziekbestanden. Het is te vergelijken als een .zip or .rar voor bestanden op een computer (of als WMA lossless/Flac/Apple lossless voor muziekbestanden).

Als je DD TrueHD of DTS HD MA "unzipt" / decodeert krijg je LPCM (zoals in principe ook bij flac / wma lossless/ etc). Dit kan stereo en meerkanaals zijn. De kwaliteit kan varieren.

Voor Blu ray geldt een maximum van 8 kanalen in 24bit/96kHz voor zowel DD TrueHD als wel DTS HD MA (of 2 tot 6 kanalen in 192kHz bij DD TrueHD of 2 kanalen 24 bit/192kHz bij DTS HD MA).

Punt 2: HDMI versie 1.1 en hoger kan multichannel PCM doorgeven (8 kanalen 24 bit/96kHz). De HDMI versie 1.3 of hoger is nodig om HD audio formaten (zoals DD TrueHD en DTS HD MA) als bitstream van een speler naar een sound processor te sturen.

Als je een bitstream naar de soundprocessor stuurt, dan dient deze processor het formaat te decoderen (een DD TrueHD en/of een DTS HD MA decoder is nodig in dit apparaat). de decoder zal de bitstream in de soundprocessor omzetten naar een (multichannel) LPCM formaat.

Echter een andere optie is het decoderen van deze formaten (DD TrueHD en/of DTS HD MA) door de BR speler naar een (multichannel) LPCM formaat. De BR speler wordt vervolgens ingesteld op het doorgeven van het geluid in het LPCM formaat (tot 8 kanalen en in 24bit/96kHz). Noodzaak is wel dat de soundprocessor in deze situatie 8 kanalen in 24bit/96kHz kan reproduceren.

Conclusie:

De HDMI versie in de BV7 40 en de BS3 is 1.1

B&o heeft (nog) geen soundprocessoren met DD TrueHD en/of DTS HD MA decoders.

De BR-speler inde BV7 40 heeft een DD TrueHD decoder

De soundprocessor van de BS3 en de BV7 40 kunnen 8 kanaals 24bit /96kHz signalen reproduceren (of 2 kanalen 24bit/192kHz).

Dientengevolge kan geconcludeerd worden dat indien DD TRueHD en/of DTS HD MA in een BR speler gedecodeerd en als 8 kanaals 24bit/96kHz LPCM formaat aangeboden wordt aan de soundprocessor van een BV7 40 of een BS3, dan wordt een HD audio formaat weergegeven.

Smile

De HDMI versie bij een BV8 is 1.3. Echter de decoder kan de formaten DTS HD MA en DD TrueHD niet decoderen (volgens specificaties). Dus een bitstream naar de BV8 sturen zal niet leiden tot HD Audio.

Volgens de specificaties is het weergeven van 6 kanaals LPCM (24bit/96kHz) niet mogelijk. Dus het lijkt dat de werkmethode, het laten decoderen door een BR-speler, zoals bij de BS3, OOK niet zal werken. Erm

Echter het zou interessant zijn indien iemand dit uitprobeerd. Aanvankelijk heeft B&o namelijk aangegeven dat multichannel PCM niet mogelijk zou zijn (werd bijvoorbeeld niet vermeld in de specificaties), terwijl in werkelijkheid dit bij de BS3 vanaf de introductie mogelijk was (eigen ervaring en mijn reden om een BS3 te kopen).Hmm

• 11-24-2009 9:58 AM In reply to

Maar laten we nou eerlijk wezen,je brengt een nieuwe ''high-end' lcd tv uit (beovision 10) en dan doe je helemaal niks met het geluid.

Hoe moet je dit nou recht praten voor zoveel geld.

• 11-24-2009 10:13 AM In reply to

Wie spreek je aan?

Juist jou kritiek was mijn reden im toch niet een BV10 te kopen. Ik heb m'n BV7-32 verruild voor een BV7-40.

• 11-24-2009 1:09 PM In reply to

Niemand.

Is mijn eigen onvrede!Wink

BV7-40...dan kan jij wel lekker hd dts afspelenSmile

• 11-26-2009 7:28 AM In reply to

Hallo,

Maar bij de BV8/10 is het afhankelijk van de soundprocessor. De HDMI interface en de verbinding zouden het moeten kunnen!

Wat zegt de BV8 als je een BR speler met HDMI aansluit en de speler instrueert om een multichannel PCM formaat via de HDMI weer te geven?

Zie Options - Sound - Sound system (geluid - actiefgeluidsysteem). Wordt "Multichannel PCM"of "PCM 5.1" weergegeven?

Indien de je DTS of DD (prologic) ziet dat kan dit betekenen: 1) de BR speler stuurt een bitstream naar de tv of 2) de processor kan geen multich PCM aan.

• 11-26-2009 10:16 AM In reply to

Stel dat het niet zou kunnen.

Is zoiets dan op te lossen in de nabije toekomst door middel van een software update,of ligt het echt aan de hardware.

• 11-26-2009 10:47 AM In reply to

het beide kan het geval zijn:

indien de soundprocessor PCB (hardware-matig) wel geschikt is, maar de software van de processor/decoder is dit niet, dan zou een sw update volstaan.

in het andere geval zou een andere audio PCB nodig zijn!

bijvoorbeeld: bij een BV7-32 is oorspronkelijk 2ch PCM via SPDIF/coax mogelijk geweest, door een software wijziging kon dit een lange tijd niet meer. Dit jaar is de software weer dusdanig aangepast dat 2ch PCM via SPDIF/coax weer mogelijk is!

Page 1 of 1 (14 items)