in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 11-21-2009 3:23 AM by BeoStang. 12 replies.
Page 1 of 1 (13 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 11-16-2009 7:00 AM

    Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Beste mede-B&O-fanatici,

    Ik kijk nog altijd graag naar mijn ouderwetse 8902 B&O beeldbuis televisie. Indertijd voor 25 euro op de kop getikt, mijn inziens een koopje voor zo'n prettig beeld, geluid, en onderhoudsvriendelijkheid. Al zou ik toch ook graag een modernere B&O TV hebben, bijvoorbeeld zo'n machtige LX! Die worden onderhand best betaalbaar, en bieden het voordelen als één afstandsbediening voor TV en radio (BM3500).

    Toch geef ik liever geen geld meer uit aan een ouderwetse technologie als de beeldbuis, omdat ik het idee heb dat het niet lang meer kan duren voor alle TV-signalen standaard digitaal en wellicht High Definition worden.

    Wie weet meer van in hoeverre deze ontwikkeling hier in Nederland en/of de rest van de wereld vordert? Nadert het moment waarop de beeldbuis voorgoed verleden tijd wordt, of valt dit allemaal reuze mee en kunnen we allemaal nog jaren gerust genieten van MX, LX en avants?

    Ik ben benieuwd naar de reacties!

    Laughing

  • 11-16-2009 5:24 PM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Je kan in de meeste gevallen wel een digitale ontvanger aansluiten op je TV, dus het kan nog heeeeeel lang, denk ik. Maar ik kijk ook nog analoog, als de bekabeling goed is is daar ook absoluut niets mis mee. Misschien ben ik ouderwets, maar het lulverhaal waarom we allemaal digitaal moeten slik ik niet. De reden is gewoonweg dat de kabelmaatschappijen met digitaal signaal meer via de kabelkunnen aanbieden en dus meer geld kunnen verdienen met dezelfde bandbreedte. Het gaat ze dus absoluut niet om de kwaliteit maar om de kwantiteit.

  • 11-17-2009 2:04 AM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    mag toch wel hopen dat jullie verschil zien tussen (HD)beeld in een bv 4 en het beeld van een avant oid.

    anders wordt het tijd voor specsavers.

     

    grt

  • 11-17-2009 2:31 AM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Er was ooit eens het analoge TV beeld, met af en toe een stropdas of overhemd in beeld waar onze oude beeldbuis (CRT) dan geen strak plaatje van maakte. Verder waren we heel tevreden met het beeld. Geen stotterende beelden zoals in deze tijd waarin we leven als de camera iets sneller horizontaal of vertikaal beweegt.

    Meer mensen wilden meer zenders of een groter scherm of interactieve TV. Daar kon analoog met o.a. haar 576 beeldlijnen niet meer meekomen.

    Valt het jullie ook op dat de kwaliteit van het beeld in 9 van de 10 gevallen zo beroerd is bij vrienden, familie en multimedia zaken? Er is nagenoeg geen aandacht voor een goede tuner, een juiste kleur afstemming van groen, rood, de huidskleur (gezicht) etc. etc. En dan gaat iemand digitaal en vergeet de provider te vertellen hoe het zit met het analoge radio signaal naar je stereo.

  • 11-17-2009 2:40 AM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Premiumverum:

    Wie weet meer van in hoeverre deze ontwikkeling hier in Nederland en/of de rest van de wereld vordert? Nadert het moment waarop de beeldbuis voorgoed verleden tijd wordt, of valt dit allemaal reuze mee en kunnen we allemaal nog jaren gerust genieten van MX, LX en avants?

    Hoi Premiumverum,

    Voor zover ik weet wordt er geen serieuze CRT beeldbuis meer geproduceerd. ARD, ZDF, BBC zenden al in HD kwaliteit uit of starten er zeer binnenkort mee. Het aftellen naar een volledig nieuw tijdperk is begonnen.

    Mijn advies, neem eens tijd om te kijken naar breedbeeld TV, bijvoorbeeld een BeoVision 3 of HD ready BeoVision 4. En deel je ervaringen met ons op het forum.

  • 11-17-2009 1:16 PM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Hey allen,

    Tja, een beovision 3 of 4... zodra ik die kan betalen ga ik er zeker achteraan! Wink Dat is zolang ik studeer nog toekomstmuziek. Vandaar ook deze thread een beetje, als ik B&O wil kijken zal ik het nog een tijdje met de ouderwetse beeldbuis moeten doen... gelukkig kan dat inderdaad na een eventuele digitalisering nog via externe digitale tuners.

    Ik wist niet dat er al in HD werd uitgezonden, al is dat wel alleen als je extra voor je signaal betaalt: http://www.upc.nl/televisie/digitale-tv/kwaliteit/ zelfs nederland 1, 2 en 3 blijkbaar in HD!

    Een overzetting van het standaardsignaal naar digitaal of zelfs HD schijnt nog een tijdje te gaan duren: http://www.hd-tv.nl/artikel/491/ , zie vooral onder het kopje 'Rekenen en nog eens rekenen'.

    Tot die tijd ben ik persoonlijk nog zeer tevreden met wat de oude B&O-buizen weten te presteren: een waar kwaliteitsproduct!

    Al zie ik wel de voordelen van HD, heb laatst eens via een HD-ready-beamer gekeken, veel detail en dat is ook wel weer erg mooi!

    Ik was overigens laatst bij expert: je schrikt je rot, die schermen daar schreeuwen allemaal om het hardst met scherpe maar overdreven gekleurde en lichte beelden... niet best! Kan Robert over meepraten geloof ik.

    Ik ga binnenkort mij eens bij een winkel oriënteren op wat B&O weet te maken met platte schermen. Ben benieuwd!

    Laughing

  • 11-17-2009 1:41 PM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    ligth011:

    mag toch wel hopen dat jullie verschil zien tussen (HD)beeld in een bv 4 en het beeld van een avant oid.

    anders wordt het tijd voor specsavers.

     

    grt

     

    Ik zie het verschil wel, maar ik vind het (nog) niet de investering waard. Ik weet niet of je het verschil nog weet te herinneren tussen analoge kabel en een antenne of dat je dat wel eens hebt gezien, want we gingen allemaal over op kabel terwijl het beeld via antenne toch echt wel stukken beter was. Ik heb ook (is wel een jaar of twee geleden) het verschil op een BeoVision 7 gezien tussen een toenmalige digitale ontvanger en analoog beeld, split screen. Die digitale ontvanger haalde het niet bij het analoge beeld.

    Er is in de loop van de jaren al veel veranderd en verbeterd en er is een hoop verbeterd op het gebied van digitale televisie, maar in analoge televisie wordt niet (veel) meer geïnvesteerd. Wat zou het verschil in beeld zijn als de afgelopen tijd net zoveel was geïnvesteerd in analoge televisie als digitale televisie? Ik vraag het me af.

    Verder blijft het een feit dat het de kabelmaatschappijen alleen maar om de centen gaat, en met digitale signalen is gewoon veeeeeeel meer te verdienen, maar helaas zijn we wel afhankelijk van deze maatschappijen voor onze signalen. Can't live with them, can't live without them.......

     

  • 11-17-2009 2:31 PM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Er loopt bij ons nog steeds een abo bij de Ziggo. Voor hetzelfde geld heb je behalve analoog ook digitaal.

    Bij analoog heb ik zo'n 30 zenders ter beschikking, terwijl ik bij de digitale zo'n 150 zenders heb.

    Verder heb je het grote voordeel van een EPG (elektronische programma gids) waarmee je supermakkelijk timers kunt programmeren.

     

  • 11-18-2009 2:41 PM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    150 zenders t.o.v. 30 zenders is 5x zo lang zappen om erachter te komen dat er niets op is........Big Smile

  • 11-18-2009 4:14 PM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Hij is grappig Big Smile

    Ik moet er overigens wel bij vermelden dat de bijzondere kanalen zoals de hd en themazenders niet bij dat aanbod zitten.

    Daar moet je dan weer extra voor betalen.

    Voorlopig houd ik het bij de zenders op de satelliet.

  • 11-18-2009 5:27 PM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Mij valt op bij digitale tv via de antenne dat er een groot verschil is tussen zenders, en ook op dezelfde zenders op verschillende tijdstippen. Ik krijg het idee dat er voor bijvoorbeeld de filmen op prime-time meer "bandbreedte" wordt vrijgemaakt als voor andere uitzendingen. Dan heb ik daarbij een superscherp en hoge kwaliteit beeld (en geluid). Maar andere uitzendingen zie ik gewoon blokjes/pixels.

    Klopt dit verhaal of ligt dat aan de opname?

    Zal me ook niets verbazen als ze dat bewust doen om ons naar hun HD uitzendingen te lokken.

  • 11-19-2009 11:41 AM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Verhaal van bandbreedte, prime time e.d. klopt. Bandbreedte is namelijk geld. Dus hoe minder bandbreedte wordt gebruikt, hoe minder dit de kabelmaatschappij kost. En wij betalen hetzelfde.

  • 11-21-2009 3:23 AM In reply to

    Re: Analoog TV-signaal: hoe lang nog?

    Er zijn al kabel aanbieders die helemaal digitaal gaan zoals caiway... aangezien ik geen extra lossen digitale tuner wil (met extra AB) stap ik over op wat nieuws Smile waarbij de extra tuner wel via de B&O ab bedient kan worden.

     

    Overigens zitten Nederland 1, 2 & 3 in het standaard pakket al in HD formaat. (en ook gewoon)

Page 1 of 1 (13 items)