in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 11-11-2009 1:18 PM by lloydern. 23 replies.
Page 1 of 1 (24 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 10-21-2009 2:22 PM

    DVB-T og RiksTV i NORGE

    Hei folkens!

    Blir ikke helt klok på dette med innebygd digital-tuner for bakkenett i Norge. I Norge blir det sendt ut digitale tv-signaler i MPEG4-formatering gjennom NTV/RiksTV. De fleste andre land har som jeg har skjønt MPEG2-formatering, som er en eldre standard enn den vi bruker i Norge.

    På nettsidene til RiksTV kan en gå inn å sjekke alt utstyr som er godkjent for bruk i Norge, men ingen av B&O's fjernsyn står på denne lista. Du kan se hele lista her http://www.rikstv.no/Hva-trenger-du/Digital-mottaker/Godkjente-mottakere2/Flatskjerm-med-innebygd-mottaker-IDTV/

    En må jo i tillegg ha en såkalt CAM-modul hvis en skal ha annet enn gratis-kanalene (NRK), for å stikke inn progamkortet fra RiksTV.

    Men hvordan fungerer dette opplegget med fjernsyn fra Bang & Olufsen? Noen med erfaring her???

    Både 8-40, 7-40 og Beovision 10 skal jo ifølge brosjyerer og specs være tilgjengelig med modul for DVB-T, men hvorfor er ikke disse godkjent av Riks-TV?

    Er de kun i MPEG2?

    Eller vil de fungere i Norge med RiksTV selv om de ikke er godkjent?

    Håper noen der ute har oppdatert og riktig info på dette feltet. Tror det flere enn meg som sliter med å få helt taket på dette....

     

    Lloydern

     

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 10-21-2009 2:44 PM In reply to

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Nej, det er også MPEG 4

    Det er et DVB-HD modul som bruges i BV 7-40 / BV 8-40 / BV 10-40

    Her er de tekniske data for DVB-HD modulet.

     

    DIGITALT TV-SYSTEM DVB-HD, terrestrisk og kabel (ekstraudstyr)
    AKTIV ANTENNE (DVB-T) Ja
    MHEG (UK) Ja

    ANTAL INDGANGE – ALM. OG SMART CARD

    1 × Smart Card (Conax), 1 × PCMCIA (Common interface)

    TUNER – FREKVENSOMRÅDE DVB-C

    48 – 862 MHz

    TUNER – FREKVENSOMRÅDE DVB-T VHF 174 – 230, UHF 470 – 862 MHz (bånd 3, 4 og 5) 7 og 8 MHz
    HD- OG/ELLER SD-AFKODNING

    480i, 576i, 576p, 720p og 1080i Decoding af video og audio Video: MPEG2 (MP@ML, MP@HL), H.264(MPEG4, MP@L3, HP@L3, HP@L4) Audio: MPEG1, MPEG2, AAC, HE-AAC (AAC+), AC3 og E-AC3 decoding og down mixing

    SURROUND SOUND-SYSTEMER

    Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, DTS Digital     Surround | Neo:6, Pro-Logic II

    PLAY TIMER Nej
    SLEEP TIMER Ja
    MENUSPROG

    Engelsk, dansk, hollandsk, spansk, italiensk, tysk, fransk og svensk

    My Bang & Olufsen....

    • BeoCenter 2 DAB/DVD mk.II
    • BeoVision 7-40 DVD mk.III
    • BeoLab Penta mk.III
    • BeoLab 4000 icepower
    • BeoLab 4000
    • BeoLab 3500
    • Beo 5
    • Beo 4 mk.I & mk.III
    •  
    • Beocom 6000
    •  
    • A8 Earphones

     

     

  • 10-21-2009 3:15 PM In reply to

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Takk for svar. Det var oppklarende i forhold til mpeg4.

    Men håper også det er noen der ute fra NORGE som har erfaring/kunnskap i forhold til RiksTV og cam-modul.....

    Lloydern

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 10-21-2009 5:07 PM In reply to

    • sverreh
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-17-2007
    • Norway
    • Posts 88
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Interessant og relevant spørsmål, som forhandlerne bør kunne gi et presist svar på.  Jeg har derfor videresendt spørsmålet og vil poste svaret her med mindre de gjør det selv.

     

    Sverre

    Filed under:
  • 10-22-2009 9:11 AM In reply to

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Hei Sverre!

    Supert. Blir spennende å høre hva du får til svar. Jeg har også spurt noen ganger selv, men har ofte fått litt sånn halvgode svar. Synest det uansett er litt rart at ingen av B&Os fjernsyn er godkjent av RiksTv.

    Lloydern

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 10-23-2009 10:15 AM In reply to

    • sverreh
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-17-2007
    • Norway
    • Posts 88
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Ikke noe svar ennå, dessverre. Kanskje salg av BV10 tar alt de har av ressurserConfused

    Vi får gi dem et par arbeidsdager til før vi begynner å spekulere høyt om hva årsakene kan være. 

     

    Sverre

    Filed under:
  • 10-27-2009 6:06 PM In reply to

    • sverreh
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-17-2007
    • Norway
    • Posts 88
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Jeg har fått svar fra en forhandler, tre har ikke svart.  Har også sendt spørsmålet til B&O i Danmark, som ivaretar Norge etter at den norske importøren ble lagt ned. De har heller ikke svart

    Svaret indikerer ugler i mosen:

    Hei Sverre.

    Beklager sent svar.

    For at våre tv'er skal fungere med bakkenettet uten dekoder må du si til
    RiksTV at du har en tv de har godkjent, og ønsker å bruke dekoderen som
    sitter i tv'en. Du får da tilgang til alle kanaler, også krypterte, når du
    setter kortet inn i B&O tv'en. DVB-HD modul er tilgjenglig på BeoVision
    4,5,6,7,8-40 og 10.

     Jeg fikk et noenlunde tilsvarende svar fra en Loewe forhandler tidligere i år. Man kan konstruere mange konspirasjonsteorier. Min magefølelse er en mistanke om at det er RiksTV sin forretningsmodell og godkjenningsprosess som virker ekskluderende på leverandører med lite volum.

    Sverre

  • 10-28-2009 8:12 AM In reply to

    • BeoM
    • Not Ranked
    • Joined on 10-27-2009
    • Posts 9
    • Bronze Member

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Dette svaret får du fra alle tv selgere som selger tv'er som ikke er godkjent av RiksTV..

    Grunnen til at RiksTV ikke godkjenner Loewe, B&O og de andre merkene som har lav markedsandel er fordi de er pliktet til å gi support i forbindelse med installering. Det er helt sikkert snakk om litt $ også, men det er mye mas og penger for RiksTV og CD å lære opp alle ansatte på kundeservice menyen til samtlige tv'er der ute..

     

  • 10-28-2009 6:22 PM In reply to

    • sverreh
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-17-2007
    • Norway
    • Posts 88
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Det du sier innebærer at det gjennomføres en "godkjenningsprosess" som det ikke er behov for.  Det som er verre er at nisjeleverandører, som B&O, vil leve på nåde inntil RiksTV setter ned foten og etablerer sperrer som stenger ute apparater uten godkjening.

    Her er det ikke bare ugler i mosen, dette stinker!

    Sverre

  • 10-28-2009 8:02 PM In reply to

    • BeoM
    • Not Ranked
    • Joined on 10-27-2009
    • Posts 9
    • Bronze Member

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Det begynner å bli fryktelig mye i den mosen din nå.. :P

    Etter det jeg har skjønt, så vet ikke RiksTV og CD hvilken tv du bruker, bare hvilken mottaker. Altså hvilken måte du dekoder signalet på. De vil ikke klare å se om CAM'n sitter i en Samsung eller bang olufsen, men om den sitter i CAM XXX123 eller dekoder XX12. Grunnen til at de har godkjente tv'er er som sagt på grunn av service, og fordi leverandøren sier at de har "testet" den..

    Det er uansett alt for mye jobb for RiksTV og CD og legge inn sperrer på alle kanaler, så det kommer "aldri" til å skje.. CD har gjort det på HD kanalene over satelitt, men ikke for kabel tv.. I CD sitt tilfelle kan du kjøpe en CAM fra de (995,-), og få tilgang til alle kanaler.. Da bruker du samme fremgangsmåte som hos RiksTV (sier at du har en annen tv)..

  • 10-29-2009 2:10 PM In reply to

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Angående det B&O svarer at du får tilgang til alle kanaler, også de krypterte - jeg regner med at dette er tilfelle bare hvis en har betalt for det gjennom RiksPakken til RiksTV?

     En får vel ikke tilgang til disse kanalene selv om en bare har programkort med abonnement på EnkeltKanaler som det heter på RiksTV-språket? (TV2, Frikanalen og lokalTV)

    Synes forøvrig hele dette opplegget virker veldig merkelig....

    Lloydern

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 10-29-2009 6:43 PM In reply to

    • sverreh
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-17-2007
    • Norway
    • Posts 88
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    BeoM:

    Konspirasjonsteorier er morsomme de, og kan holdes i live lenge hvis de ansvarlige velger ikke å svareWink

    Jeg kommer til å purre på svar fra B&O i Danmark. siden de har overtatt ansvaret for det norske markedet så må de også følge opp den digitale utviklingen her.

    Videre har jeg stilt RiksTV det samme spørsmålet.

    For ordens skyld, det spørsmålet som de har fått er følgende:

    Det pågår en diskusjon i det skandinaviske forumet på Beoworld som jeg
    vil anta at dere kan gi et presist svar på.
    Slik jeg forstår pr
    oblematikken er kjernen i spørsmålet om man kan bruke
    den innebygde mottakeren i de nyeste B&O Tvene til å ta imot RiksTVs
    sendinger, inklusive krypterte kanaler, selv om ingen av modellene
    figurerer på RiksTVs liste over "godkjente" mottakere.


    Diskusjonen finner dere her:
    http://forum.beoworld.org/forums/t/29561.aspx

    Svar gjerne direkte i forumet, evt send meg svaret så vil jeg poste det
    på forumet.

    Lloydern:

    Du kan gå ut fra at du ikke får tilgang til flere kanaler enn du har abonnement på, uansett hvilken motaker du har.

    Mitt poeng er at godkjenningsordningen enten er helt unødvendig (siden ikke godkjente mottakere kan ta imot sendingene like godt som godkjente) eller at det er et risikoprosjekt å kjøpe en ikke godkjent mottaker (siden RiksTV en gang i framtiden kan komme til å stenge sendinger til ikke godkjente mottakerne).  Helt enig med deg i at det er uryddig.

    Jeg håperfor øvrig at jeg tar feil, men avventer svar fra RiksTV og B&O.

    Sverre

     

  • 10-30-2009 5:23 AM In reply to

    • sverreh
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-17-2007
    • Norway
    • Posts 88
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    RiksTVs svar kom rakst:

    Takk for din henvendelse.

    Det er kun TV-modellene som står på listen over godkjente IDTVer på vår hjemmeside som kan brukes til å motta signaler fra RiksTV via kortmodul. Dersom TVen ikke står på listen, er det fordi den ikke har riktig software. Den vil da ikke fungere skikkelig opp mot signalene, og man vil oppleve problemer.

    Ha en fin dag.

    Med vennlig hilsen
    Kristoffer Haugevik
    RiksTV AS
    Kundeservice

  • 10-30-2009 9:03 AM In reply to

    • BeoM
    • Not Ranked
    • Joined on 10-27-2009
    • Posts 9
    • Bronze Member

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    lloydern: Ja, du må betale for å få tilgang til alle kanalene..

     

    SverreH: Har du riks tv i dag? Isåfall, ta med deg programkort og antenne til en B&O forhandler og spør om de kan prøve det i butikken, er jo egentlig ikke værre enn det.. Garanterer at det funker!

    Hvis du ikke har det kan du høre med en forhandler om de har kunder som bruker RiksTV/CD via DVB-HD modulen..

     

    Kristoffer hos RiksTV mener at B&O ikke har riktig software, det må isåfall være hardware det er snakk om? En mpeg4 dekoder er en mpeg4 dekoder?

  • 10-30-2009 11:35 AM In reply to

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Det som skulle vært interessant å vite er hvorvidt B&O har søkt RiksTV om godkjenning egentlig? Er jo ikke så rart de ikke står på godkjent-lista hos RiksTV hvis de ikke har søkt heller.

    Men dette kommer sikkert frem når Sverre får svar fra B&O i Danmark.

    Til BeoM: Er det ikke også sånn at med cam for CD kabel må du også instille for Sverige eller Danmark for å få det til å fungere da den heller ikke er godkjent for bruk i Norge?

    Lloydern

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 10-30-2009 9:11 PM In reply to

    • BeoM
    • Not Ranked
    • Joined on 10-27-2009
    • Posts 9
    • Bronze Member

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Det gjelder ikke for B&O. Har vært borti en samsung som måtte stilles inn på finland og kjøre søket manuelt på CD, men hva mer kan man forvente fra den kanten?

    Personlig tror jeg ikke at B&O har søkt eller sendt inn noen tv'er til RiksTV. Det fungerer jo helt fint uten den godkjennelsen. Noe som gjør at forhandlerne ikke sier i fra til B&O, og de (B&O danmark) kjenner kanskje ikke til "problemet", når det ikke er noe problem?

  • 11-01-2009 12:09 PM In reply to

    • Stones
    • Not Ranked
    • Joined on 05-01-2007
    • Oslo, Norway
    • Posts 18
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Hvorfor skal RiksTV egentlig godkjenne hvaslags TV-apparat som kundene bruker? Er det slik at det er en tilbakekobling fra TV-en til bakkenettet som kan ødelegge noe? 

  • 11-03-2009 3:41 PM In reply to

    • sverreh
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-17-2007
    • Norway
    • Posts 88
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

     

    Hei Stones, jeg spurte RiksTV om dette i fjor en gang.  Jeg har ikke lenger svaret, men det var intetsigende og jeg skjønner ikke behovet for en slik godkjenningsordning.  Det jeg er redd for er at de skal begynne å begrense hva vi velger av mottakerutstyr og bruke det som del av sin forretningsmodell.

     BeoM  og Lloydern:  Jeg har fått mere info fra den forhandleren som har tatt seg bryet med å svare meg:

    Jeg har snakket med B&O Danmark om dette, og de kan bekrefte at godkjenningsprosessen er i gang for både Canal Digital og RiksTv. 
    Noe tidsramme kunne de dessverre ikke gi. 
    Nå skal det også legges til at vi enda ikke har hatt noen problemer med kunder som har B&O tv og bruker DVD-HD modulen med RiksTV eller CD. 
    Vi bruker selv denne løsningen på BeoSystem 3, og BV-7 og 8 i butikken. 
    Hvordan RiksTV prioriterer forskjellige leverandører til godkjenning, og om den i det hele tatt er nødvendig, kjenner ikke vi til. 
    Jeg har derimot hørt om tv-er med MPEG4 støtte som ikke fungerer tilstrekkelig.
    
    
    
    

    Hvis jeg skulle få svar fra B&O Danmark så skal jeg poste det her. Hvis jeg ikke får svar så får jeg vel purre? Det er ikke tillitvekkende at de ikke gir meg et svar. Takk nok en gang til du som tok deg bryet med å svare oss!

     Pt er jeg ikke i markedet for HD-mottaker, selv om BV 10 ser lekker ut. Avant DVD dekker behovet vårt intil videre, så denne diskusjonen er mer av teoretisk og prinsipiell interesse for meg.

  • 11-04-2009 5:09 PM In reply to

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Godt jobba Sverre!

    Bare purr på hvis du ikke får svar, setter pris på all info du legger ut her.

    Jeg er heller ikke i markedet for bruk av sånn dekoder, men er veldig opptatt av digital-tv og diverse løsninger på generelt grunnlag. Har fulgt mye med på bakkenett-utbygging og RiksTv.

    Blir spennede å se etterhvert da om B&O fjernsyn kommer på godkjent lista til RiksTv....to be continued

    Lloydern

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 11-04-2009 5:22 PM In reply to

    • Stones
    • Not Ranked
    • Joined on 05-01-2007
    • Oslo, Norway
    • Posts 18
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Dersom det ikke er noen fare for at en digital-tv-mottaker kan ødelegge noe i bakkenettet, kan jeg ikke se noen teknisk grunn for at RiksTV skal godkjenne slike mottakere. Jeg finner det ikke beskrevet noen plass at de har hjemmel til det. Faktisk oppfatter jeg konsesjonen motsatt:

    Siterer fra http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kkd/kon/2002/0012/ddd/pdfv/283856-konsesjon_digitalt_bakknett.pdf:

    "4.7 Digital-tv-mottakere

    NTV skal utarbeide en spesifikasjon (jf. søknadesn vedlegg 7, pkt. 8.3-8.13) og et testprogram for digital-tv-mottatkere som skal sikre at forbrukerne får tilgang til brukervennlige og rimelige digital-tv-mottakere. Spesifikasjonene skal basere seg på åpne og anerkjente standarder. NTV skal imøtekomme enhver rimelig anmodning fra produsenter av digital-tv-mottakere om innsyn og bruk av spesifikasjonen og testprogrammet. NTV skal ikke begrense utbredelsen av mottakere som tilfredsstiller de grunnleggende kravene i NTVs spesifikasjon. "

    RiksTV omtaler godkjenningsordningen på side http://rikstv.no/Hva-trenger-du/Digital-mottaker/. Den sier at:

    "Det er opprettet en godkjenningsordning for mottakere for bakkenettet, som skal sikre at forbrukerne får utstyr som virker i Norge. RiksTV anbefaler bare mottakere som er testet og godkjent. Disse vil være tydelig merket."

    Jeg oppfatter dette mer som en service overfor forbrukerne om hvilke digital-tv-mottakere som kan brukes. Det er samtidig en reklame for RiksTV sitt produkt og et hinder for at noen leverandører uriktig skal hindre at deres digital-tv-mottakere virker i bakkenettet. Det står ikke noe om at digital-tv-mottakere som ikke er "godkjent" ikke kan brukes. Det kan jeg heller ikke lese ut fra konsesjonen at RiksTV har tilgang til å hevde. Det kundeservice skriver i eposten som er sitert lenger oppe i tråden om at "Dersom TVen ikke står på listen, er det fordi den ikke har riktig software. Den vil da ikke fungere skikkelig opp mot signalene, og man vil oppleve problemer", kan ikke være riktig.

    Det vil selvfølgelig være god PR for B&O at deres tv-apparater kommer på listen, men det må ikke være et krav for at de skal kunne brukes som mottakere i det norske bakkenettet.

  • 11-05-2009 5:24 AM In reply to

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Hei der Stones og takk for sist forøvrig :-)

    God research du fiksa til oss...godt jobba! Det var interessant lesing.

    Håpar likevel B&O sine fjernsyn kommer på godkjenningslista, noe de sikkert gjør siden B&O har søkt om det i følge informasjonen til Sverre.

    Lloydern 

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 11-05-2009 7:30 PM In reply to

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Hei Folkens.

    Det som er forskjellig angående Riks TV og Canal Digital er at hos Riks TV må kort og cam parres for at det skal fungere, mens hos CD er det ikke noe parring, bare å sette kortet i også fungerer det. Altså ikke forstår jeg hvorfor riks tv har det slik, men det er vel ikke noen som vet bortsett fra dem selv. denne DVB - HD er jo egentlig ikke lansert fra B&O sin side i Norge, kun Danmark, Finland og England. Det har med at dem er i prosess med rikstv og CD og utvikle en stabil og god software her i Norge, så lenge kan man bruke softwaren som er tilgjengelig som er kun godkjent og testet fult ut i de land jeg nevnte. Flere land er på trappen, deriblant Norge som neste ut.

    Jeg forstår frustrasjonen blant oss B&O kunder og at man vill ha den NÅ, men la B&O få lage et godt produkt som fungere 100% =) inntill videre kan CD kunder ha det godt med kort rett i TV=) ikke fått teste rikstv da jeg ikkke har tilgang, men i utgangspunktet fungere det ikke pga parring av kort og cam må til.

    Andy

    Mvh Andybandy - MX 7000 - Earset A8 - (dream about a BV7-40 bluray tv)

  • 11-09-2009 5:12 PM In reply to

    • sverreh
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-17-2007
    • Norway
    • Posts 88
    • Founder

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Hei, svar fra B&O.

    Det bekrefter det BeoM sier over, at godkjenning er på gang.

    Tak for din e-mail af 22. oktober. Jeg beklager dette sene svar.

    Vi må desværre sige, at vi endnu ikke har et estimat for hvornår RiksTV certificeringen er klar. Men det er en opgave, der bliver set på.
    Jeg beklager derfor ikke at kunne hjælpe med en timing på nuværende tidspunkt.

    Med venlig hilsen
    Bang & Olufsen a/s

    Ellers, takk for din analyse over, Stones.  Jeg er veldig enig med deg.

     

    Sverre

  • 11-11-2009 1:18 PM In reply to

    Re: DVB-T og RiksTV i NORGE

    Flott, takk for god innsats til Sverre.

    Tror den tråden her har gjort sin misjon nå...så får vi smøre oss med litt tålmodighet og se hva som kommer fra B&O o g RiksTV på sikt.....

    Var forøvrig innom B&O Skøyen i dag og så den ny Beovision 10. Ett ord.....legendarisk!!!

    Lloydern

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

Page 1 of 1 (24 items)