in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 10-07-2009 4:33 PM by arned. 4 replies.
Page 1 of 1 (5 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 10-06-2009 11:59 AM

    Delvist fungerende Penta & Beomaster 5500

    Aller først, undskyld jeg kommer med endnu et indlæg om B&O’s Penta højtalere.

    Har netop fået et par Penta højtalere (type no. 6601, 300 W, aner ikke om dette er Penta I, II eller III) af min far samt en Beomaster 5500 forstærker, samt Beogram CD 5500 og Beocord 5500, alt sammen fra en gang i start 90’erne – tror han; han er lidt distræt.

    Ang Pentaerne:
    - Jeg har hevet frontstofpanelerne af og alle membraner er utroligt intakte. Absolut langt fra nogen huller el. lign. De er helt bløde og alt andet en slidte, måske dette hænger sammen med at de ikke er brugt synderligt meget. Det hele er ikke særlig slidt, og plastikket ved foden bliver ikke hamrende varmt, men lidt varmt bliver det da.
    Specifikt for højtalerne:

    Den 1. højtaler:
    a) Den ene virker, dvs. jeg kan få lyd i den. DOG er der en mislyd fra området omkring de midterste fire mindre højtalere (diskanterne?) i form af en svag og meget irriterende brummen. Brummen stammer faktisk helt præcist fra det der kan ligne den femte og mindste højtaler i midten (den mindste af dem alle).

    b) Ydermere kan det lyde som om, der er problemer med disse fire (fem, med den mindste) højtalere ved helt specifikke toner, fx ”John Lennon, Imagine, Nr. 2 Instant Karma!” hvor vokalen runger meget irriterende og skingert. Lyder definitivt som et diskantproblem.

    Den 2. højtaler:
    c) Den anden Penta virker slet ikke, kan få strøm (lys i lampen), men ikke lyd fra den. Min bror fik den for et halv år i gang kortvarigt, men den gik så ud, den lyser dog som den skal. Nogen der kan have en idé om hvad der kan være galt? Sikring?

    d) Har læst lidt om at forstærkerne i Penta’erne generelt er noget møg, er det dem den er galt med? Omvendt taler nogen om, at hvis man udskifter forstærkeren eller også var det bassen, med noget andet, så har man nogle af de bedste højtalere, man kan tænke sig!? Men kan det overhoved betale sig at putte penge i en renovering af højtalerne? Jeg vil have en perfekt løsning, finder mig ikke i nogen brummen eller mellemtonestøj. Kan jeg lige så godt gå ud i HiFiklubben og for et par tusinde få et par højtalere (DALI fx) der sagtens kan måle sig med disse? Har ikke brug for at spille vildt højt, men vil have ren og god lyd.

    Ang. forstærkeren:
    e) Har ikke fundet nogle fejl ved denne, men hvor god er denne egentligt? Hvad vil være et godt match højtalermæssigt til denne, hvis jeg skulle ud og købe nye højtalere, rent prismæssigt? Kan jeg få en forstærker, der er lige så god (bedre!?) for bare et par tusinde? Man skal jo hverken have forstærkeren til at trække højtaleren ned eller omvendt. Har bare erfaret at i et anlægssæt hos fx HiFiklubben, bestående af en forstærker og to højtalere, er 80 % af pengene givet ud på forstærkeren og de 20 % på højtalerne!?

    Undskyld min uvidenhed, men jeg er blot ny i denne verden af bedre lyd. Har været vandt til mine hørebøffer og et meget skrabet højtalersæt med en lille sub til den bærbare. Er endeligt kommet på bedre tanker.
    Kiggede lige på følgende link: http://www.beocentral.com/families/penta

    Og blev nu i tvivl om hvilken type der er tale om, som også sagt i indlægget I, II eller III? Men bag på står der: 1986 Bang & Olufsen, Denmark. Betyder det er højtalerne er fra 1986 eller at serien blev lanceret i '86. Desuden er der under højtalerne tre typer indgange: Èn speakerstikdåseindgang, en phonoindgang og en sæt alm rød/sort højtalerledningindgang. Det kunne så tyde påat der er tale om Penta I, ikke? Den har nemligt ikke Powerlink som II (og III).

    Og: Hvilken addabpter/omformerstik skal jeg have for jeg kan bruge displayet i højtalerne?
  • 10-06-2009 3:09 PM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Delvist fungerende Penta & Beomaster 5500

    For at komme lidt igang. Penta højtalerne er mk. I. Det lyder mærkeligt at der kun kommer brum fra en enkelt af mellemtonehøjtalerne eller diskantdomen. Der er kun en diskantdome som sidder ved siden af de 4 mellemtonehøjtalerne. Det er da godt, at der overhovedet ikke er nogen revner membranen på mellemtonehøjtalerne. Det kunne ellers let være tilfældet med den alder de har. Mon ikke brummeriet generelt kommer fra alle højtalerenheder, men høres mest i mellemtonerne?

    Forstærkeren i Penta højtalerne var egentlig ikke noget "møg" da de kom frem. Men efterhånden er de selvfølgelig nedslidt og kan give en del brum. Det samme gælder også for delefiltret.

    Jeg går ud fra at lampen lyser gult eller rødt på den anden højtaler. Det kan være gået en sikring. Der sidder 2 sikringer i bunden af forstærkeren. I Penta III højtaleren kan sikringerne udskiftes ved at skrue et dæksel af i bunden af højtaleren. Der skal i øvrigt anvendes specielle kabler for at displayet virker, og de er vel formentlig fulgt med højtalerne.

    Men generelt vil jeg sige at højtalerne nok kræver et større eftersyn, men så spiller de også (stadig) rigtig godt. Hvis du skal have noget tilsvarende i dag er omkring Beolab 9.

    Forstærker ved jeg ikke så meget om, men du kan læse nærmere på denne hjemmeside under "Products"

  • 10-06-2009 5:06 PM In reply to

    Re: Delvist fungerende Penta & Beomaster 5500

    Jeg afmonterede forstærkeren og prøvede at køre det hele uden Pentaernes forstærkere: OG DET VIRKER!
    Den Penta der slet ikke virkede før virker nu, så forstærkeren eller sikringen var nok død. Og jeg har gjort det samme med den anden Penta. Meget imponerende at høre forskel i hvor højt de spiller med og uden forstærkere (havde den ene uden og den anden med undervejs i arbejdet) og den med forstærker spillede mindst tre-fire gange højere, alligevel imponerende. Man kunne kun høre den. Men har jeg ret i følgende: Kvaliteten af lyden er den samme med og uden pentaforstærkerne, de forstærker blot lyden, dvs. gør den kraftigere/højere?

    Brummen i den første Pentahøjtaler er nu også væk, da der ikke er nogen forstærker til at brumme længere.

    Eneste (lille) problem er nu diskanproblemet, som jeg før kun kendte på den ene Penta højtaler (da jeg kun kunne få den ene til at spille!). Dette problem opstår på begge i lige høj/lidt grad (alt efter sangen) ved lidt alm. støj og ved nogle toner, fx det ovenævnte eksempel, direkte rungen i diskanten. Kan jeg udbedre dette ved at skifte diskanten? Og stammer støjen fra diskanten eller mellemtonerne?, der er ingen tvivl om at rungen stammer fra diskanten..

    Jeg har generelt ikke brug for at spille højt, så jeg er mere end tilfreds med den lydstyrke systemet kan præstere nu, men vil jeg ved montering af et par ICE forstærkere opnå bedre lyd eller blot højere lyd? For hvis sidstnævnte er tilfældet kan det være ligemeget.

    Måske er det lidt syndt det jeg har gjort? Forstærkerne er allerde smidt ud...!?

    Frits

  • 10-06-2009 5:10 PM In reply to

    Re: Delvist fungerende Penta & Beomaster 5500

    Det der ligner batterier på den ene forstærker kunne jeg i hvert tilfælde se var temmelig død, der var sket en form for lakage..

  • 10-07-2009 4:33 PM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Delvist fungerende Penta & Beomaster 5500

    Det som ligner et batteri er formentlig en kondensator eller lignende. Det er der andre her i forummet så har rigtig meget forstand på. I delefiltret (der sidder faktisk 2 i bunden af hver højtaler) er også en del kondensatorer. Om de er så nedbrudt at der går udover lyden ved diskant/mellemtone kan være sandsynligt. Jeg har selv haft Penta III høtalere og her blev alle 4 mellemtoner i hver højtaler udskiftet da der var små revner i membranen i et par enheder og det gav en lidt skrattende lyd når der skulle spilles højt. Samtidig blev delefilter, forstærker og særlig kabelsko på hver højtaler gået efter i sømmene. Derefter spillede højtalerne igen lystigt uden problemer. Nu er de i mellemtiden udskiftet med Beolab 9, som varmt kan anbefales. Her behøver man ikke at tænke på subwoofer eller nøje opstilling af højtalerne. Men Penta højtaleren er stadig en rigtig god højtaler, hvis de lige bliver efterset og får udskiftet nogle dele.

    I dette (skandinaviske) forum er et par tråde vedr. vedligeholdelse af Penta højtalerne og endda m.h.t. udskiftning af forstærkeren til en digital forstærker som kunne placeres i bunden ved siden af de 2 delefiltre.

    Prøv at søge under Penta så kommer det frem, medmindre en af de andre brugere lige kender adgangen til trådene.

Page 1 of 1 (5 items)