in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 07-08-2009 10:52 AM by arned. 3 replies.
Page 1 of 1 (4 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-21-2009 12:29 PM

• arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

Beolab 1 vs. Beolab 8000

Emnet har været berørt i det engelske forum. Men jeg kunne godt tænke mig at høre nogle meninger fra danske medlemmer.

Beolab 2 (sub) sammen med Beolab 8000 (ny model) eller Beolab 1.

Er der nogen som erfaringer med dette.

Jeg har kun hørt Beolab 8000 for mange år siden (gl. model) uden sub, og den virkede lidt "tynd" i lyden og "rodet" når der blev skruet op. Beolab 1 har jeg aldrig hørt, men kan forstå den ikke lever helt op til forventningerne ved nogle, selvom den umiddelbart rent teknisk virker overbevisende, og iøvrigt i en test for en del år siden blev rigtig godt bedømt.

Det skal opstilles i en stue på ca. 7 x 5 meter med en rigtig fin akustik og tilsluttes Beosound 3000.

Nogen tilkendegivelser?

• 06-23-2009 3:53 AM In reply to

Re: Beolab 1 vs. Beolab 8000

Ja, her kommer min. Jeg har selv et sæt Penta MKIII og havde for nogle år siden mulighed for at låne et sæt Beolab 1, som jeg aldrig fik til at spille som forventet. Udover de er kæmpestore (højden) spillede de ikke optil deres prisniveau.

Jeg vil klart gå efter et sæt Beolab 8000 som har en fantastisk diskant/mellemtone, meget pænere og med en Beolab 2 sub får du et flot og velspillende setup.

Beolab 1 oplevede jeg som værende meget retningsbestemte, d.v.s. du skal sidde 100% i optimal lyttestilling for at de lyder godt, flyttede jeg mig bare bare ½ meter fra denne stilling blev lydbilllede ændret markant. Men du kunne også finde et sæt velholdte Penta MKIII, de har god fylde i bassen og spiller bedre end Beolab 1/8000 alene uden sub.

• 06-23-2009 9:26 AM In reply to

• arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

Tak for svaret.

Jeg har Beolab Penta III nu, men ville gerne have noget nyere (og bedre). Men det er måske svært, medmindre jeg vælger "havetrolden" eller de helt store og hundedyre Beolab 5.

Jeg har læst en test af Beolab 1 i et HI-FI blad og her blev Beolab 1 bedømt overraskende godt. Specielt evnen til ikke at være kritisk over for, hvor man sidder, - altså modsat det du nævner. Endvidere tabte Beolab 1 ikke pusten ved kraftige musikpeak.

Til gengæld har andre brugere nævnt, at højtaleren lyder meget kold i klangen, og det kan Beolab 2 sub måske ikke rette op på?

Prøvede du Beolab 1 sammen med Beolab 2?

Men ellers er Beolab Penta III er fantastisk højtaler, men den er efterhånden også ved at have nogle år på bagen, hvilket betyder, at det måske snart kan være nødvendigt med vedligeholdelses-arbejde på forstærker og delefilter. Og det er sikkert heller ikke billigt. At Beolab Penta i sig selv er en flot højtaler, som selv konen kan acceptere i stuen, er en anden ting.

• 07-08-2009 10:52 AM In reply to

• arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

Efter mange ovejelser blev det et sæt Beolab 9, som er en absolut værdig afløser for Beolab Penta.

Subwoofer er helt unødvendig, da højtaleren afgiver alt den (dybe) bas man behøver.

Page 1 of 1 (4 items)