in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-02-2009 6:56 PM by kronzilla. 4 replies.
Page 1 of 1 (5 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-01-2009 6:07 AM

    • Nick1990
    • Not Ranked
    • Joined on 07-16-2008
    • Den Bosch
    • Posts 8
    • Bronze Member

    Help! Penta doet 'Grrrrrrrrrr'

    Hallo allemaal,

    Zoals ik een tijdje geleden al schreef, ben ik de gelukkig eigenaar van 2 Beolab Penta's. B&O oude stempel, dus mooi én onverwoestbaar. Sinds eergisteren heb ik echter een probleem. Tijdens het nummer 'Tower of Song' van Leonard Cohen, viel in mijn rechter Penta plots het volume een heel eind terug, om plaats te maken voor een vreselijk geluid; een schurend, knarsend, knerpend lawaai. (Vergelijkbaar met ruis op de radio!) Leonard Cohen was nog slechts op de achtergrond te horen.

    Wat heb ik toen gedaan? Allereerst een andere CD geprobeerd, helaas, ook bij Simon & Garfunkel bleef het lawaai aanwezig. Iets totaal anders dan; Tchaikovsky's 'Nutcracker'. Helaas ook hier geen resultaat. Vervolgens alle bekabeling nagelopen; dat zit allemaal goed. Als laatste heb ik van alle elektronische apparatuur de stekker er uit getrokken en een minuut of 5 gewacht (Trucje helpt wel eens vaker bij elektronica die niet doet waar het voor gemaakt is). En... Hoera! Het lawaai was over! Ik weitte het aan een elektronisch foutje.

    Fout gedacht, gisteren hoorde ik, na een half uur probleemloos muziek luisteren, weer een paar keer 'Kgrrr, Kgrrr' door 'War of the Worlds' heen klinken. Laatste redmiddel; een CD-lens cleaner geprobeerd. Geen resultaat.

    Mijn vraag is nu, wat kan dit zijn? Het gewraakte geluid duikt op na ongeveer een half uur Penta-gebruik, en lijkt vooral de middentonen te teisteren. Het lampje onderaan blijft gewoon groen, en wordt niet geel. Penta-links heeft er geen last van. Voordat het lawaai begint, lijkt er niks mis met Penta-rechts en is de kwaliteit net als anders (volgens mij).

    Alvast bedankt!!

  • 06-01-2009 7:15 AM In reply to

    Re: Help! Penta doet 'Grrrrrrrrrr'

    Het probleem hoeft niet in de Penta te zitten, het kan ook in de apparatuur zitten. Probeer eens het linker en rechter kanaal van beide Penta's om te wisselen achter het klepje op de Penta. Als het probleem nu verschuift van rechts naar links, zit het probleem in de apparatuur of in de bekabeling. Als het probleem in de rechter Penta blijft, is het de Penta.

     

    Laat maar eens weten wat de uitkomst is!

  • 06-01-2009 10:47 AM In reply to

    • Nick1990
    • Not Ranked
    • Joined on 07-16-2008
    • Den Bosch
    • Posts 8
    • Bronze Member

    Re: Help! Penta doet 'Grrrrrrrrrr'

    Hoi!

    Bedankt voor de tip, maar mijn Penta's zitten niet aangesloten op B&O, vroeger wel op een Beocenter, maar die staat nu in de woonkamer, terwijl de Penta's bij mij staan. Ze staan dus op 'Auto'. Heb het net wel even geprobeerd, maar dan doen ze het allebei niet meer. ;-)

  • 06-01-2009 11:25 AM In reply to

    Re: Help! Penta doet 'Grrrrrrrrrr'

    Je kan natuurlijk de linker en rechter aansluiting op je voorversterker even omwisselen. Dan geldt weer hetzelfde, als het probleem verschuift, dan is het de installatie. Als het probleem op dezelfde plek blijft, dan is het de Penta!

     

    Succes!

  • 06-02-2009 6:56 PM In reply to

    Re: Help! Penta doet 'Grrrrrrrrrr'

    Als je voelt aan de Penta die raar lawaai maakt, is die versterker aan de voet dan warmer dan de andere versterker? Indien wel,kan dit duiden op een foutief ingestelde ruststroom van de eindtransistoren (potmeters die verlopen zijn van waarde of dergelijke)

Page 1 of 1 (5 items)