Ha, goede vraag! Heb zojuist de rolmaat genomen en een praktijktestje gedaan...
Lijkt rop dat er geen vaste waarden voor te geven zijn, want...
26 inch zou je wat mij betreft mogen zien als audiovisueel behang. Een praatprogramma is nog wel goed te volgen, maar zodra het beeld van belang wordt, is deze maat toch snel te klein. Geweldig voor je keuken, slaapkamer of werkkamer, maar geen toestel om 's avonds te gaan genieten van je favoriete serie of film.
32 inch is een lekker maatje als de tv niet al te dominant in de omgeving aanwezig mag zijn. Nieuws is goed te volgen, voor een film misschien net wat aan de krappe kant. Wel een redelijk perfect beeld.
40 inch is al wel zeer duidelijk aanwezig. Als ie uit staat is het wel een erg dominant zwart vlak. Zodra het scherm aan is, is het goed te doen. Beetje grof beeld bij bepaalde uitzendingen of niet al te beste DVD's. Een mooie maat als de tv aanwezig mag zijn.
50 inch wordt kamerbepalend... En eerlijk gezegd is 3 meter dan wel een (te) korte afstand. Maar... ben je een echte film liefhebber (zoals ik) en is de kamer eerder gevormd rond de tv dan andersom, dan is een BV9 met 50 inch scherm pure verwennerij. Overigens vind ik de kwaliteit van reguliere tv uitzendingen ook veel mooier op plasma dan op LCD. De hardheid van LCD heb je simpelweg niet met plasma. Dat zal ongetwijfeld meespelen.
No better life than a Secondlife