Man kan jævnligt se Beolab 1 højtalere til salg til en forholdsvis lav pris i forhold til prisen de kostede fra ny. Det ser i alt fald ud til, at Beolab 1 har tabt mere i værdi set i forhold til de gamle Penta højtalere.
B&O producerede ikke Beolab 1 højtalerne særlig længe set i forhold til Penta højtalerne. Er Beolab 1 en dårlig højtaler - lydmæssigt? Rent teknisk virker de umiddelbart på et højt nivau. Jeg har aldrig hørt Beolab 1. Jeg har selv Beolab Penta III, men det er efterhånden en gammel svend, som begynder at kræve renovering, - f.eks er de 8 mellemtonehøjtalere netop udskiftet på grund af nedbrudte membraner. Det næste bliver formentlig udskiftning af diverse kondensatorer i delefiltret og vel også udskiftning af dele i den gamle forstærker eller simpelthen at anvende en anden forstærker, som beskrevet i diverse tråde.
Penta højtalerne er rigtig pæne højtalere, som selv en ægtefælle kan acceptere i et hjem. Og de spiller også godt, selvom jeg syntes de bestemt ikke er ligeglade med, hvordan de opstilles i en stue. B&O siger godt nok, at de ikke er særlig kritiske, men det er ikke min erfaring.
Er Beolab 1 noget at overveje seriøst eller skal jeg fortsætte renovering af Beolab Penta?