in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 03-17-2009 5:45 PM by Peter Pan. 2 replies.
Page 1 of 1 (3 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 03-11-2009 10:42 AM

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Beolab Penta III vs. Beolab 1

    Man kan jævnligt se Beolab 1 højtalere til salg til en forholdsvis lav pris i forhold til prisen de kostede fra ny. Det ser i alt fald ud til, at Beolab 1 har tabt mere i værdi set i forhold til de gamle Penta højtalere.

    B&O producerede ikke Beolab 1 højtalerne særlig længe set i forhold til Penta højtalerne. Er Beolab 1 en dårlig højtaler - lydmæssigt? Rent teknisk virker de umiddelbart på et højt nivau. Jeg har aldrig hørt Beolab 1. Jeg har selv Beolab Penta III, men det er efterhånden en gammel svend, som begynder at kræve renovering, - f.eks er de 8 mellemtonehøjtalere netop udskiftet på grund af nedbrudte membraner. Det næste bliver formentlig udskiftning af diverse kondensatorer i delefiltret og vel også udskiftning af dele i den gamle forstærker eller simpelthen at anvende en anden forstærker, som beskrevet i diverse tråde.

    Penta højtalerne er rigtig pæne højtalere, som selv en ægtefælle kan acceptere i et hjem. Og de spiller også godt, selvom jeg syntes de bestemt ikke er ligeglade med, hvordan de opstilles i en stue. B&O siger godt nok, at de ikke er særlig kritiske, men det er ikke min erfaring.

    Er Beolab 1 noget at overveje seriøst eller skal jeg fortsætte renovering af Beolab Penta?

  • 03-16-2009 5:30 AM In reply to

    Re: Beolab Penta III vs. Beolab 1

    Godt spørgsmål.

    Jeg har selv et par Penta MKIII som jeg er meget tilfreds med og havde mulighed for nogle år siden at låne et par Beolab 1 for at høre hvordan de spillede hjemme hos mig.

    Det første jeg bemærkede var at bassen virkede mere tør og knap som fyldig som fra Penta, og jeg prøvede de tre settings i bunden for valg af placering for at se om det havde nogen betydning, hvilket ikke var tilfældet.

    Udover den manglende dybe virkede de mere kritiske end Penta omkring placering, man skulle sidde helt præcist og ikke flytte sig meget til siden før lydbilledet blev markant ændret.

    Min konklusion var dengang at de ikke for mig virkede bedre end Penta og jeg lydmæssigt ikke vil bytte til Beolab 1. Så vil jeg hellere gå efter et sæt Belab 8000 med en subSmile

    Ved ikke om dette var til nogen hjælp, men ellers må du bare spørge.

     

  • 03-17-2009 5:45 PM In reply to

    Re: Beolab Penta III vs. Beolab 1

    Da BeoLab1 kom i butikkerne skulle jeg naturligvis høre dem. Også dengang havde jeg et sæt BeoVox Penta.
    Jeg gik og overvejede at købe en aktiv subwoofer, men læste at BeoLab1 havde så og så mange Watt alene
    til baseforstærkning. Så jeg var næsten sikker på at den kunne opfylde mit bas ønske.
     
    Da jeg kom ind i en butik og lyttede på BeoLab1 var min oplevelse nøjagtig som  BeoFantast  beskriver, og
    jeg endte med at købe en subwoofer der mere end rigeligt kan klare bassen fra ca. 50 Hz og ned efter.
Page 1 of 1 (3 items)