in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 07-18-2010 4:02 AM by kruger2000. 19 replies.
Page 1 of 1 (20 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 02-14-2009 7:55 AM

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Beolab Penta renovering

    Jeg har andet steds i dette forum læst denne (engelske) tråd:

    http://forum.beoworld.org/forums/p/7549/56578.aspx#56578

    bl.a. vedr. pålodning af ledninger direkte på højtalerne og delefilter. Er kabelskoene virkelig så dårlige og giver det nogen gevinst at fjerne kabelskoene og pålodde direkte?

    Vil en rensning med kontaktspray kunne klare det og er det egentlig nødvendigt?

    Er der andre Penta ejere som har kastet sig uden et lignende projekt?

    Mine Penta højtalere er mk. III.

  • 02-14-2009 10:34 AM In reply to

    Re: Beolab Penta renovering

    En god tråd, men tilbage står.

    Hvor går man hen og køber 2 X 250Watt ASE ICEpower moduler, når de
    normalt kun sælges fra producenter der har lagt modulerne i kabinetter. ???
    .

  • 02-14-2009 11:21 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta renovering

    OK - men jeg ønsker ikke at udskifte forstærkerne i mine Penta højtalere, de spiller udmærket og viser ingen tegn på problemer - endnu.

    Jeg er mere interesseret i et høre om der er medlemmer som har erfaringer med rensning/lodning af samlinger som beskrevet i tråden.

  • 02-14-2009 5:25 PM In reply to

    • Bulgarien
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Denmark, Vest Sjaeland
    • Posts 201
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta renovering

    Svaret er efter min mening et klart ja, da det er mig som stod for weekend projektet...Smile

    Penta Design 1986 - 2000: Lone and Gideon Lindinger-Loewy

    Besøg Gideons websites. Pentaen har han heldigvis ikke glemt.  Jeg tror faktisk at han er lidt stolt af dem. Hvilket er meget forståeligt  Smile

    http://www.scandinavian-designers.com/main.html

    eller http://www.loewy-liao.com/html/showcase/more/bo_3.htm

     

    Læs  også om de tekniske detaljer her:

      http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=808

     

     

    Først:

    Tænk ikke på at skifte de interne ledninger, det har jeg  også er prøvet og resultatet blev bestemt ikke bedre  (der blev brugt noget kostbart Supra kabel).

    De valgte ledninger er altså af en  udemærket lydkvalitet, omend det sikkert er muligt at falde over noget der lyder en anelse  bedre..

    Dernæst:

    Tænk på, at det svage signal til enhederne  skal passere igennem en masse stik der reelt  fungere som små lydforringende  modstande der ydermere også har en stærkt begrænset  kontaktflade. Alle disse stik skulle smides af helvede til. Desværre gør det samleprocessen på fabrikken meget nemmere og hurtigere. (Den bedste forbindelse fåes ved at sno kobbertråd gentagende gange om pinforbindelse og efterlodde (wrapning, men det tager tid...)

     Heldigvis det sådan, at ledningerne er præcist så lange at man lige kan klippe det lille stik af ved kanten til stikket,  og så  stadig lige havde nok til at lodde på. Klip evt. strips væk.

    Brug sølvloddetin og en relativ kraftigt loddekolbe, så får du en ubrudt signalinie og en lyd der bliver meget klarere og betydeligt  mere luftigt. Det fortjener Pentaen i den grad!


    Hvorfor nu et billedet af en telefon?

     

    KIRK Comet, >1980 designet af XXXXX XXXXXX

    Det skal jeg fortælle:

    Jeg har i mine unge år arbejdet som teletekniker (80-90´erne) og bl.a. fejlrettet tusinder af telefoner. En telefon som vi ofte så fejl på var telefonen Comet, hvor alle interne stik i hovedprint og håndsæt var af præcis samme type som i Pentaen.

    Når den kom ind til reparation fejlede elektronikken  aldrig noget, -det var hvergang stikforbindelserne det var galt med , så proceduren var hver gang den samme ; af og på med alle stikkene, både på hovedprint og i håndsættet og så virkede telefonen som ny, indtil næste gang...

    En telefon drives af en spænding på 48 Volt jævnstrøm og 110 Volt vekselstrøm når den ringer. De værdier når en Penta højtalere ikke op på , så risikoen for ringe lyd er bestemt til stede i praksis,- ikke kun i teorien, og derfor bør du starte projektet, hvis du altså har evnerne.

    (Ps: Telefonen er selvfølgelig designet af vores egen Jacob Jensen) og hvis du finder den sjældne Comet - de LUX (med display) så behold den, det er en super lækker telefon med masser af smarte funktioner,- også efter tidens standard  og nu ved du jo også hvordan den skal repareres ;-) Betjeningvejledningen til Cometen finder du her:  http://www.qvotrup.dk/Telefon/_pdf/CometDeLux.pdf

  • 02-14-2009 6:26 PM In reply to

    Re: Beolab Penta renovering

    Jeg må indrømme at jeg ikke havde set på det link, men tog for givet at det var dette nye link:
    .
    http://forum.beoworld.org/forums/p/24006/182997.aspx
    .
    Derfor jeg svarede som jeg gjorde.
    .
    Mvh. Peter Pan
  • 02-15-2009 7:00 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta renovering

    Bulgarien - Tak for dit hurtige svar.

    Jeg har tyvstartet lidt, ved at afmontere den nederste frontstofplade og afmontere baffelen med mellemtone- og diskanthøjtaler. Det forbavser mig, at der er anvendt almindelige metal-(el)galvaniseret kabelsko i et så seriøst produkt - uha! Det kan kun give lydmæssige problemer efter en årrække. I den ene højtaler så overfladen på kabelskoene lidt angrebet ud. Ellers ser selve HT-enhederne ud til at være i fin stand.

    Jeg har ved de ovennævnte enheder strammet kabelskoene lidt op og renset alle forbindelser med "kontaktrens". Dette gav faktisk en meget hørbar lydforbedring i form af mere klarhed og fasthed i lydbilledet. Nu kan ens øre let blive "fuppet", men jeg er ihvertfald overbevist, efter aflytning af forskellig specifik akustisk musik - før og efter.

    Så det næste bliver nu at gå i gang med projekt "lodning".

    Du nævnte "sølvloddetin", - har du nogen henvisning til et godt mærke. Hvad er en kraftig loddekolbe? Jeg har en ældre lille kolbe liggende med noget tvivlsomt loddtin, - og den skal nok ikke anvendes.

    M.h.t. kabler har du nok ret. B & O lavede for en del år siden en undersøgelse med forskellige højtalerkabler. Det var dengang alle højtalere ved B & O var ikke aktive og forsynet med alm. 4 meter lysnetkabel til højtalerne. B & O havde simpelthen indbudt forskellige kloge HI-FI nørder ind i deres lytterum. De måtte selv vælge højtalere og kabler, men B & O kørte testen og udvalgte forløbet. Jeg tror nok af HI-FI nørderne gik skuffede bort og ærgede sig over at de havde givet flere hundrede kroner pr. meter for højtalerkabler.

    Hvordan er det erfaringsmæssig m.h.t. til forstærkeren. Mine Beolab'er er som tidligere nævnt Mk. III (grønt display) og forstærkerne bliver allerhøjst lidt håndlukne, - selv efter at have spillet en halv eller hel dag.

  • 02-17-2009 4:43 PM In reply to

    • Bulgarien
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Denmark, Vest Sjaeland
    • Posts 201
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta renovering

    Mange af dine gode spørgsmål vil du kunne læse svar på i en spændende og lærerig DIY  artikel, som jeg har skrevet

    Den handler primært om hvordan man nemt skifter sine kondensatorer i sine højtalere , ikke kun på Penta`en, men om hvordan alle vores BeoVox højttalere lydmæssigt  kan blive som nye igen.

     Vi glæder os iøvrigt til at se mere til dit projekt Smile

    LINK til min  artikel:   http://forum.beoworld.org/forums/p/24437/183789.aspx#183789

  • 02-18-2009 9:02 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta renovering

    Jeg går i gang med svedende hænder en af de kommende week-ender og vender tilbage med en "rapport".

  • 03-01-2009 11:04 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta renovering

    Lodning må vente, da jeg opdagede i forbindelse med fjernelse af frontstoffet, at mellemtonerne var defekte.

    Så der måtte først foretages udskifning af de 8 mellemtonehøjtalere, som kunne fås som reservedel fra B & O via det lokale aut. værksted.

    Lodning og samtidig udskiftning af kondensatorer i delefiltret vil blive foretaget senere.

    Der er en virkelig hørbar forskel efter udskifning til nye friske mellemtonehøjtalere.

     

     

  • 03-01-2009 1:17 PM In reply to

    Re: Beolab Penta renovering

    arned
     
    Vi kan vel så konkludere at de lokale aut. B&O værksteder har monopol på vedligeholdelse
    af højttalerenhederne i vores Penta højttaler. Så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad
    det kostede dig at få skiftet de 8 mellemtonehøjtalere, med moms og det hele.
     
    Kan du definere reservedel prisen samtidige vil det være fint.
     
    Mvh. Peter Pan
  • 03-03-2009 12:19 PM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta renovering

    Peter

    Jeg ved ikke hvad du mener med monopol? Jeg er ikke bekendt med, at højtalerenhederne evt. kunne købes andre steder end ved B&O via en aut. forhandler?

    Jeg indhentede priser ved mange forskellige B&O forhandlere/værksteder og lidt under halvdelen (gad) svare og den lokale var tilfældigvis den billigste. Priserne ved de forskellige lå fra ca. 250,00 kr. + porto og op til godt 300,00 kr. pr. stk.

    Ved det lokale B&O værksted var prisen 246,50 pr. stk. inkl. moms og porto pr. enhed - ialt kr. 1.970,00. Jeg foretog selv udskiftning, da det egentlig er let nok. Ellers var vi nok kommet op på en hel anden pris.

    Men der må stå mange Penta 3 højtalere rundt omkring med dårlige mellemtoner, - for slet ikke at tale om Penta 1 og 2, hvis de endnu ikke er udskiftet. Skal man ud at købe brugte Penta højtalere, skal man nok se sig godt for og få det nederste frontstof af og se mellemtonerne efter inden køb.

     

  • 03-03-2009 12:56 PM In reply to

    Re: Beolab Penta renovering

    Tak for svar arned

    Jeg forstod at kun en aut. forhandler B&O kunne købe enhederne via Bang & Olufsen,
    og det er jo også rigtigt.

    Jeg skrev monopol, fordi jeg fik det indtryk at aut. forhandler B&O også kun måtte skifte
    højtalerenhederne.

    Mvh. Peter Pan. 

  • 06-09-2010 4:55 AM In reply to

    Re: Beolab Penta renovering

    Hejsa... ARNED....kan du oplyse hvor du købte dine enheder ...for mine står også for udskiftning

    mvh. Kim.

  • 06-10-2010 7:17 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta renovering

    Ja det kan jeg - det var B&O værkstedet på Haderslevvej i Aabenraa. Men de er desværre afgået ved "døden" for ca. et halvt år siden. Man fik altid en god service og rådgivning på dette værksted, så det er synd de måtte lukke.

    Nu har vi ikke et B&O værksted (eller andet radio- og TV værksted) i byen længere!

    Men du kan sagtens bestille disse enheder ved andre B&O værksteder, da reservedele til Penta højtalerne stadig er til få hos B&O, - ihvertfald for et halvt år siden.

    Jeg har ikke Penta højtalerne længere. Efter de blev bragt iorden og iøvrigt efterset blev de solgt og spiller nu med stor tilfredshed lystigt videre i anden stue.

    De blev udskiftet med et sæt Beolab 9, som er en værdig afløser for Penta højtalerne.

  • 06-14-2010 4:52 PM In reply to

    • Fritz
    • Not Ranked
    • Joined on 11-14-2007
    • Posts 35
    • Silver Member

    Re: Beolab Penta renovering

    Ja, det har jeg.

    Begge mine pentaer er lige blevet overhalet.

    Mellemtone enhederne var blevet møre i membranen, så de blev skiftet, 300 kr pr. stk. (8 stk. skiftet)

    Nye originale delefiltre isat, og alle de gamle kondesorer samt elektrolytter blev skiftet, inklusiv dem i strømforsyningen.

    Alle dele originalt fra B&O, utroligt men det er stadigt lagervare. men hver komponent er "up to date"

    Hver forstærker justeret osv. Og det med lodningerne og stik, ja det er rigtigt, stort set alt skal loddes efter.

    Kan det så betale sig, ja mon ikke, sikke en forskel. Så der er kommet gang i gramofonen og de klasiske plader.

    Et godt råd, ha' tålmodighed, brug den tid det tager.

  • 06-21-2010 2:44 PM In reply to

    Re: Beolab Penta renovering

    Er her en person der kan sende os et svar på, hvor mange Ohm hver af de 4 bashøjttaler skal være på. ?

     

  • 06-24-2010 10:29 AM In reply to

    Re: Beolab Penta renovering

    Hej Peter ...jeg fik oplyst fra en butik at de er på 30 ohm....så jeg opgav at renovere mine da jeg syntes det blev for dyrt.

    Koster ca. 800 fra b&0 butik og ca. 500 hos bbuy.

    mvh. Kim

  • 06-24-2010 11:16 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beolab Penta renovering

    Kim, det må vi kunne løse.
    PM til dig !

    Martin

  • 06-24-2010 1:21 PM In reply to

    Re: Beolab Penta renovering

    Hej kruger2000

    Tak for dit svar. De 4 Bas elementer sidder i parallel kobling, så 30 Ohm er da et bud, men jeg kunne jo godt tænke mig at få et helt sikkert Ohm tal.

    Hvis det er rigtigt at de er på 30 Ohm, vil det vist være umuligt at finde 4 nye alternative bas højttaler.

    Kim. Martin har lovet at måle på dine basenheder hvis du vælger at sende dem til rep. hos ham. Så min interesse i at du gør det, kan du nok se. ;-)

    _________

    Hej Dillen

    Tak for en hyggelig samtale.

    PC'en som omdrejningspunkt. 

  • 07-18-2010 4:02 AM In reply to

    Re: Beolab Penta renovering

    Tak for jeres tilbud om hjælp ...jeg har dog valgt at sælge dem som dem de var :-)

    /;-Kim.

Page 1 of 1 (20 items)