in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 01-12-2009 1:09 PM by StarKnight. 4 replies.
Page 1 of 1 (5 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 01-10-2009 6:01 PM

Elektrolyt udskiftning i Beomaster 1900-2 [0C7, 0C8, C92, C97, C98]

Jeg sidder med en nyindkøbt Beomaster 1900-2, der brummer så nydeligt.

Jeg overvejer at være lidt selektiv og kun udskifte disse 5 følgende elektrolytter:

0C7 og 0C8.

Oprindeligt er de 5000uf 35V.

Dem vil jeg opgradere til 10000uf 35V 105C RIFA. De passer fysisk og vil vel gi' lidt mere saft uden at overbelaste trafoen alt for meget.

Spændingen op til AMP er 31 Volt, så det er da kun lige til øllet med 35V-lytter.

C92, C97 og C98 i 15V-supply uden anden begrundelse, end at det er almindelige lytter der arbejder for føden og at de ligger inde for første sandsynlighedsrunde mht. brum-diagnosticering.

Fremfor at udskifte lytter på kryds og tværs, tror jeg at der er en ide i, starte med disse 5.

Hvis ikke problemet løses her, er kapaciteten set fra forstærkeren da blevet fordoblet og 15V-supply'en fået lidt nyt at lege med.

Næste skridt kunne være nye dioder...eller bare lave nye diodebroer.

Hvis det heller ikke løser noget, kan man begynde at skifte lytter rundt omkring.

Har jeg ikke fat i den lange ende ?

Jeg overvejede at hive fat i Dillen Beer , men jeg forstår at bruge en ServiceManual og kan godt skifte lytterne selv.

På forhånd tak

Filed under:
  • 01-11-2009 5:12 AM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Re: Elektrolyt udskiftning i Beomaster 1900-2 [0C7, 0C8, C92, C97, C98]

Hej og velkommen til Beoworld !  Yes -  thumbs up 

Skifter du de store lytter, øger du startstrømmen drastisk. Det belaster
    ensretteren osv. og vil sandsynligvis ikke fjerne brummen. De to er som regel
    altid i god stand og fornuftigt dimensioneret fra fabrikken.
    Derimod er alle de print-monterede kondensatorer ofte i dårlig stand.
    De har alle siddet lige længe og under de samme temperatur-forhold osv. og det
    er sjældent at kun et par stykker er dårlige.
    Du kan naturligvis udskifte et par i dag og et par igen om en måned når en anden
    fejl viser sig og blive ved sådan hvis det passer dig bedst, det ville da netop
    være at udskifte på "kryds og tværs", men hvis du kan bruge en service manual og
    et oscilloscope, kan du lokalisere fejlen og reparere nøjagtigt dér hvor den er - hver gang.

Der findes faktisk et kit til netop udskiftning af kondensatorerne.
    Det indeholder mere end 60 komponenter og det vil jeg anbefale.
    Foruden dette vil jeg anbefale, at du udskifter ensretteren nær sikringen på printet,
    den er skyld i mange mystiske fejl - undertiden også brum.

Din metode vil bestemt være at have fat i den laaaaaaange ende. Laughing

Martin

• 01-11-2009 9:01 AM In reply to

Hej Martin og tak.

Yes. Jeg har luret at du har et komponentsæt til salg og jeg har skam også overvejet det seriøst.

Indeholder dét også nye diodebroer, eller er det udelukkende lytter og pærer ?

Er lytterne 85C eller 105C og hvilket fabrikat ?

Jeg lurer nemlig på enten Panasonic- eller Rifa-lytter til formålet, fordi også jeg har adgang til elektroniske komponenter hos en verdensomspændende virksomhed. Whistle

Det er helt korrekt. Næsten 30 år gamle elektrolytter kan ikke forventes at virke mere og skal udskiftes.

De bedste hilsener

Brian 

• 01-11-2009 12:01 PM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Hej Brian,

Kit'et indeholder forskellige kondensatorer i både 85C og 105C - dog
    som regel 105C på udsatte steder. (De originale var ofte 65C !)
    Beomaster 1900/2400 løber dog sjældent egentlig varm så det ville ikke noget større
    problem at anvende 85C over hele linien.
    Kit'et er ikke sammensat af komponenter af særligt fabrikat eller med specielt henblik
    på at opgradere eller forbedre det oprindelige design af elektronikken i Beomaster'en
    men blot for gøre det nemt at udskifte til nye kondensatorer.

Hvis du ved at udskifte til f.eks. Panasonic kondensatorer håber at kunne opnå en
    bedre lyd el.lign, tror jeg, du vil blive skuffet.
    En kæde er ikke stærkere end det svageste led og selvom kondensatorerne i signalvejen
    og andre steder bliver skiftet til de bedste penge kan købe, vil der stadig være
    andre begrænsninger.
    Beomaster 1900 (& 2400) var aldrig ment som en audiophil topmodel som
    f.eks. Beomaster 4400 var, men derimod en pålidelig, velfungerende og ikke mindst
    smukt designet receiver til det daglige. Og det er den stadig, forudsat lidt
    vedligehold som nok er forventeligt efter 30+ år uanset komponentvalget.
    Der er eksempelvis mange transistorer, som burde udskiftes med bedre og måske nyere
    typer - måske endda OpAmps's - og måden der skiftes signalkilde på ville nok få
    de fleste HiFi-nørder til at sige ord, der ikke findes i retskrivnings-ordbogen.

Hvis du har adgang til gode kondensatorer af et eller andet kendt fabrikat,
    vil de sikkert være helt fine til formålet.
    Brug af low-ESR og lign. typer vil efter min mening være totalt overkill i denne model.

Martin

• 01-12-2009 1:09 PM In reply to

Hej igen Martin.

Jeg er helt enig. Det er en fin lille sag og den lyder egentlig langt bedre end umiddelbart antaget.

Alting afhænger jo af valget af højttalere/hovedtelefoner.

Igen enig. Kredsløbsdesignet bliver ikke bedre af overkill-lytter og der er sikkert mange ting man kunne gøre anderledes.

Hvis man ikke kan lade være og havde evnerne, kunne man teoretisk lægge en ICE i den.

Nåh, men jeg prøver mig frem. Hvis det går helt galt, pinger jeg dig lige, for så må jeg erlægge kontanter for et sæt.

Omvendt får du en melding, hvis det lykkes for mig med enkle midler at få liv i den igen.

I alt fald skal du have tak Yes -  thumbs up

Brian

Page 1 of 1 (5 items)