in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 02-02-2009 10:16 AM by arned. 3 replies.
Page 1 of 1 (4 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 01-10-2009 1:07 PM

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Beolab Penta placering

    Selvom emnet vist nok har været berørt tidligere, vil jeg dog gerne komme med et par erfaringer m.h.t. placering af Penta højtalerne.

    Jeg har et sæt Penta 3 højtalere, som var et af de sidste eksemplarer forhandleren kunne skaffe, da de gik ud af produktion. De har spillet upåklageligt i alle årerne, hvor de i starten var tilsluttet et Beocenter 7000, som for et par år siden blev udskiftet med Beosound 3000, som er et fint apparat. Det eneste jeg savner, er muligheden for 2 vejs fjernbetjening.

    I mange år var Penta højtalerne placeret i en stue på som var godt dæmpet med tykke tæpper og stofmøbler m.v.på ca. 7,5 x 6,0 meter. Efter en ombygning for at par år siden blev højtalerne placeret i en ny opført stue på ca. 6,5 x 5,5 meter, som er meget klangrig, idet der er ludbehandlet listeloft, fliser på gulvet, med nogle enkelte tæpper her og der, ligesom møbler alle af læder og skabe/reol er hårdt træ. Stuen bliver også anvendt til klaverspil, så den klangrige akustik passer fint. Penta'erne er placeret på den lange væk, hvor den ene højtaler er ca. 1,20 m fra en sidevæg og den anden noget længere. Der er ca. 2,75 m mellem højtalerne og den foretrukne lytteplads er ca. 4,50 m fra midterlinien mellem de to højtalere, som hver er placeret ca. 45 cm fra bagvæggen til fronten af højtalerne. Altså nogenlunde som B & O beskriver i manualen. Jeg har - som i den gamle stue - haft højtalerne drejet ind mod den foretrukne lytteplads, - sådan ca. så de var vinklet ind på et punkt som svarer til ca. 1,5 m bag den foretrukne lytteplads. Jeg har dog altid syntes, højtalerne lød lidt "skarpe" og trættende i den nye stue, - der som nævn er klangrig.

    Efter at have læst i mange forskellige forums på internettet om højtalerplaceringer og akustik, har jeg nu prøvet at placere højtalerne så de peger lige ud, hvilket går stik imod, hvad der anbefales af forskellige i forum på BeoWorld. Men under alle omstændigheder, er lyden nu bestemt ikke dårligere, hvilket jeg blev lidt forbavset over. Klangen fra højtalerne virker nu mere i balance og det er ikke gået ud over muligheden for at høre instrumenter og solister præcist i lydbilledet, - snarere tværtimod. Umiddelbart lyder det som om lidt af mellemtonen er dæmpet. Diskanten lyder egentlig ikke lavere, men snarere mere fin og ikke påtrængende. Ved lytning af meget forskelligt (akustisk) musik virker klangen nu mere afbalanceret. Jeg lytter ikke meget til pop-musik, men mere symfonisk og jazz. Stemmer fra radioen og andet materiale har nu også en meget naturlig klang, - og det er ihvertfald en god rettesnor.

    Der er fortsat ca. 2,75 m mellem højtalerne og afstanden til bagvæggen er den samme. Når jeg bevæger mig rundt i stuen lyder højtalerne godt og ens over det hele, - også selvom jeg ikke sidder på den foretrukne lytteplads. Dette var ikke tilfældet ved den tidligere placering. For god ordens skyld kan nævnes at bas og diskant er altid på "0" og jeg anvender ikke loudness. Basknappen på højtalerne står på +3 db, hvilket skulle passe til placering og stuens størrelse. Højtalerne er ved at være nogle gamle svende, men lider endnu ikke af skavanker. Forstærkerne i bunden bliver kun en lille smule håndvarme, selv efter at have spillet en halv eller hel dag.

    Det var en masse om placering af en populær højtaler, som jeg mener stadig kan holde skansen. Håber det er nogen som kan bruge det.

  • 01-23-2009 2:29 PM In reply to

    • Christian
    • Top 100 Contributor
      Male
    • Joined on 04-16-2007
    • Copenhagen, Denmark
    • Posts 626
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta placering

    Jeg synes det er interessant det du skriver, så tak for dit indlæg. Smile Jeg har selv Pentaer, men synes, at de giver den bedste lyd når de peger ind mod min lytteposition. Min stue er nok ikke helt så hård i lyden som din, hvilket kan forklare den forskellige oplevelse jeg har. Dit indlæg understreger samtidig vigtigheden af, at prøve sig frem, når man skal have den bedste lyd, og ikke altid lytte ukritisk til eksperter...

    Living room: BV7-40 mkIV + V8000, BL5, BL3, BM1 and BS9000. Bedroom: MX3000 and BL4500 on MCL2-AV. Around: PentaIII, CX100 and MCX35 on ML/MCL + MCL2-A, BeoPort and BL4 on ML, BS3300 + M75 as stand alone, BC6000 + BC600 and BT1100, LC1, LC2, Beo4, Beo5 and BL1000, BS2 and A8, EarSet2, Apron, Coffee mugs, Enamel Bagdes, Bath towel, Keyring, Books, Lots of miniature and the Bottle opener. Office: BC2300 + BL2500 and BS3. Summer house: BS Century.

    Addicted? Oh no.... ;)

  • 02-02-2009 9:53 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta placering

    Tak for din tilkendegivelse Christian.

    Nu er højtalerne efterhånden et par gamle svende, men jeg har ikke tænkt mig at udskifte dem foreløbig. Jeg vil egentlig gerne have dem "efterset" i de ædlere dele, som f.eks. de forskellige samlinger, - herunder stik, kabelsko og omskiftere, - som det utvivlsomt er i bl.a. forstærkerdelen. Rensning med f.eks. kontaktrens kunne måske være en god idé?

    Hvis man bliver "rigtig" medlem af Beoworld er det så muligt at kunne downloade en arbejdsmanual - eller hvad det nu hedder - over Penta 3 højtalerne, således at det er muligt at se, hvordan man skiller delene af?

  • 02-02-2009 10:16 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta placering

    Jeg fandt ud af det, og er nu "silver" medlem og har straks downloaded servicemanualen for Penta 3, som ser ud til at være meget detaljeret.

    Fin service.

Page 1 of 1 (4 items)