in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 01-19-2009 5:10 PM by ipaul. 15 replies.
Page 1 of 1 (16 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 01-07-2009 11:26 AM

    beovision avant storing

    Hallo allemaal,

    Ik heb van een vriend een beovision avant gekregen , hij wil hem niet meer omdat hij stuk is.

    Het probleem is dat de tv normaal opstart , heel mooi geluid en beeld .

    na ongeveer 2 minuten verandert het beeld van vorm en gaat de tv binnen 10 seconden met een plof uit.

    volgens mijn vriend had hij dit 2 jaar terug ook is toen gemaakt, was een condensator , werd er gezegd en rep.

    koste 150 euro.

    Hij heeft meer geld als ik en heeft een B&O lcd gekocht,

    omdat de avant in 2007 nog van een extra surround module is voorzien wil ik kijken of ik hem niet

    kan maken.

    Komt iemand op het forum het probleem bekend voor en weet iemand hoe dit te verhelpen ??

    Ik zou het te gek vinden als ik nog een paar jaar van deze beauty mag genieten

     

  • 01-07-2009 1:50 PM In reply to

    • Bieele
    • Top 200 Contributor
    • Joined on 04-16-2007
    • Netherlands
    • Posts 339
    • Bronze Member

    Re: beovision avant storing

    Hallo Peter,

    Ik heb geen directe oplossing, maar mogelijk weet ik over een tijdje meer.

    Mijn avant doet ongeveer hetzelfde; alleen dan op minder voorspelbare momenten. De tv werkt prima (beeld en geluid zeer goed), maar soms (kan weken tussen zitten, maar kan ook 2 keer per dag gebeuren) gaat de tv met een plof uit. Ik zie daarvoor overigens geen gek beeld, tv knalt meteen uit (plof komt uit center speaker).

    Morgen wordt mijn avant opgehaald voor onderzoek, ik hoop de avant ook te kunnen laten fixen voor een laag bedrag zodat ik nog een tijdje kan wachten met de sprong naar de flatscreens.

    Mocht er een oorzaak gevonden worden, dan zal ik deze doorgeven.

    Groeten,

    Bieele 

    Heej zuij der alles veur gaeve En heej zaet ze mogen ut hebbe van meej
  • 01-07-2009 5:11 PM In reply to

    Re: beovision avant storing

    oke Bieele als je dat zou willen doen , zou top zijn , kan ik ook m'n keuze maken wat te doen bedankt.
  • 01-08-2009 4:51 AM In reply to

    Re: beovision avant storing

    Een condensator van 150,- ??, dan wel van bladgoud zeker :).

    Maargoed, welk type avant gaat het over ?

    En wat is 'het beeld verandert van vorm' ? (foto wellicht ?).

  • 01-08-2009 2:25 PM In reply to

    Re: beovision avant storing

    Hallo ipaul,

    Het is een avant 100Hz type 83/00

  • 01-08-2009 2:25 PM In reply to

    Re: beovision avant storing

    Hallo ipaul,

    Het is een avant 100 Hz type 83/00

  • 01-11-2009 11:50 AM In reply to

    Re: beovision avant storing

    En wat is 'het beeld verandert van vorm' ? (foto wellicht ?).
  • 01-16-2009 2:10 AM In reply to

    • Bieele
    • Top 200 Contributor
    • Joined on 04-16-2007
    • Netherlands
    • Posts 339
    • Bronze Member

    Re: beovision avant storing

    peter18:
    oke Bieele als je dat zou willen doen , zou top zijn , kan ik ook m'n keuze maken wat te doen bedankt.

    Hallo Peter18,

    Ik heb slecht nieuws gekregen; de beeldbuis heeft een defect en moet vervangen worden. De kosten hiervoor zijn 750 euro.

    Ik heb besloten dit niet te laten doen omdat ik dit erg duur vind in vergelijking met prijzen voor 2de hands Avants. Omdat ik wel nog tv kan kijken (de Avant valt af en toe uit; er kan een week tussen zitten, maar ook een uur), hoop ik dat de Avant het nog lang genoeg volhoudt zodat ik een alternatief aan kan schaffen. Aangezien er dit jaar een paar nieuwe producten op stapel staan, heb ik de hoop dat daar iets bij zit wat past voor mij (bijvoorbeeld BV8-40 of BV7-40 zonder DVD of BV7 32/40 MKIV).

    Ik hoop voor jou dat het niet hetzelfde probleem is.

    Groeten,

    Bieele 

    Heej zuij der alles veur gaeve En heej zaet ze mogen ut hebbe van meej
  • 01-16-2009 5:35 PM In reply to

    Re: beovision avant storing

    Als je geen groenig of roze beeld krijgt voor dat hij met een plof uitgaat is de beeldbuis

    niet defect.

    Het probleem zit in de afbuigsturing en de print(waar de hoogspanning trafo op zit) is duurder als een remplace chassis, maar nog veel teduur.

    Op de zaak had ik 5 tv toestellen met klachten van af en toe ploffen tot helemaal niet meer opstarten van het beeld.

    Na lang zoeken ben ik achter het probleem gekomen en bij het probleem af en toe ploffen

    wordt dit veroorzaakt door een condensator wat onderbreekt, bij een tv wat niet meer opstart is ook de fett transsistor defect.

    De print en de onderdelen zijn dubbelzijdig gesoldeerd en daardoor heel moeilijk te verwijderen zonder de print te beschadigen.

    Echter kost dit karweitje ongeveer 1,5u werk en is de prijs ongeveer € 175,-

    Echter is dit een schijntje wat b&o telt voor een remplace chassis 300,- 400,-excl montage/afregeling.

    Ik ben op dit moment in het buitenland, maar wil even weten waar in nederland je woont, dit ivm dat je hem vrijblijven voor onderzoek kunt brengen, of dat ik je wel wil vertellen welke onderdelen je moet vervangen, echter wel het bedrijf waar ik voor werk niet openbaar wordt gemaakt.

  • 01-18-2009 12:27 PM In reply to

    • Bieele
    • Top 200 Contributor
    • Joined on 04-16-2007
    • Netherlands
    • Posts 339
    • Bronze Member

    Re: beovision avant storing

    beomaster11:

    Echter kost dit karweitje ongeveer 1,5u werk en is de prijs ongeveer € 175,-

    Echter is dit een schijntje wat b&o telt voor een remplace chassis 300,- 400,-excl montage/afregeling.

    Ik ben op dit moment in het buitenland, maar wil even weten waar in nederland je woont, dit ivm dat je hem vrijblijven voor onderzoek kunt brengen, of dat ik je wel wil vertellen welke onderdelen je moet vervangen, echter wel het bedrijf waar ik voor werk niet openbaar wordt gemaakt.

    Hallo Beomaster,

    Dat is een boeiend verhaal!

    Ik wil je graag wat meer achtergrond vertellen mbt mijn storing zodat je beter in kunt schatten of dit inderdaad een te fixen probleem is.

    Eigenlijk is het probleem al ongeveer 2 jaar geleden begonnen; toen kreeg ik een engizins blauw beeld met strepen wanneer het beeld geheel zwart moest zijn. Dit verergerde in de tijd. Dit heb ik toen op kunnen lossen door de spanningspotmeter een heel licht tikje terug te draaien. Hierdoor weer perfect mooi zwart beeld. Echter circa half jaar geleden wederom hetzelfde probleem; wederom spanning licht teruggedraaid en geen problemen meer gehad. Laatste maanden treed het probleem op dat de Avant te pas en onpas uitvalt. Wanneer we de tv weinig gebruiken lijkt het probleem niet of minder op te treden. Vooral in het weekend, wanneer de tv vaak 's middag al aangaat en daardoor meer uren aanstaat, treed het probleem vaker op.

    Voordat de tv uitvalt is er niks te merken aan het beeld; dit is prima. Wanneer ik de Avant aanzet zie ik soms wel gekke effecten; bijvoorbeeld een geheel grijs beeld, waarna het overspringt op goed beeld. Of na aanzetten diverse blauwe strepen/flisten in beeld, dit verdwijnt echter ook kort na aanzetten.

    Wanneer je denkt dat het probleem op te lossen is mbv de relatief eenvoudige ingreep, dan heb ik zeker interesse. Voor de B&O optie van een replacement chassis telt mijn dealer circa 750 euro (inclusief arbeid), dit vind ik te duur.

    Ik zou verdere hulp dan ook zeker op prijs stellen; ik woon in centraal in Noord-Brabant, ik hoop dat dit gunstig is tov jouw woonplaats. Overigens zou ik het liefst de tv ter plekke repararen omdat ik de Avant een verdieping af moet dragen (dit hebben we pas gedaan om hem te laten onderzoeken en dit is een heftige klus). Daarom heb ik ook zeker interesse om te weten welk onderdeel vervangen moet worden zodat ik in kan schatten of ik dit eventueel zelf kan doen of iemand kan vragen om dit voor mij te doen.

    Stuur mij anders eventueel een e-mail zodat we iets af kunnen spreken.

    Alvast bedankt!

    Bieele 

    Heej zuij der alles veur gaeve En heej zaet ze mogen ut hebbe van meej
  • 01-18-2009 5:47 PM In reply to

    Re: beovision avant storing

    En met deze beschrijving (van jou) zou ik toch ook zeggen dat je buis aan het aftaaien is....

    Om de verwarring te vermijden: je dealer rekent 750,- voor vervanging van de buis en da's heel iets anders dan vervanging chassis (wat hier dus geen zin heeft en hij je vast niet heeft aangeboden).

    Wat altijd even kan is kijken in het service menu naar de fout-codes, ook een tip voor TS.

    Dan is er, met wat knutselwerk, ook nog de optie voor een vervangende buis (nieuw), zie mijn verhaal in de 'workbench' sectie, want idd laat natuurlijk niemand nog zo'n ding maken voor 750,- maar het kan voor minder en houd toch de Avants in stand :).

  • 01-19-2009 10:48 AM In reply to

    Re: beovision avant storing

    Het probleem met blauw of groen beeld met strepen wijst inderdaad op een defecte Beeldbuis, echter denk ik dat het spontaan uitvallen van je tv zonder fel blauw, groen, roze beeld (g2 te hoog en beveilingscircuit treedt in werking) het probleem is wat ik omschreef.

    Dus je Avant heeft buiten dat de Beeldbuis slecht is ook nog een fout in de afbuigsturing, waardoor tijdens het kijken zonder iets vreemd in beeld te zien meteen ( beveilingscircuit) uitschakeld en de eindtrappen worden niet gemuted, vandaar de knal uit speakers.

    Ik denk dat je aan deze tv niet meer veel moet investeren.

    Deze week kom ik weer op de zaak en zal ik je de vervangende onderdelen doormailen.(mischien een kennis die dit kan vervangen?)

    R.

  • 01-19-2009 1:16 PM In reply to

    Re: beovision avant storing

    Hallo Bieele, ik ben naar aanleiding van wat ik op dit forum allemaal heb gevonden gaan zoeken en wat blijkt :

    de condensator C5 op de print waar ook de hoogspanningstrafo zit zat aan 1 zijde los, wat denk je

    aansluiting schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd en weer perfekt beeld.

    probleem opgelost. Ben wel even bezig geweest dus de opmerking van de defecte condensator welke mijn

    vriend had was toch niet zo gek als ipaul dacht.

    Hij speelt weer, goed beeld en geweldig geluid maar nu schijnt hij volgens m'n vrouw weer te veel plaats in

    te nemen dus waarschijnlijk wordt het alsnog een lcd, ben toch blij dat ik het gevonden heb en misschien

    heeft iemand op het forum nog iets aan de info.

    toch bedankt voor je antwoord en tot mails

    peter

  • 01-19-2009 1:20 PM In reply to

    Re: beovision avant storing

    Beomaster/R., zou je het mij ook willen mailen ?, ik vind het ook wel interessant :).

    In het geval van Bieele; hij heeft al aan de G2 gedraaid om het buis-probleem ''op te lossen'' dus dat zal dan wel de reden zijn dat hij nu uitschakelt bij een beetje variatie van de G2 (wat wel zal gebeuren omdat die buis niet lekker is).

    @Peter: dat je opmerking over een condensator 'gek' is heb je mij niet zien schrijven (denken), wel dat dat 150,- kostte..:)

    In jouw geval zul je veranderingen in de beeldhoogte hebben gehad (toch?), want C5 zit aan de voeding van het IC voor de verticale afbuiging.

    Als je toch je vrouw wilt overtuigen de Avant te houden: een LCD + muurbeugel + speakers zodat het nog een beetje ergens naar klinkt (zeg maar 'niveau Avant')  neemt bijna net zoveel plaats in :):)...

  • 01-19-2009 1:37 PM In reply to

    • Bieele
    • Top 200 Contributor
    • Joined on 04-16-2007
    • Netherlands
    • Posts 339
    • Bronze Member

    Re: beovision avant storing

    Heren,

    Dank voor de vele nuttige reakties!

    Ik ben er nu van overtuigd dat ik niet al te veel geld meer moet investeren in mijn Avant, maar ik wil toch nog proberen om het leven van de Avant enigzins te verlengen (zodat ik de introducties van de nieuwe BV7 en BV8 kan afwachten voordat ik een keuze maak voor een nieuwe tv).  

    @Beomaster11: Bedankt voor de info; ik zou het inderdaad op prijs stellen om die specificatie van onderdelen te ontvangen om te beoordelen of ik de reparatie aandurf (of hulp in moet schakelen).

    @Peter18: Ik zal jouw info meenemen wanneer ik ga 'klussen'. Zou mooi zijn wanneer het probleem zo op te lossen is.

    @iPaul: Ik heb de G2 spanning zeer licht teruggedraaid, als ik het goed begrepen heb, krijg je de foutmeldingen toch wanneer de G2 spanning te hoog is? Zou verder terugdraaien van deze spanning dan helpen? Of is het te verwachten dat de G2 spanning ook meer fluctueerd door een slechte beeldbuis? Is het dan ook logisch dat de tv vaker uitvalt wanneer deze langere tijd aanstaat (bijvoorbeeld door hogere temperatuur oid)?

     

    @Iedereen: Om nog wat meer achtergrond info te geven: Ik krijg de volgende foutmeldingen:

    88-2B: RGB video processor

    8C-2C: Deflection processor (HOP)

    Verandert dit jullie mening nog?

    Nogmaals bedankt voor de vele nuttige reakties!

    Groeten,

    Bieele 

     

    Heej zuij der alles veur gaeve En heej zaet ze mogen ut hebbe van meej
  • 01-19-2009 5:10 PM In reply to

    Re: beovision avant storing

    Nou, het punt is dat het 'trippen' van een avant door heel veel zaken kan gebeuren, dat is enerzijds lastig want maakt het vinden van een oorzaak niet altijd gemakkelijker maar anderszijds ook weer veilig want beperkt de schade.

    Op zich (uit mijn hoofd) 'meet' de avant de G2 niet, maar monitort wel bv straalstroom en de videoprocessoren kunnen ook fouten genereren.

    Dus als er bv door een slechte buis fluctuaties ontstaan die over de 'grens' gaan gaat de tv uit.

    Bij een 'gezonde' tv kun je de G2 dan ook best aardig 'mis' zetten zonder dat hij uitvalt.

    In jouw geval kan het zijn dat er even kortstondig een piekstroompje optreed in het rotte kanon en voordat jij het ziet heeft de avant zich dan uitgeschakeld.

    De melding 88-2B is typerend bij een rotte buis, echter wil omgekeerd niet zeggen dat bij die melding per definitie de buis rot is !

    Die andere code is inderdaad de afbuiging, maar ook dat kan dus weer vele oorzaken hebben.

    Da's dus het punt: als een avant tript, moet je toch op zoek naar een oorzaak als je op componentnivo wilt repareren en dan hangt het af van de verschijnselen eromheen waar je het zou moeten zoeken.

    Daarom vroeg ik ook (igv Peter) wat de 'vervorming' is: als er horizontaal 'iets geks' gebeurd zit dat in een ander deel als vertikaal of verkleuring e.d.

    Maar bv een losse C in vertikaal deel of een hele andere in horizontaal zal wel hetzelfde effect hebben: avant valt uit en geeft bv code 8C-2C.

    Je kunt in jouw geval ook even kijken naar de getallen vóór de foutcode en hoe vaak die foutcode voorkomt: de getallen zijn data en als de code 8C-2C als laatste/vaker voorkomt dan lijkt er idd (ook?) iets mis op je deflectieboard.

    Als code 88-2B van lang geleden is dan is dat (dus) niet de oorzaak van de uitval, nogmaals: deze code geeft hij wel als de buis rot is maar omgekeerd betekend het hebben van die code niet per definitie dat je buis rot is !

    Het is een leuke 'sport', deze tv's, als je zelf wat kunt doen, want anders is het al snel (te) duur.

    off topic maar toch: als 'tussenstap' (naar welke tech-tv dan ook) zou ik kiezen voor een BV3-32 :).

Page 1 of 1 (16 items)