in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 12-15-2008 5:15 PM by ipaul. 13 replies.
Page 1 of 1 (14 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 12-05-2008 1:50 PM

    • michgal
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 12-27-2007
    • Eindhoven, Netherlands
    • Posts 60
    • Bronze Member

    Rook uit m'n Beomaster 1700

    Hallo members, forumleden,

     Ik heb vandaag voor 20 euro een beomaster 1700 aangeschaft met rupsbanden, dus meteen aangesloten aan een stel boxen (beovox redline).

    Volume ietsje omhoog geschakeld, en opeens kwam er rook uit het apparaat. Wat blijkt nu: ik krijg geen geluid meer uit het rechterkanaal van de boxen.

    Wat kan dit betekenen? Is er iets doorgebrand?

    Hulp gevraagd!

     Groetjes Michel 

  • 12-09-2008 4:15 AM In reply to

    • Ericvr6
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • The Netherlands
    • Posts 205
    • Bronze Member

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    sorry hoor wat denkje nu zelf, Rook= stuk

    misschien is die nog te maken maar dan moet die doorgemeten worden

    kosten versus aanschaf prijs

  • 12-09-2008 12:59 PM In reply to

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Ontplofte transistor (kortsluiting) / condensator (oud) gok ik.... kun je solderen? Smile
  • 12-09-2008 4:14 PM In reply to

    • michgal
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 12-27-2007
    • Eindhoven, Netherlands
    • Posts 60
    • Bronze Member

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    alvast bedankt voor je reactie.

    ik heb hem laatst opengeschroeft. En inderdaad je kon duidelijk zien dat er een paar weerstanden (als het allemaal weerstanden zijn) waren doorgebrand. Het is gebeurd bij het printplaatje van mn (eind)versterker. Ik heb ze allemaal al vervangen door nieuwe. alleen toen kwam er weer rook uit. En ik had nog nadrukkelijk nagevraagd of ik de weerstanden die er heel anders uitzagen erop kon solderen, 'ja hoor geen probleem' zei de man van de elektronicazaak. het waren twee weerstanden van 0,39Ω (ohm) tolerantie: 10%. Maar de nieuwe werden wel weer heel heet.

    Moet ik andere weerstanden hebben? Of moet ik mn hele printplaatje doormeten of er nog meer kapot is? 

     Groetjes Michel 

  • 12-09-2008 5:23 PM In reply to

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Ik denk dat er meer stuk is, ergens zit een component dat het probleem geeft... weet je zeker dat er niet meer dan die weerstanden is verbrand? En waar komt de rook vandaan die nu nog uit je versterker komt, verbranden de weerstanden weer?
  • 12-10-2008 9:43 AM In reply to

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Tja: weerstanden branden doorgaans niet zomaar door, de reden hier is rijwel zeker 1 of 2 eidtransistoren in sluiting en mogelijk iets met de stuurtrap.

    Branden de weerstanden er al uit zonder de speaker ?, in dat geval met een ohm-meter je eindtorren doormeten.

    Blijven de weerstanden heel zonder speaker ? meet dan eens of je spanning (DC) meet op de speaker aansluiting, dan (ook) vrijwel zeker de eindtorren.

    Daar waar je de laagste impedantie meet over de C en E van 1 van de eindtorren, die eruit halen en de andere(n) meten en indien weer laagohmig (sluiting) ook eruit halen en zo evt ook de stuurtrap.

    De kans is nl best aanwezig als je gewoon ''iets'' vervangt er nog 1 defecte transistor in zit en die zal de rest weer slopen als je hem aan zet...

    En altijd eerste test zonder speaker en DC meten op de speaker aansluiting, moet (bijna) o volt zijn (hooguit iets van 10-15 mV), je kunt ook je metingen van componenten en spanningen vergelijken met het andere, werkende kanaal !

    succes.

  • 12-10-2008 1:28 PM In reply to

    • michgal
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 12-27-2007
    • Eindhoven, Netherlands
    • Posts 60
    • Bronze Member

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Bedankt voor je reactie,

    Ik heb ook effe contact opgenomen met een kennis die handig is in dit soort dingen,, en hij zei ook al dat het de tranistoren op de heatsink zijn die ervoor zorgen dat alles weer kapot gaat. Ook bij de plaatselijke elektronicazaak zeiden ze hetzelfde. Dus die hebben de transitoren besteld en die krijgen ze vrijdag binnen. Dan zal ik ook meteen weer de weerstanden vervangen (0,39 ohm 5 watt). Weerstandje met kleurcodering rood-violet-zwart-goud (die ik al eerder vervangen had) was volgens de verkoper nog goed.

    Nu heb ik alleen nog de vraag of het misschien ook verstandig is om de zwarte transistoren met drie pootjes te vervangen? en zijn er ook nog andere onderdelen die kapot kunnen zijn terwijl je het niet ziet? 

    alvast bedankt,

    met vriendelijke groeten,

     Michel 

  • 12-11-2008 5:38 AM In reply to

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Zoals reeds gezegd: de eindtorren (op de koelplaat) kunnen ook defect raken door een defect componentje in de stuurtrap, de enige manier om uit te vissen wat er stuk is is meten, meten, meten (want idd kun je dit niet altijd zien aan het uiterlijk van een component).....ohms meten op sluitingen en spanningen meten (en evt vergelijken met het goede kanaal, da's wel zo gemakkelijk als je geen schema hebt).

    Het is geen ingewikkelde electronica maar als je iets 'mist' dan is de kans aanwezig dat je weer van alles moet vervangen, maar het is ook onzinnig op de gok maar van alles te vervangen.

    En (dus) na vervangen van meetbaar defecte transistors/weerstanden, voor eerste test geen speakers eraan, volume op nul en voltmeter op de speakeraansluiting en bij enkele volts indicatie gelijk weer uit want da's niet ok :)

    Ook temperatuur van de eindtorren in de gaten houden.

  • 12-13-2008 10:16 AM In reply to

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Hou je ons op de hoogte van hoe het met de 1700 lukt? Ben zelf bezig met een beocenter 1400 waarbij ik eenzelfde probleem heb op te lossen, tips van ipaul hebben mij tot nu toe zeer goed geholpen!! Thnx :)
  • 12-14-2008 11:49 AM In reply to

    • michgal
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 12-27-2007
    • Eindhoven, Netherlands
    • Posts 60
    • Bronze Member

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Hey,

     Ik heb het nu zover gekregen dat er geen rook meer uit komt, en er komt een signaal uit de boxen. Maar echt geweldig klinkt het nog niet.... 

    Hiermee bedoel ik dat er geen mooi en krachtig geluid uitkomt, maar eerder een paar vage bromtonen.

    Waar kan dit aan liggen?

    heb ik niet alle punten goed gesoldeerd? Zijn het nog enkele transistors (ronde met drie pootjes) op de printplaat die het probleem veroorzaken?

     

    Trouwens leuk dat je ook met een soortgelijk project bezig bent! En jij ook nog bedankt, iPaul, voor je Hulp.

     

    Groetjes Michel 

  • 12-14-2008 4:54 PM In reply to

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Leuk te weten dat ik hier niet voor de kat z'n k*t heb gepost :).

    ''Vage bromtonen" ?? ...is dit alleen op het 'defecte' kanaal of op beide kanalen ?

    Is het wel 'stil' als je de volumeregelaar op nul zet ?

    Als het alleen het defecte kanaal is kun je wellicht verder meten en vergelijken met het andere kanaal...

  • 12-15-2008 11:28 AM In reply to

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Hallo Michel,

     

    Welkom uiteraard op dit forum.

    Er is een service manual beschikbaar op dit forum.

    Als je account opwaardeert naar zilver of hoger, dan kun je de manual downloaden.

    Houd er namelijk rekening mee  dat een eindtrap er niet zomaar uit vliegt. Dat kan door overbelasting of, zoals ipaul al aangaf, door een probleem in de stuurtrap ervan.

    Als je de eindtorren hebt vervangen moet je ook de ruststroom instelling goed instellen. Als deze fout staat kan de eindtrap wederom (te)veel stroom trekken en op den duur eruit gaan. Of als de ruststroom te laag staat gaat het ook niet klinken. 

  • 12-15-2008 11:39 AM In reply to

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Allemachtig, ruststroom? Ik dacht dat dat alleen bij buizen was... Dat wordt dolle pret. Ik wacht nog op een component, maar zal in de tussentijd eens rondzoeken.

    Thnx!

  • 12-15-2008 5:15 PM In reply to

    Re: Rook uit m'n Beomaster 1700

    Over die ruststroom zou ik me nog maar even niet al te druk maken, als je de torren hebt vervangen door hetzelfde type zal de afwijking waarschijnlijk niet zo groot zijn dat de boel er weer uitrookt :), eerst maar eens normaal geluid eruit halen en niet teveel dingen tegelijk gaan vervangen/verstellen etc want dan raak je het overzicht kwijt.

    Het is echt geen ingewikkelde high tech maar gestructureerd te werk gaan  helpt een hoop (ook hier) :).

Page 1 of 1 (14 items)