in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 10-31-2008 2:51 PM by Beobird. 10 replies.
Page 1 of 1 (11 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 10-29-2008 1:23 PM

    • Nick1990
    • Not Ranked
    • Joined on 07-16-2008
    • Den Bosch
    • Posts 8
    • Bronze Member

    Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Hallo allemaal!

    Mijn 2e topic hier op Beoworld, het wordt steeds leuker. Ik heb een vraag met betrekking tot mijn Penta's II en de versterker die ik daarop aangesloten heb. Op het moment is dat een Kenwood KR-A3080 (bouwjaar 1996 of '97, zie de foto die ik van Google af heb geplukt), niets bijzonders of geweldigs, maar ook zeker geen rommel. Het is echter zo dat de Penta's een eigen eindversterker hebben, zoals jullie allen wel weten. Het kan aan mij liggen, maar tot op heden heb ik -hoewel die er vast wel zullen zijn- geen enkele speaker gehoord die beter of voller klinkt dan de Penta's (bijv. BL6000, BL8000, BL1, Kef, Jamo, MB Quart e.a). Mijn vraag is dan ook; kan de kwaliteit van de Penta's nog verbeteren door het aansluiten van een andere voorversterker? Of maakt het niet uit of er een Philips uit het jaar 0 op aangesloten is of een High-end versterker van NAD omdat de Penta's toch alleen gebruik maken van hun eigen versterker?

    Deze vraag rees bij mij op omdat ik wellicht de mogelijkheid krijg om van mijn opa een vrij mooie Yamaha versterker te krijgen, hij doet die namelijk wellicht weg. Ik verheug me al weer op de antwoorden! Big Smile

    Groeten, Nick

    de Kenwood

    De Keizer

  • 10-29-2008 2:57 PM In reply to

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Hallo,

    Tuurlijk is dat beter,maar op zulke mooie luidsprekers hoort toch ook mooie beosoundYes -  thumbs up

  • 10-29-2008 4:32 PM In reply to

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Tja, een setje penta's horen idd. op een beosound of op een beovision.

    Maar ja, het is een mogelijkheid.

     

    Ik weet niet wat voor een Yamaha versterker het is. Maar ik zou me niet laten verleiden door het uiterlijk of door de hoeveelheid schakelaartjes en/of mogelijkheden.

    Er is ook nog zoiets als: Less is more.

    Het hoeft namelijk alleen maar een voorversterkerfunktie te hebben.

    Twijfel je over de kwaliteit van je huidige voorsterker en de versterker in de penta, dan kun je het ook nog over een andere boeg gooien. Dan zou je kunnen overwegen om een voorversterker en (krachtige)eindversterker ineen te gebruiken. Die zou dan wel een minimale muziekvermogen moeten hebben van 300W per kanaal. 

    Heb je wel eens de conussen van de middentoners bekeken? Grote kans dat die door foamrot beschadigd zijn. Door de frames met doek te verwijderen kun je dat controleren.

  • 10-29-2008 4:51 PM In reply to

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Of Beomaster ik neem aan dat dit geen actieve luidsprekers zijn.

    Ik zou een mooie Beomaster 4500 er bij kopen

  • 10-29-2008 5:01 PM In reply to

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Of idd een beomaster uiteraard.

    Uit z'n eerste posting blijkt dat het om een beolab penta gaat. Er brandt dan een groen ledje van de versterker in de voet.

  • 10-29-2008 5:04 PM In reply to

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Ja ok maar als het hier om Beolab gaat dan moet je inderdaad niet naar een versterker zoeken maar naar een mooie Beosounds of eventueel een oude Beocenter 9000 of zo iets dergelijks.

     

  • 10-30-2008 3:26 AM In reply to

    • Nick1990
    • Not Ranked
    • Joined on 07-16-2008
    • Den Bosch
    • Posts 8
    • Bronze Member

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Het is inderdaad de Beolab Penta, en niet de BeoVox, dus ze hebben onderin groene lampjes. Oorspronkelijk zaten de Penta's samen met de BL8000 aangesloten op ons Beocenter 9500, maar de BL8000 en het Beocenter staan nu beneden in de woonkamer, en ik heb de Penta's op mijn kamer gekregen.

    Als ik een andere voor- en eindversterker in een zou nemen die goed is van kwaliteit (Die Yamaha is een voor- en eind versterker in een; kwaliteit ken ik niet), dan moet toch op een of andere manier de eindversterker van de Penta omzeild worden? Kan dat? Persoonlijk dacht ik, zoals ik in mijn eerste post aangaf, dat het niet uit maakt wat voor soort versterker je er voor hangt, omdat de Penta het inkomende signaal tóch altijd omvormt door zijn eigen versterker.

    Conussen heb ik wel eens bekeken met een zaklamp, ik meende niets te zien, maar hoe haal ik op een veilige en verantwoorde manier, zonder ze te beschadigen, de frames met doek weg?

  • 10-30-2008 1:58 PM In reply to

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    ik veronderstel dat eenieder welke in het bezit kwam van een penta deze actie ook heeft uitgevoerd ter controle van de "rubber" randen.

    het vraagt enig beleid en rust maar de fretjes zitten vastgeklikt en kunnen door wat druk uit te oefenen verwijderd worden, er is op dit forum zowel dutch als general een aantal theads te vinden hoe exact te handelen.

    persoonlijk heb ik hooguit een modificatie zoals in een thead op het general forum door een beoworldlid uit Duitsland doorvoeren, maar nooit overwogen de labs niet te gebruiken, ze geven een zeer goed geluid en ruim voldoende [ nadat ik een setje voxen heb gehad aan een master 7000, was het verschil met de huidige set Penta III icm. beosound4 een hele vooruitgang] bovendien vind ik persoonlijk een beosound passen/"horen" tussen de penta's en geen "lelijker en niet perse beter" alternatief, alles imho ofcourse.

    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 10-31-2008 11:59 AM In reply to

    • Beobird
    • Top 150 Contributor
      Male
    • Joined on 04-19-2007
    • Netherlands
    • Posts 506
    • Gold Member

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Er was ooit een topic in het technische gedeelte waar iemand zelf een dikke ice-power amp voor zijn Penta's had gebouwd, wellicht dat je wat via de search kan achterhalen.

     

    edit: dit was hem http://forum.beoworld.org/forums/thread/28118.aspx je kan Bulgarien misschien mailen als je echt interesse hebt. Gebruik zelf trouwens een Aaron no. 3 Millenium eindversterker op mijn Beocenter 9500, om een stel Sonus Faber Domus Concerto's aan te sturen. De verschillen die ik merkte was dat de bass veel strakker en gecontroleerder werd, en dat ik de wat snijdende S-klanken kwijt was Smile.

    We Can't Get Enough B&O Stuff...

  • 10-31-2008 1:09 PM In reply to

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Beobird,

    Die s-klanken heeft dat niks te maken met een harde kamer met weinig demping?

  • 10-31-2008 2:51 PM In reply to

    • Beobird
    • Top 150 Contributor
      Male
    • Joined on 04-19-2007
    • Netherlands
    • Posts 506
    • Gold Member

    Re: Penta prestaties met verschillende versterkers?

    Een harde kamer met weinig demping versterkt dit wel. Meestal begint het probleem tijdens de match met de componenten. Zo worden bepaalde frequenties misschien heel subtiel versterkt in het filter van de speakers, terwijl de versterker, cd-speler of wat dan ook hetzelfde doet. Het resultaat is dat het geen subtiele versterking van een bepaald gedeelte meer is, maar dat het echt duidelijk merkbaar is, en helemaal naar voren komt in een wat hardere kamer.

    Had trouwens niet bij alle cd's last van die S-klanken, maar nadat de eindversterker ertussen zat was ik het wel kwijt Smile. Gelukkig matcht alles nu erg goed, en geniet ik volop van mijn muziek.

    We Can't Get Enough B&O Stuff...

Page 1 of 1 (11 items)