in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 06-23-2008 12:01 PM by ipaul. 6 replies.
Page 1 of 1 (7 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-22-2008 3:19 PM

Beovox 3000 (6220)

Beste forumgenoten,

Ik heb een paar beovox luidsprekers van het jaartal 1965 - 1969 van een collega overgenomen. Deze kwamen van de opa van zijn vrouw. Nou zijn ze, na een blik op de voorkant achter het doek gericht te hebben, licht bewerkt door een vorige eigenaar. Mijn idee was om deze luidsprekers tot originele staat te renoveren zodat ik deze luidsprekers trots in mijn kamer kan zetten of kan verkopen aan de liefhebber. De vraag is alleen:

- Zijn het de originele luidsprekers en vooral: hoe kom ik daarachter?(er is nergens een datasheet of info over te vinden)

- Kan ik ergens dit type luidsprekers krijgen of vervangers daarvan? (uiteraard met dezelfde fysieke eigenschappen!)

Ik heb  Bang & Olufsen al gemailt maar verwacht daar geen geweldig antwoord van terug wat betreft datasheet, aangezien de meeste bedrijven niet zo gemotiveerd zijn om oude producten op de been te houden bij consumenten. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen met informatie. Van de luidsprekers die nu in de boxen zitten weet ik alleen de tweeter te definieeren:

- seas dome type 87h

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt,

Bas Kapteijn

• 06-22-2008 5:33 PM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Re: Beovox 3000 (6220)

Welcome to Beoworld !

Beovox 3000 is a wonderful speaker. It has a voluminous and powerful sound, very pleasant.
    Best results achieved if used with one of B&O's DC coupled amplifiers.

I have some used (tested good) SEAS 87H tweeters in stock if you need. This is the original tweeter for the Type 6220. The woofer has rubber surround so no rot in these.

Martin

• 06-22-2008 6:05 PM In reply to

Hello Martin,

That's some great news you bring to me! I noticed that there are no names or types stated on the back of the woofer. It is a real rubber woofer surrounding though, so I am truly hoping these speakers are the real ones for the 6220. For now the tweeters are working fine. They are a little scratched on the metal though. If I want to replace them then I know where to find you!

Bas

• 06-22-2008 8:01 PM In reply to

Hallo Bas, wat bedoel je met 'licht bewerkt' ?? is er schade of ander duidelijk 'geweld' gedaan aan de speakers of kasten ?

Zelf heb ik een setje 3000's staan die helaas rijkelijk zijn over geschilderd qua kast, de techniek lijkt wel origineel en ook heb ik de (optionele) cube tweeters nog staan...

Van B&O hoef je helemaal niks te verwachten: mijn ervaring is dat B&O NL (toen die nog 'actief' waren) wel hun best deden  je te helpen maar vanuit DK hebben ze geheel geen belangstelling voor hun 'erfgoed', gelukkig zijn er een beperkt aantal liefhebbers/verzamelaars/kenners van oud spul (zoals Dillen) die  vaak wel uitkomst kunnen bieden.

• 06-22-2008 11:30 PM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

BeoVox 3000 Passive Loudspeakers Product Specifications

Type 6220
    Dimensions W x H x D 63,5 x 28 x 30,5 cm
    Weight 12 kg

Performance
    Music load 60 watts
    Continuous load 40 watts (DIN 45,573)
    Frequency response 28 - 20,000 Hz (DIN 45,570)
    Distortion Max. 1,5 % (DIN 45,403)
    Sensitivity 4 watts (DIN 45,500)
    Crossover frequency 2000 Hz
    Capacity 37 litres
    Resonance of woofer 24 Hz
    Dispersion 120°

Number of units
    Bass unit One 25cm
    Tweeter One 2 DOME

Connections: Output Tweeter - 4 ohms
    Input DIN socket - 4 ohms

Dimensions W x H x D 63,5 x 28 x 30,5 cm
    Weight 12 kg

Beovox 3000 Specifications type 6238

Performance
    Music load 60 watts
    Continuous load 40 watts (DIN 45,573)
    Frequency response 28 - 20,000 Hz (DIN 45,570)
    Distortion Max. 1,5 % (DIN 45,403)
    Sensitivity 4 watts (DIN 45,500)
    Crossover frequency 2 kHz/10 kHz
    Capacity 37 litres
    Resonance of woofer 24 Hz
    Dispersion 120°

Number of units
    Bass unit 1 - 25cm
    Mid-range 1 DOME unit
    Tweeter 2 -5cm

Connections: Output Tweeter 4 ohms
    Input DIN socket - 4 ohms
  • 06-23-2008 1:59 AM In reply to

Hallo ipaul,

Toen ik de boxen kreeg zat er kit rondom de randen van de luidsprekers. Deze kit heb ik er nu van 1tje helemaal afgehaald. De kast zelf was opgevult met dempingsmateriaal(dat grijze spul wat er vast in hoort) bestaande uit: grijze stoffen matten, steenwol, stenen, hout, piepschuim.

Ik neem aan dat dit absoluut niet origineel gedaan is. De luidsprekers en het filter lijken origineel te zijn, de bekabeling heb ik mijn twijfels over. Helaas kan ik de tweeters niet helemaal zonder krassen verlossen van de kit maar daar verzin ik nog wel iets op. Ik ga binnenkort de tweede box verlossen van de kit, stenen, hout enz. Mijn pa neemt wat restanten van dat grijze opvulspul mee om ze opnieuw op te vullen. Verder is de kleur goed: donkerbruin gelakt eiken lijkt het te zijn. Ik wil de kast opnieuw schilderen en lakken, alleen met welke verf en lak ik dat moet doen weet ik nog niet. Mijn bedoeling is om alles in zoveel mogelijk de originele staat terug te brengen.

Als iemand weet:

- Hoeveel opvulmateriaal en welke er origineel in de kasten zitten

- Welk soort aansluitsnoer er vanaf het filter naar buiten loopt(mm2, kleuren, merk?)

- Welke kleur lak ik moet kopen

- Of de luidsprekers nog ergens te krijgen zijn(buiten de posts op dit forum)

Dan hoor ik het graag!

Mvg Bas Kapteijn

• 06-23-2008 12:01 PM In reply to

Bas, je zou deze vragen eens af kunnen vuren op Martin/Dillen, die bergen apparatuur/onderdelen heeft (en uit elkaar heeft gehaald denk ik), stenen en piepschuim horen er in ieder geval niet in...:), de functie van het kitten snap ik niet (en jij denk ik ook niet).
    Ik vermoed dat er iemand mee aan het hobby-en is geweest die dacht dat hij het kon verbeteren....:)
    Kom je er niet verder mee dan zou ik de mijne eens open moeten schroeven...
    Ook voor evt speakers is Martin denk ik de beste optie, vaak zijn het scandinavische Seas units in B&O speakers, is het allemaal drama dan zal het goedkoper en eenvoudiger zijn een setje erbij te kopen want volgens mij is de waarde erg laag van deze speakers (zeker in NL)
    Qua kast: het is (helaas, toen ook al goedkoop) gefineerd spaanplaat, indien onbeschadigd zou ik het eens gewoon goed schoonmaken en poetsen met 1 of andere meubel-reiniger, voor de originaliteit is volgens mij bij fineer schuren/schilderen of lakken nauwelijks een optie maar wellicht is er iemand die daar meer van weet....).
Page 1 of 1 (7 items)