in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-02-2008 5:26 AM by tIRED. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 05-27-2008 3:52 PM

    • tIRED
    • Not Ranked
    • Joined on 05-27-2008
    • Posts 32
    • Bronze Member

    Kommer man någonsin fixa PCM (stereo) över Spdif (A1-A4) på BV7-40 MKII?

    Vi köpte 3 st. BV7-40 MKII i juli 2007. Nu ett år senare byter vi till digital-tv med HD-upplösning och vi vill såklart nyttja detta på våra tv-apparater med tillhörande ljudanläggningar. Våra boxar ger oss möjlighet att välja om vi vill få ut ljudet digitalt (via Spdif/coax) eller via vanliga RCA-pluggar analogt. Svaret är självklart digitalt (så långt som möjligt). Oavsett om det är stereo (vilket ju är fallet för de flesta digitalt sända tv-program) eller om det är 5.1 (som för många filmer som sänds nuförtiden). När det är film (med 5.1-ljud) så fungerar allt fint. När det är vanliga "stereosändningar" får jag inget ljud. Har läst lite på nätet och som jag tolkar BO så stödjer inte BV7-40 MKII vanlig, j-vla bonna-stereo (typ PCM) på Spidf-interfacen (trots att standarden och protokollet föreskriver detta; http://en.wikipedia.org/wiki/Spdif). Kan detta verkligen stämma?

    När jag kopplar över en av boxarna på en gammal Avant så fungerar det fint på den (både stereo och 5.1). Har man verkligen aktivt försämrat surround-modulen i BV7-40 MKII i förhållande till den som satt i Avanterna (bortsett från DTS iofs)? Som jag förstår det hela så är det fixat i BV7-40 MKIII, dessutom (så BO måste ju insett sitt fatala misstag). Planerar man att lösa detta på BV7-40 hos BO? Vi står ju nu i en situation där vi måste köra allt ljud analogt och gå miste om hela surround-upplevelsen (när den äntligen börjar få genombrott, via digitala tv-sändningar) och att våra 4 st. BL8000 och vår BL7.4 som vi har på respektive tv är helt förgäves. Kan det verkligen vara tänkt att det skall vara så. Min BO-handlare "förstår" inte riktigt problemet (de verkar inte riktigt har greppat det här med analogt och digitalt, klassisk radiohandlare i 50-års åldern) och när jag kontaktar BO i Danmark så hänvisar de bara tillbaka till min handlare (härligt att man inte ens svarar på kundinput när man jobbar med premium-produkter , så j-vla dåligt...).

    Jag har spenderat sådär 500.000 sek på min BO-setup och börjar undra om jag blivit helt j-vla lurad!? 

     

     

    /tIRED (of my corrupt $100.000 setup)
    Filed under:
  • 05-28-2008 6:36 PM In reply to

    Re: Kommer man någonsin fixa PCM (stereo) över Spdif (A1-A4) på BV7-40 MKII?

    Hej og velkommen til beoworld.

    Hej når der vises film uden DD 5,1 med pcm istedet. skifter TV'et til analog lyd og bruger prologic dekoderen til surround. problemet kommer hvis din box ikke sender analog lyd ud når den er sat op til digital... du kan prøve og flytte skart kablet til VCR udgangen istedet for TV og ser om det hjælper. eller se om du kan finde en knap på din box til om vælge lyd spor med..

    Pcm lyden kan man ikke rigtig bruge til noget, da der kun vil komme lyd i de to front højtaler og ikke i centeren.

  • 05-29-2008 3:50 PM In reply to

    • tIRED
    • Not Ranked
    • Joined on 05-27-2008
    • Posts 32
    • Bronze Member

    Re: Kommer man någonsin fixa PCM (stereo) över Spdif (A1-A4) på BV7-40 MKII?

    Tack!

    Exakt - mina boxar sänder digitalt ljud _eller_ analogt ljud. De har inte ens scart ut (HDMI och component). Han har ju inte mycket nytta av scart på en HD-box och man har inte en HD-box om man inte har en tv som klarar HDMI eller component.

    Jag tycker att PCM-ljud över SPDIF:en hade varit väldigt förnuftigt.. Klart att det inte blir surround av det men väl stereo i de två front högtalarna (vilket är exakt vad jag vill ha när det är just stereo, såklart)... Men som sagt. BO har ju insett sitt misstag eftersom de har fixat det på MKIII:an. Tragiskt och extremt dåligt att de inte gör det för alla sina MKII-kunder som sitter med under 1 år gamla tv-apparater för 100´ SEK/st. Riktigt dåligt..

    /tIRED (of my corrupt $100.000 setup)
    Filed under:
  • 05-29-2008 6:17 PM In reply to

    Re: Kommer man någonsin fixa PCM (stereo) över Spdif (A1-A4) på BV7-40 MKII?

    BV7 mkII og din Avant virker på samme måde, med hensyn til digital lyd. og skal bruge skart kablet til alm. stereo lyd + føle spænding for at vide om boxen er tændt. har boxen ikke skart har B&O lavet et specielt kabel til brug med HD modtager som går fra RCA til Scart.
  • 06-01-2008 5:11 PM In reply to

    Re: Kommer man någonsin fixa PCM (stereo) över Spdif (A1-A4) på BV7-40 MKII?

    Hej tIRED
    .
    Du må prøve at forstå at Bang & Olufsens har haft en udvikling og produktions tid på 2 år, som de nu har formået at nedsætte til 1½ år. Jeg forstår fuld ud at du er irriteret, men de kan ikke gøre det hurtigere. Prøv at tænk på, hvad viste vi om udviklingen for 2 år siden ?.
    Når det så er sagt, og det viser sig at hvis vi vil følge med den teknologiske udvikling på BeoVision 7-40, er nødt til at skifte TV panelet efter 1½ år, skal B&O holde op med fortsat at fortælle os at de skaber fjernsyn som holder de næste 20 år, for det passer ikke mere. 
    .
    Dit BeoVision 7-40 MkII blev efter ca. 18 mdr. afløst af BeoVision 7-40 MkIII, og til november skulle BeoVision 7-40 MkIV så komme med 100Hz og 24p. Nu kan du så glæde dig over at du ved det, og dermed kan spare at købet BeoVision 7-40 MkIII men gå diregte til BeoVision 7-40 MkIV . :-)) 
    .
    tIRED det er ikke så trist at det ikke er godt for noget. Fordi Bang & Olufsen tjener jo penge på at arbejde langsomt, og der falder vel lidt af til den Danske statskasse hver gang vi køber nyt TV. :-))
    .
    Tryk på billedet 
    .
    Mvh. Peter Pan  
  • 06-02-2008 5:26 AM In reply to

    • tIRED
    • Not Ranked
    • Joined on 05-27-2008
    • Posts 32
    • Bronze Member

    Re: Kommer man någonsin fixa PCM (stereo) över Spdif (A1-A4) på BV7-40 MKII?

    Helt rätt såklart!

    De hävdar gärna att deras produkter har ett långt liv (vilket varit sant med t.ex. högtalare och hela LINK-konceptet). Dock tycker jag att kostanden för att uppgraderar till MKIII (han nämnde inte ens MKIV!!! ***.. ) för mina tre st. BV7-40 (för det facila priset av 45.000 per TV) efter 9 månader (som jag haft dem) är direkt löjligt! Jag känner mig lurad och när man jobbar med produkter i denna (pris) klass så tror jag man skall passa sig för att "lura" sina kunder..

    Jag köpte en "dyr bil" och fick efter ca. 1 år erfara att det inte gick att koppla in en iPOD (eller liknande) då stereo-systemet saknade LINE-IN. Dåligt dåligt. Gick tillbaka till handlaren som höll med mig att det var dåligt och att man borde junna göra det på en så pass dyr bil/stereo. Han tog in bilen, bytte stereoenhet och levererade tillbaka bilen inom 7 dagar. Free of charge.. Det är service och så gör man kunden nöjd (jag kommer definitivt köpa fler bilar där eftersom jag upplevde att de lyssnade på mig och löste mitt problem).

    /tIRED (of my corrupt $100.000 setup)
Page 1 of 1 (6 items)