in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 04-21-2008 4:08 AM by Ignace. 11 replies.
Page 1 of 1 (12 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-19-2008 5:23 AM

Beolab 6000

Eerste post alhier en na heel wat leesplezier ook maar eens wat vragen stellen.

Mijn Beolabs 6000 hebben een probleem.

Dat denk ik toch alvast.

Bij het afspelen van echte BOEM BOEM muziek die af en toe wel eens tussen de gemiddelde verzamel cd zit valt het me op dat ik bovenaan trillingen heb.

Als je het speakerdoek verwijderd dan zie bovenaan zo een gedeelte met een luchtuitlaat voor de bas.

En het is daar waar het probleem zich stelt.

Precies een resonantie of druk probleem  waar die speaker helemaal niet mee weg kan. 

Ik spreek dus nu echt wel van echt diepe keiharde basslagen die ik niet altijd wil horen die ik eerder bij toeval te horen kreeg.

En dan begin je je te ergeren en dingen te zoeken die er niet zijn of zo. 

Maar anderzijds heb ik toch het gevoel dat dit ergens ook niet hoort.

Want voor de rest voldoen die speakers voortreffelijk.

Heeft iemand een ideé wat er zou kunnen zijn. 

Dank u.

Onderschrift buiten gebruik
  • 04-19-2008 6:17 AM In reply to

Re: Beolab 6000

Hebben ze daar alle 2 last van of is het een speaker?
  • 04-19-2008 6:22 AM In reply to

de BL6000 is wel een echte rearspeaker en kan derhalve niet zo goed uit de voeten met lage "Boem-Boem" muziek, dan bv. de BL8000 of de penta, is dit probleem er altijd al geweest of plotseling opgekomen in een of in beide speakers?
    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 04-19-2008 1:52 PM In reply to

Pascal_Be:

Als je het speakerdoek verwijderd dan zie bovenaan zo een gedeelte met een luchtuitlaat voor de bas.

En het is daar waar het probleem zich stelt.

Precies een resonantie of druk probleem  waar die speaker helemaal niet mee weg kan. 

Druk maar eens voorzichtig met je vinger tegen 1 van de speakers aan. Geheid dat de foamranden los gelaten zijn. 

• 04-19-2008 2:28 PM In reply to

Volgens mij zijn deze drivertjes niet zo duur dus de schade valt mee!
  • 04-20-2008 4:25 AM In reply to

Ik heb het doek er afgehaald en met mijn vingers voorzichtig tegen de speakers geduwd.

Alle foamranden zijn normaal en vertonen geen scheuren of andere slijtage.

Ik ben vervolgens op andere cd's ook muziek gaan opzoeken.

Met toch ook wel wat hevig baswerk en daar kan ik het volume op het zelfde basniveau  (ingesteld op +1) naar pakweg 55 brengen en alles blijft perfect.

Draai ik dan vooral het bepaalde nummer (drop the beat van IXXEL) en  breng ik de bas +1 en het volume naar 36 dan hoor je al onmiddellijk dat bijgeluid.

Breng ik tijdens dat nummer het basniveau naar pakweg -3 of -4 dan is het probleem ook weg en kan ik bij wijze van spreken ook naar volume 55 gaan zonder bijgeluiden.

Misschien dat de uitleg van Beologisch wel eens kan kloppen en dat zulke beats toch teveel van het goede zijn.

Ondersteuning met een Beolab2 is misschien een ideale oplossing?

• 04-20-2008 4:40 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

Met mijn Beolab 4500 en Beovox 4500 heb ik vergelijkbare ervaring.
    Slechts bij enkele nummers en alleen bij zeer hoog volume is bij de bas-poort
    (dus niet bij de speakers zelf) een bijgeluid waarneembaar.
    Het bijgeluid is moeilijk te omschrijven, "flabberen",
    alsof er een scheurtje zit in de foamrand, maar de foamranden van de speakers zelf zijn in orde,
    en het geluid komt ook niet van de speakers maar uit de bas-poort.

Het lijkt er idd op dat zulke beats iets teveel van het goede zijn Smile 

Beolab 2 is welkome aanvulling, bas gaat er dramatisch op vooruit,
    maar ik moet erbij zeggen dat als het om snelle, harde beats gaat
    er betere subwoofers zijn (zeker voor dat geld....)

De Beolab 2 is zeer krachtig en geeft heel mooie bas bij film en meeste muziekgenres,
    maar bij snelle beats is hij iets te "langzaam".

• 04-20-2008 5:27 AM In reply to

Dat "flabberen" is inderdaad zo gek nog niet qua omschrijving.

En dat geluid komt inderdaad uit de bas-poort.

Die snelle en harde beats is nu niet bepaald iets waar ik elke dag naar zit te luisteren.

Je komt op zo een verzamel cd toevallig dat nummer tegen op een bepaald volume en in eens zit je je gek te suffen omdat je er vanuit gaat dat je speakers stuk zijn.

Haal je er een tweede set 6000 bij en daar gebeurt net hetzelfde.

Dan is stuk zijn op alle vier de speakers al vrij toevallig.

Vandaar dan ook mijn post alhier. 

Verder heb ik al meer te horen gekregen dat een Beolab2 een fantastische aanvulling is voor het geluid en dan vooral aan de tv.

Maar als ik het goed heb dan neemt de Beolab2 toch het basgedeelte zodanig over dat de 6000 zich meer kan focussen op de rest van het gedeelte.

Of is dat fout gedacht en zal die 6000 gewoon hetzelfde werk hebben qua bas productie, met of zonder sub.

• 04-20-2008 6:47 AM In reply to

Pascal_Be:

Dat "flabberen" is inderdaad zo gek nog niet qua omschrijving.

En dat geluid komt inderdaad uit de bas-poort.

Die snelle en harde beats is nu niet bepaald iets waar ik elke dag naar zit te luisteren.

Je komt op zo een verzamel cd toevallig dat nummer tegen op een bepaald volume en in eens zit je je gek te suffen omdat je er vanuit gaat dat je speakers stuk zijn.

Haal je er een tweede set 6000 bij en daar gebeurt net hetzelfde.

Dan is stuk zijn op alle vier de speakers al vrij toevallig.

Vandaar dan ook mijn post alhier. 

Verder heb ik al meer te horen gekregen dat een Beolab2 een fantastische aanvulling is voor het geluid en dan vooral aan de tv.

Maar als ik het goed heb dan neemt de Beolab2 toch het basgedeelte zodanig over dat de 6000 zich meer kan focussen op de rest van het gedeelte.

Of is dat fout gedacht en zal die 6000 gewoon hetzelfde werk hebben qua bas productie, met of zonder sub.

Ik heb zelf ook last van dit flabberen [mooi woord nietwaar, maar dekt redelijk de lading van het geluid] gehad met mijn beolab 4500, maar nadat ik deze tesamen met de penta's ben gaan gebruiken is dit nooit meer voorgekomen, ik ga er van uit dat de penta het zware basrepertoire dus voor zijn rekening neemt.Wellicht kan je er dan ook van uit gaan dat de BL2 dit voor jou gaat doen, ik begrijp uit jouw verhaal dat je 2x bl6000 front en 2x bl6000 rear hebt ? Zou zelf opteren voor bl8000 front en bl6000 rear met de bl2 als aanvulling in surround erg mooi, alhoewel ik mijn setup penta III front met bl5000 rear hier niet voor inruil........Smile

• 04-20-2008 7:03 AM In reply to

Heb inderdaad in set zowel front als rear BL6000.

8000 in front zou beter zijn.

Maar ik heb het ook gedaan voor het zicht.

De 8000 is erg mooi maar dominanter aanwezig door zijn hoogte en ze zijn ook iets breder.

Tevens zie je bij een 8000 altijd een stukje kabel nog zitten.

Bij mijn 6000 zie je nergens niet één kabel want die gaan onder de speaker de vloer in.

Qua hoogte zijn ze bijna even hoog als de Avant.

Onopvallend opvallen, daarom koos ik voor de 6000.

Mocht mijn ruimte groter zijn dan koos ik wel voor de 8000 of misschien nog wel de Beolab 1. 

Maar die beolab2 komt er zeker bij. 

• 04-21-2008 2:51 AM In reply to

Pascal_Be:

De 8000 is erg mooi maar dominanter aanwezig door zijn hoogte en ze zijn ook iets breder.

Bij mijn 6000 zie je nergens niet één kabel want die gaan onder de speaker de vloer in.

Mocht mijn ruimte groter zijn dan koos ik wel voor de 8000 of misschien nog wel de Beolab 1. 

4x BL6000 is idd. een mooi uitgebalanceerd geheel en kabeltje zie je op deze wijze idd. niet, moet de kabel van BL2 ook als zodanig uit het zicht worden weggewerkt neem ik aan. Indien de aanblik zonder kabels essentieel is lijkt de BL800 idd. minder mooi door het losse eindje bij het potloodpuntje..............zelf heb ik dit euvel niet met de penta's, maar ja die zijn wel heel erg dominant aanwezig, iets wat mij en gelukkig mijn vrouw in het geheel niet stoort, integendeel zelfs.............Yes -  thumbs up

• 04-21-2008 4:08 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

Pascal_Be:

Wanneer je een Beolab 2 aansluit in een stereo-setup (dus geen Dolby Digital setup)
    dan gaat de Powerlink vanuit de bron (Beosound / Beocenter / Beovision)
    eerst naar de Beolab 2 en dan vanuit de Beolab 2 naar de andere luidsprekers.
    Op de Beolab 2 moet je dan de SETUP-schakelaar in posititie 2 zetten 
    (positie 2 = Beolab 4500, 4000, 6000, 8000, Penta)
    om de Beolab 2 af te stemmen op het aangesloten type luidspreker.

Page 1 of 1 (12 items)