in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 03-20-2008 7:22 PM by mestreechteneer. 47 replies.
Page 1 of 2 (48 items) 1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  • 03-12-2008 1:11 PM

    Digitale TV icm een CRT TV

    Onlangs ontvingen wij van onze kabelaar Casema een aanbieding het gewone RTV abonnement kostenloos om te zetten naar een digitaal TV abonnement met behulp van een gratis geinstalleerd digikastje met smartcard.

    Ik heb echter weinig tot geen "verstand" van digitaal signaal of HD oid.anders dan wat mijn ogen kunnen waarnemen en mijn oren kunnen horen, vandaar deze vragen aan jullie :

    1} is het zinvol over te stappen ? Ik ben in het gelukkige bezit van een BV3 met een spectaculaire beeldweergave [ wordt dit nog !! beter met digiTV?? ]

    2] ik neem aan dat ik niet nog een extra ab voor de tuner/decoder moet gaan gebruiken, anders dan mijn beo4 cq. beo5 ? zo ja, dan gaat het "feest" helemaal niet door !

    HD TV is voor mij geen optie, los van het feit dan de BV3 dit niet kan verwerken, maar vooral omdat wij wegens tijdsgebrek erg weinig TV [meer zenders is derhalve ook al niet nodig, bovendeien gaat dat weer meer geld kosten per maand aan abo] en DVD kijken, zodoende lijkt mij dit een soort gulden middenweg, mits e.e.a. beeld en/of geluids-verbetering opleveren gaat.

    Ik hoor het allemaal graag en alvast dank !

    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 03-12-2008 3:05 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Ik denk als je een beetje kritisch kijkt dat je het verschil wel ziet in het voordeel van digitaal. Je hebt totaal geen ruis meer in je beeld en de  breedbeelduitzendingen ontvang je in een hogere resolutie (anamorph) dan analoog (letterbox, de televisie moet dat beeld opblazen)
  • 03-12-2008 3:19 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Als ik dan ook kritisch mag zijn... Mijn BV3 in combinatie met Telenet digitale TV: ik zie geen verschil. Ruis is er inderdaad niet meer... in de plaats daarvan komen af en toe de digitale blokjes... en stopt het beeld/geluid soms voor een franctie van een seconde.

    Bediening is probleemloos met de Beo5... véél beter dat de plastieken wegwerp AB die Telenet bijlevert..

     

    Karel

     

    The race for quality has no finish line- so technically, it's more like a death march.

  • 03-12-2008 4:11 PM In reply to

    • Chris
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Bredene near Ostend-Belgium
    • Posts 143
    • Bronze Member

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Eigenlijk vind ik dit hele gedoe met digitaal, een opgeblazen zaak. Toch in ieder geval voor mijn BV3.

    Mijn tv heeft me sowieso al een prachtig beeld op analoog en ik zie (kan ook aan mijn ogen liggen) niet zo direkt echt baanbrekende opwaarderingen. Ik heb het meest gedaan omdat ik TF1 miste en FR3. En... ook omdat je dan van het tarief van 21% belasting afstapt naar 12%, te gek om waar te zijn is dit.

    Bovendien vnd ik eigenlijk die Digibox van Telenet een ietsje pietsie koeler in kleur dan analoog. Kijk ik op LCD of plasma dan is alles zo duidelijk, en ik herhaal uit één van mijn vorige topics: ik vond mijn favoriete presentatrice zo veel mooier op analoog, zonder die kraaiepootjes aan haar ogen. 

    Bovendien vind mijn echtgenote, ikzelf ook, die go + up drukken iedere keer zo vervelend. En hierin kan ik Karel bijstappen, ik haat ook dat plastiek ding van Telenet. 

    Yes, I kown my spelling is horrible… Huh?

  • 03-12-2008 6:06 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Als je af en toe vastlopers in je beeld hebt digitaal ligt dat echt aan de kabelaar, dat hoeft beslist niet.
  • 03-12-2008 6:34 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    beologisch:

    Onlangs ontvingen wij van onze kabelaar Casema een aanbieding het gewone RTV abonnement kostenloos om te zetten naar een digitaal TV abonnement met behulp van een gratis geinstalleerd digikastje met smartcard.

    Ik heb echter weinig tot geen "verstand" van digitaal signaal of HD oid.anders dan wat mijn ogen kunnen waarnemen en mijn oren kunnen horen, vandaar deze vragen aan jullie :

    1} is het zinvol over te stappen ? Ik ben in het gelukkige bezit van een BV3 met een spectaculaire beeldweergave [ wordt dit nog !! beter met digiTV?? ]

    2] ik neem aan dat ik niet nog een extra ab voor de tuner/decoder moet gaan gebruiken, anders dan mijn beo4 cq. beo5 ? zo ja, dan gaat het "feest" helemaal niet door !

    HD TV is voor mij geen optie, los van het feit dan de BV3 dit niet kan verwerken, maar vooral omdat wij wegens tijdsgebrek erg weinig TV [meer zenders is derhalve ook al niet nodig, bovendeien gaat dat weer meer geld kosten per maand aan abo] en DVD kijken, zodoende lijkt mij dit een soort gulden middenweg, mits e.e.a. beeld en/of geluids-verbetering opleveren gaat.

    Ik hoor het allemaal graag en alvast dank !

     

    Zoals als eerder gemeld,, heb je geen ruis in beeld. Das wel een voordeel.

     

    Zelf vind ik dat digitale gedoe benauwend.

    - De kanalen die je ontvangt zijn beperkt.

    - Het kastje geldt voor 1 tv, dus voor een 2e tv moet je nog een kast met smartcard.

    - Een eventuele videorecorder aansluiten en gebruiken wordt ook een stuk lastiger.

    - Weer een extra ab.

     

    Als je overstapt, zorg dan je de tv een STB-C ingebouwd krijgt en dat je de Beo4 kunt gebruiken ipv de ab van de Casema-decoder.

    Daar door krijg je mogelijkheid om in de slaapkamer ook tv te kunnen kijken via de linkbediening

     

    Wil je digitaal vanwege de beeldkwaliteit, ga dan over op satelliet.

    Het kost iets meer moeite en geld, maar de mogelijkheden zijn legio.

    Single tuner, twin tuner, wel of geen PVR mogelijkheid, honderden kanalen.

    Ook deze zijn perfect te bedienen middels de STB-C module.

     

    Beobuddy.

  • 03-13-2008 3:45 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Ik ben het met Bingo eens. De resolutie van DTV is zichtbaar hoger. Ruis is afwezig. Met name dat laatste maakt een fors verschil. Als het signaal en de gebruikte kabels goed zijn, is er van blokvorming absoluut geen sprake. Ik heb zelf een BV 7 en daarop is het verschil tussen analoog en digitaal erg groot. Of dat verschil in resolutie op een CRT zichtbaar is kan ik niet beoordelen. Ik heb echter een kennis met een BV 3 met een digitale ontvanger en daar is het beeld uitstekend.

    Als de BV3 een stb-controller heeft (en volgens mij is dat het geval), kun je gewoon je Beo 4 gebruiken.

    Als je elders in het huis ook digitaal wil kijken, heb je een extra mediabox nodig. Je analoge aansluitingen blijven echter gewoon bruikbaar, dus je kunt elders in het huis altijd analoog kijken.

  • 03-13-2008 5:37 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Het pleidooi voor de schotel inzake de mogelijkheden van de schotel deel ik wel met Beobuddy. Maar inzake de beeldkwaliteit moet je voor de Nederlandse zenders toch echt niet bij de schotel zijn. Want die is bij Canal Digitaal naar de huidige maatstaven, flutje prutje. 

    De kabelaars geven alle Nederlanse publieke en grote commercielen door met 8mb/s bitrate. Dit is ook nodig voor een beeld zonder vegen en blokken op grotere schermen. Canal Digitaal vind helaas 3 mb/s genoeg, met alle ellendige gevolgen vandien.

  • 03-13-2008 5:57 AM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Ergens in de thread las is dat aanbod op digitaal beperkt zou zijn,
    dat is in het geval van digitale kabel (DVB-C) niet zo.
    (Digitenne is echter ander verhaal, is DVB-T en idd beperkt aanbod aan zenders) 

    Sinds ik digitaal via de kabel kijk heb ik veel meer zenders dan via analoog.
    Nederland 4 omvat alleen al meer dan 10 thema-kanalen, waaronder Humor TV, 101, 24 uur journaal, etc.
    Daarnaast : Nostalgie-net, een reeks extra muziekkanalen,
    een reeks verschillende Discovery-kanalen (science, civilisation) 

    Beeldkwaliteit is goed te noemen, ontbreken van ruis (zoals bij analoog) was voor mij belangrijke factor
    om voor digitaal te gaan.
    Wel vind ik het beeld bij analoog iets warmer, het geluid lijkt wat natuurlijker te zijn bij analoog,
    maar bij digitaal zie ik meer voordelen dan nadelen.  

     

  • 03-13-2008 8:37 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Bedankt voor de levendige discussie en zinvolle info, ik ben er veronderstel ik wel uit :

    Gezien de huidge beeldkwaliteit van onze BV3's en de opmerkingen dat dit met digitaal signaal niet echt verbetering in geluid en beeld opleverd [wellicht zelfs minder ; gezien mijn voorkeur voor een mooi vol natuurlijk geluid icm. een warm en verzadigd beeld] terwijl de voordelen vooral besloten liggen in een groter aanbod tegen vaak een meerprijs, hetgeen voor mij geen meerwaarde opleverd. Laat ik alles voorlopig maar gewoon bij het oude en blijven we genieten van een ultiem beeld en geluid op analoog signaal. thnx.

    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 03-13-2008 8:45 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Als ik zou je reactie lees, vraag ik me eigenlijk af waarom je advies hebt ingewonnen :-)

    Als jij een opgeblazen letterbox beeld met lage resolutie als gevolg, subliem vindt..... 

     

    Kan ik hier fotos plaatsen als bijlage? dan wil ik met plezier wat detailfotos plaatsen voor jou hier van een goed analoog beeld  en een digitaal beeld. De fotos zijn genomen van een Avant 32 inch RF.

     

  • 03-13-2008 8:51 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Ik ben sinds kort ook overgestapt naar digitaal (@Home) tv kijken. Op mijn Avant zag ik het verschil nauwelijks, dus voor een BV 3 zal hetzelfde gelden. Overigens is het aanbod van zenders bij @Home (digitaal) behoorlijk breed.

    De Avant is inmiddels verkocht en vervangen (sinds 2 weken) door een BV 7-40 MKIII. Het verschil in analoog beeld is (uiteraard) veel beter te zien. Het analoge signaal is an sich prima te bekijken maar  vertoont wel (afhankelijk van de uitzending) wat ruis. Digitaal signaal geeft ie echter m.i. perfect weer. Moet er wel bij vermelden dat ik (mede op advies van Ignace) de Samsung HD receiver heb aangeschaft en die doet perfect zijn best met upscaling. Naar mijn mening doet het beeld niet onder voor het beeld van de Avant. @Home heeft thans 5 HD kanalen in het pakket en de beeldkwaliteit daarvan is super (dat mag dan ook wel).

    Kortom, voor een BV3 is het verschil tussen analoog en digitaal m.i. nauwelijks waarneembaar. Ga je over naar LCD / Plasma ontkom je er niet aan.

    Groeten,

    Rob 

    Just because it's mellow it doesn't mean it's less evil....
  • 03-13-2008 9:38 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Bingo:

    Als ik zou je reactie lees, vraag ik me eigenlijk af waarom je advies hebt ingewonnen :-)

    Als jij een opgeblazen letterbox beeld met lage resolutie als gevolg, subliem vindt..... 

    Kan ik hier fotos plaatsen als bijlage? dan wil ik met plezier wat detailfotos plaatsen voor jou hier van een goed analoog beeld  en een digitaal beeld. De fotos zijn genomen van een Avant 32 inch RF.

    Advies inwinnen is in mijn vak : meningen opvragen en de redenen/argumenten hiervan, waarna ik de cijfertjes + en - optel simpel de meeste stemmen wint..........Big Smile je bent eigenlijk de enige echte voor[overgang naar digitaal]stemmer, dus......................[:'(]

    Ik sta blijkbaar niet alleen in de mening dat een BV3 cq. Avant 32 RF een heel mooi beeld geeft.......dat dit ook persoonsgebonden is, mag duidelijk zijn en dat jij die mening als een van de weinigen niet deelt is ook overduidelijk.

    Ben desondanks wel benieuwd naar een entuele foto, hoewel een foto ook niet de impressie van het geheel weergeeft; een animatiefilm in digi of hd is tenslotte veel mooier dan een "gewone" film, maar dat is inherent aan [teken]plaatjes kijken nietwaar ? Jouw overduidelijke voorkeur voor [non B&O] plasma ook, waarbij ik persoonlijk nog steeds vind dat er maar weinig schermen het echt beter doen dan de RF's ; "scherper" is het zeker, maar daarintegen "harder" van kleur ook en juist dat vind ik persoonlijk! minder mooi en onrustig aan de ogen.

    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 03-13-2008 10:08 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Het is wel zo dat ik een zeer geoefend oog heb. Ik zie blind de verschillen. En dit is geen grootspraak. Ik ben een echte zeurpiet als het op beeld aankomt.

  • 03-13-2008 10:48 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Bingo:

    Het is wel zo dat ik een zeer geoefend oog heb. Ik zie blind de verschillen. En dit is geen grootspraak. Ik ben een echte zeurpiet als het op beeld aankomt.

    Blind ziet men geen verschillen.....................Confused

    dat zelf aangekaarte "zeurpiet" gedeelte in de tekst, zal ik zeker niet in twijfel trekken; das een understatement en dat niet alleen met beeld maar ook nog met prijzen...........Erm

    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 03-13-2008 11:02 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    http://www.dft.nl/nieuws/3546495/_Steeds_meer_Nederlanders_aan_de_digitale_tv__.html

     Blind bedoel ik mee, bijna automatisch.....  Ik vind mezelf met betrekking tot de prijzen beslist geen zeurpiet. Ben gewoon zeer bezorgd. De huidige prijsstellingen voor hun televisies brengt het B&O schade toe. Dat is mijn stellige overtuiging.

  • 03-13-2008 11:18 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    wat er mee bedoeld wordt was mij reeds duidelijk, maar ik ben soms met woordjes een "zeurpiet" Whistle

    een deel van ons deelt jouw bezorgdheid aan gaande de prijs stelling van TV's echt wel, maar jouw hoge [prijzen-opmerking] repetentfactor in deze lost niets op......Idea

    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 03-13-2008 1:47 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Zit jij op een Ziggo-kabel aangesloten, Beologisch?
  • 03-13-2008 2:52 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Bingo:

    Als jij een opgeblazen letterbox beeld met lage resolutie als gevolg, subliem vindt..... 

     

    Kan ik hier fotos plaatsen als bijlage? dan wil ik met plezier wat detailfotos plaatsen voor jou hier van een goed analoog beeld  en een digitaal beeld. De fotos zijn genomen van een Avant 32 inch RF.

     

     

    Afgezien van de aanwezige ruis in het Casemakabeltje valt het inderdaad op dat alle breedbeeld kanalen eerst moeten worden opgerekt en dat je dus juist niet het volledige beeldresolutie van zelfs de SD CRT niet eens benut.

    Dat zie je echt wel.

    Als je het vergelijkt, met in mijn geval satelliet, dan zie je direct verschil. De nederlandse kanalen worden direct in breedbeeld weergegeven zonder dat ze eerst moeten worden opgerekt.

    En wat betreft het beeld qua kleur, iedere ontvanger geeft weer een ander beeld en dat ligt niet aan hoe het wordt verzonden. Zelfs dan nog is de vraag, gebruik je hem met composiet of RGB.

    Mijn beamer is bijvoorbeeld afgeregeld op de Denon DVD speler die ik heb. Want iedere DVD speler geeft waar een ander beeld.

    Nu is de combinatie dus optimaal afgeregeld. 

  • 03-13-2008 3:39 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Maar Beobuddy, als jij zo voor kwaltiteit gaat zou ik echt de digitale kabel nemen hoor. Canal Digitaal geeft totaal niet het beeld aan die zuinige bitrates iets te willen doen.
  • 03-13-2008 4:13 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Bingo:
    Maar Beobuddy, als jij zo voor kwaltiteit gaat zou ik echt de digitale kabel nemen hoor. Canal Digitaal geeft totaal niet het beeld aan die zuinige bitrates iets te willen doen.

     

    Dat ik verschil t.o.v. de kabel ligt voor de hand. Een geoefend oog ziet het in een oogopslag.

    Maar bij mijn 32 inch CRT is de bitrate voldoende. Het zal wel zo zijn dat als je minimaal 40 inch hebt, die bitrate omhoog zou moeten.

    Voor wat betreft de bitrate, hoe meet je dat? Ik weet dat er (linux gebaseerde) Dreamboxen zijn, die dat kunnen meten. Maar kan dit ook op de Topfield?

    Ik wil voorkomen dat we met z'n allen gaan "eisen" dat de bitrate omhoog moet, terwijl er maar een beperkte doelgroep is, die dit zal merken.  

    Ik heb namelijk begrepen uit diverse metingen die op sat fora zijn geplaatst, dat de bitrate varieert per programma en zender.

     

    Maar bedankt voor de suggestie.

    Toch blijf ik bij mijn toppie, omdat ik dan de keuze heb om programma's direct uit de ether te plukken waarbij vaak de kwaliteit hoger ligt.

    Ik kijk veel naar alles, eigenlijk.

    Op dit moment heb ik een Visio Bisatelite met 4 twin lnb's gericht op de Astra 1 (NL en duitse) , 2 (engelse), 3 (regionale en themakanalen) en Hotbird.

    Ik heb bijvoorbeeld dan ook met veel plezier naar de ZDF gekeken (en opgenomen) met hun nieuwsjaarconcert in 5.1 Dolby Digital dit jaar.

    Hoop dat ik binnenkort mijn gemodificeerde 7710HD PVR weer terugkrijg en dan kunnen we weer verder experimentern met HD kanalen i.c.m. nu de beamer en wellicht later een BS3 met scherm. Uiteraard over HDMI.

  • 03-13-2008 6:53 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Hoi Leon,

    Wou nog even reageren, met de beovision 3.32 geeft het beeld nagenoeg geen verbetering digitaal mits je analoog natuurlijk alles fatsoenlijk (kwaliteit) aangesloten heb. Toch zag ik het verschil als de tv op analoog stond (zelf in het bezit geweest van de beovision 3 ), maar was minimaal.

    Heb nu zelf de humax pvr9200c digitale tv met harddisk en dat is in een woord geweldig. De hele familie heeft er al een gekocht. Dus als je toch digtaal gaat kan ik je deze echt super aanraden.

    Deze bedien ik natuurlijk met de beo4 (dankzij Ignace) via lintronic.

    Zag trouwens dat je nog aan het bieden was op een beovision3.32, echt een super tv vindt hem zelfs ondergewaardeerd door de meeste mensen hier

    Groet Roel.

  • 03-14-2008 2:25 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    beologisch:

    Bedankt voor de levendige discussie en zinvolle info, ik ben er veronderstel ik wel uit :

    Gezien de huidge beeldkwaliteit van onze BV3's en de opmerkingen dat dit met digitaal signaal niet echt verbetering in geluid en beeld opleverd [wellicht zelfs minder ; gezien mijn voorkeur voor een mooi vol natuurlijk geluid icm. een warm en verzadigd beeld] terwijl de voordelen vooral besloten liggen in een groter aanbod tegen vaak een meerprijs, hetgeen voor mij geen meerwaarde opleverd. Laat ik alles voorlopig maar gewoon bij het oude en blijven we genieten van een ultiem beeld en geluid op analoog signaal. thnx.

    Maar als het kostenloos wordt omgezet, waarom zou je het dan niet doen? De mediabox (althans mijn UPC mediabox) geeft zowel het digitale als analoge signaal door. De mediabox kan met de Beo4 worden bediend. Je kunt dan direct vergelijken...... Wat ik al in mijn eerdere respons aangaf vraag ik mij af of je het verschil in resolutie zal opvallen met crt, maar de afwezigheid van beeldruis zou je moeten kunnen opmerken. De beeldverbeteraars in je BV3 rekenen dan ook minder en dat moet je kunnen zien.

  • 03-14-2008 6:13 AM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    BartS:
    beologisch:

    Bedankt voor de levendige discussie en zinvolle info, ik ben er veronderstel ik wel uit :

    Gezien de huidge beeldkwaliteit van onze BV3's en de opmerkingen dat dit met digitaal signaal niet echt verbetering in geluid en beeld opleverd [wellicht zelfs minder ; gezien mijn voorkeur voor een mooi vol natuurlijk geluid icm. een warm en verzadigd beeld] terwijl de voordelen vooral besloten liggen in een groter aanbod tegen vaak een meerprijs, hetgeen voor mij geen meerwaarde opleverd. Laat ik alles voorlopig maar gewoon bij het oude en blijven we genieten van een ultiem beeld en geluid op analoog signaal. thnx.

    Maar als het kostenloos wordt omgezet, waarom zou je het dan niet doen? De mediabox (althans mijn UPC mediabox) geeft zowel het digitale als analoge signaal door. De mediabox kan met de Beo4 worden bediend. Je kunt dan direct vergelijken...... Wat ik al in mijn eerdere respons aangaf vraag ik mij af of je het verschil in resolutie zal opvallen met crt, maar de afwezigheid van beeldruis zou je moeten kunnen opmerken. De beeldverbeteraars in je BV3 rekenen dan ook minder en dat moet je kunnen zien.

    kostenloos betekend bij casema niet zonder kosten : de decoder moet je nog wel zelf aanschaffen [of via hen, maar wel tegen een prijs] ik heb nog een BV3 in onze tuinkamer staan op wieltjes [hoef ik tenminste niet met die zware "bak"te sjouwen...:-] wellicht dat ik deze een keertje naar onze buren kan rijden en deze daar testen zodra zij de geleverde decoder wel goed aan de praat hebben gekregen zonder blokjes etc. [monteur schijnt inmiddels onderweg te zijn, om het alsnog aan de gang te krijgen] ben benieuwd.

    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 03-14-2008 2:06 PM In reply to

    Re: Digitale TV icm een CRT TV

    Trouwens Beologisch, als jij via het service menu van je Beovision 3 kijkt naar het ruisgetal van je analoge signaal, wat geeft je televisie dan aan?
Page 1 of 2 (48 items) 1 2 Next >