in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 04-10-2008 7:08 AM by HarleyD. 73 replies.
Page 1 of 3 (74 items) 1 2 3 Next >
Sort Posts: Previous Next
  • 03-10-2008 5:23 PM

    • Joris
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 03-10-2008
    • Eindhoven
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Hallo iedereen,

    Dit is mijn eerste post op dit forum en het is meteen een verzoekSmile. Ik ben namelijk met een design project met B&O bezig. Het project is bijna afgerond en het kan worden bekeken op www.bright.nl/bizarre-afstandsbediening-voor-in-de-keuken of www.magical-interaction.com. Het enige dat nog ontbreekt aan het project is feedback van gebruikers. Mijn vraag is dus of er mensen zijn die tijd en zin hebben om een gebruiktest te doen met dit ontwerp, dat een mogelijk nieuwe richting van B&O belichaamt (ik heb enigszins het vermoeden dat jullie daar een wel een mening over hebben).

    Ik ben van plan vanaf begin volgende week te gaan testen. Dit kan ik op TU/e in Eindhoven doen maar ik vind het nog interessanter om dit bij mensen thuis in de keuken of huiskamer te doen. Bij interesse om deel te nemen mail naar j.m.v.gelder@student.tue.nl.

    Alvast bedankt!

    Joris van Gelder

    poised

  • 03-10-2008 5:28 PM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Hallo Joris !

    Welkom bij BeoWorld Smile 

    Respect voor je ontwerpen, ik ga het op mijn gemak bekijken.

    Groet, Ignace 

  • 03-10-2008 5:46 PM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Ik vind het ontwerp erg apart. Ik denk alleen dat tie snel erg vies wordt als je met deeghanden zo door dat gat gaat van die afstandsbediening.

    Ik heb me overigens laten vertellen dat Ignace een zeer geschikte keuken heeft om in te testen Stick out tongue. Hij heeft al een schommelstoel, dus dit maakt het compleet. 

  • 03-10-2008 5:57 PM In reply to

    • Joris
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 03-10-2008
    • Eindhoven
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Het is dan misschien goed om te vertellen dat de AB ontworpen is om bediend te worden met vieze vingers. Een van de redenen waarom er geen knoppen op zitten is omdat hij makkelijk schoon te maken moet zijn en misschien zelfs in de afwasmachine kan.
  • 03-10-2008 6:00 PM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Interessant,

    hoe zit het met stabiliteit, haptonomie, ergonomie ?

     

  • 03-10-2008 6:31 PM In reply to

    • Joris
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 03-10-2008
    • Eindhoven
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Dat is een korte vraag maar ik ben bang dat het antwoord iets uitgebreider moet zijn en dat deze post niet toereikend is.

    - stabiliteit: ik weet niet zeker wat je hiermee bedoelt; evenwicht of robuustheid van het systeem?

    Als je het over evenwicht hebt dan is het interessant dat het omhoog en omlaag komen gebaseerd is op het verplaatsen van het zwaartepunt, dat laag zit en het object altijd weer in de juiste positie terugbrengt. Als je het over het robuustheid van het systeem hebt kan ik alleen vertellen dat ik op dit moment bezig ben met het eerste prototype dus dat ik geen geheel "bugfree" ontwerp verwacht.

    - ergonomie: Het zwaartepunt van mijn opleiding ligt in het ontwerpen van interactie met producten. Ik heb dus nadrukkelijk gebruik gemaakt van bestaande theorien op het gebied van ergonomie: affordances, mapping, tactiele feedback en feedforward. In veel gevallen heb ik dit ontwerp gemaakt overeenkomstig met die theorien en in enkele gevallen ben ik er bewust tegenin gegaan (zoals bij het aan en uitzetten en de vorm). Dit heeft alles met de haptonomie te maken

    - haptonomie: Dit is echt de kern van het project en trouwens ook van de andere projecten die ik de afgelopen twee jaar heb gedaan. Ik ben bezig met het creeeren van een specifieke benadering voor interactie ontwerp: Ontwerpen moeten de ruimte laten voor fantasie en mensen stimuleren om hun eigen verhaal te creeeren bij een product. Om dit voor elkaar te krijgen gebruik ik onder andere strategien uit klassieke magie en modern goochelen.

    Mocht je echt precies willen weten wat er allemaal achter dit ontwerp steekt kun je me mailen, dan kan ik je wat uitgebreidere texten sturen, of je kan natuurlijk meedoen aan een test Big Smile dan kan ik je achteraf precies vertellen wat je wil weten.

    Groet,

    Joris

  • 03-10-2008 6:58 PM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Geloof mij nou maar Joris, Ignace doet mee met de test hoorWink
  • 03-11-2008 4:41 AM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Idee vind ik super.
    Mijn (huidige) keuken is niet de moeite voor een demonstratie,
    maar ik heb een paar locaties in gedachten die wél ideaal hiervoor zouden zijn.

    @Joris:

    Bedankt voor je tekst en uitleg, hier gaat ik later uitgebreider op in.

     

     

  • 03-11-2008 5:21 AM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Joris:

    Dat is een korte vraag maar ik ben bang dat het antwoord iets uitgebreider moet zijn en dat deze post niet toereikend is.

    - stabiliteit: ik weet niet zeker wat je hiermee bedoelt; evenwicht of robuustheid van het systeem?

    Als je het over evenwicht hebt dan is het interessant dat het omhoog en omlaag komen gebaseerd is op het verplaatsen van het zwaartepunt, dat laag zit en het object altijd weer in de juiste positie terugbrengt. Als je het over het robuustheid van het systeem hebt kan ik alleen vertellen dat ik op dit moment bezig ben met het eerste prototype dus dat ik geen geheel "bugfree" ontwerp verwacht.

    - ergonomie: Het zwaartepunt van mijn opleiding ligt in het ontwerpen van interactie met producten. Ik heb dus nadrukkelijk gebruik gemaakt van bestaande theorien op het gebied van ergonomie: affordances, mapping, tactiele feedback en feedforward. In veel gevallen heb ik dit ontwerp gemaakt overeenkomstig met die theorien en in enkele gevallen ben ik er bewust tegenin gegaan (zoals bij het aan en uitzetten en de vorm). Dit heeft alles met de haptonomie te maken

    - haptonomie: Dit is echt de kern van het project en trouwens ook van de andere projecten die ik de afgelopen twee jaar heb gedaan. Ik ben bezig met het creeeren van een specifieke benadering voor interactie ontwerp: Ontwerpen moeten de ruimte laten voor fantasie en mensen stimuleren om hun eigen verhaal te creeeren bij een product. Om dit voor elkaar te krijgen gebruik ik onder andere strategien uit klassieke magie en modern goochelen.

    Mocht je echt precies willen weten wat er allemaal achter dit ontwerp steekt kun je me mailen, dan kan ik je wat uitgebreidere texten sturen, of je kan natuurlijk meedoen aan een test Big Smile dan kan ik je achteraf precies vertellen wat je wil weten.

    Groet,

    Joris

    Hallo Joris,

    Was idd een korte vraag, was beetje druk Smile 

    Ik stel voor om de communicatie voort te zetten via email. 

    Groet,

    Ignace 

  • 03-11-2008 7:43 AM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Laten we voorop stellen dat ik het ontwerp  de materiaal keuze en de manier van besturen erg mooi vind !

    Maar ik denk dat dit in praktijk onbruikbaar is ........ een b&o ab. is veel meer als alleen volume regeling en kanalen zappen .......je ontkomt nu eenmaal niet aan knopjes of een display ( hoe maak ik met deze ab. een keuze tussen de bronnen die ik in de keuken ( linkruimte ) wil beluisteren/bekijken ,bijv. DVD , A-mem , HDR , Radio , DTV, CD , PC  ? )

    B&O heeft zelf al eens een AB. uit gebracht zonder display en een beperkt aantal knopjes , dit was nou niet bepaald een succes ! ( hoe heet die staande AB. ook al weer die geleverd werd in de begin tijd bij de BV-1 ?)

     Neemt nog steeds niet weg dat ik je ontwerp gedurft en erg mooi vind !

     

  • 03-11-2008 7:55 AM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Dat was de Beo 1

     

  • 03-11-2008 8:29 AM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Ignace:

    Dat was de Beo 1

     

     

    Ik had het zelf kunnen bedenken ...Big Smile

  • 03-11-2008 10:53 AM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Ja, dat ding was een groot fiasco, hoewel ik denk dat de Beo5 daar erg achteraan gaat :-)

     

    Maar die nieuwe schommelafstandsbediening is toch meer alleen bedoeld voor harder en zachter en zappen?

    Geen menu instellingen etc...

  • 03-11-2008 11:51 AM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Bingo:

    Ja, dat ding was een groot fiasco, hoewel ik denk dat de Beo5 daar erg achteraan gaat :-)

     

    Maar die nieuwe schommelafstandsbediening is toch meer alleen bedoeld voor harder en zachter en zappen?

    Geen menu instellingen etc...

    Dus eerst de Beo-4 pakken .....het link toestel aanzetten en bron kiezen ....en daarna de schommel AB pakken om de boel verder te bedienen ???

  • 03-11-2008 4:01 PM In reply to

    • Joris
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 03-10-2008
    • Eindhoven
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Het klopt dat deze afstandsbediening slechts een beperkt aantal  functies heeft. Switchen tussen verschillende apparaten is daar wel een van.

    De afstandsbediening is dan ook niet bedoeld als vervanging van de beolink 4 of 5. Hij is ontworpen specifiek voor in de keuken. In het begin van dit project heb ik onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen hun TV gebruiken in de keuken. Uit dat onderzoek is gekomen dat mensen vooral gebruik maken van de volume functie en ook wel af en toe zappen. Maar ook dat mensen meestal iets anders aan het doen zijn in de keuken terwijl de TV aan staat.

    Met dit ontwerp ik wil ik een afstandsbediening willen maken die je in staat stelt om vanalles in de keuken te doen terwijl de TV aanstaat. Je kan de ab blindelings vinden en bedienen terwijl je bijvoorbeeld staat te koken.

    Volgens mij probeerde de afstandsbediening waar jij naar refereert wel alle functionaliteit van B&O apparaten te bieden maar met een beperkt aantal knoppen. De afstandsbediening die ik voor stel biedt slechts een beperkte functionaliteit om de toegankelijkheid te optimaliseren. Het is dus een afstandsbediening die je naast je beolink 4 of 5 gebruikt omdat hij vermoedelijk meer geschikt is voor bepaalde situaties.

  • 03-11-2008 4:13 PM In reply to

    • Ericvr6
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • The Netherlands
    • Posts 205
    • Bronze Member

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Kijk hier, een jonge generatie die super innovatief ontwerpen

    ziet er super uit  ga zo door heb je het al naar B7O gestuurd??

     

    groet Eric

  • 03-11-2008 4:23 PM In reply to

    • Joris
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 03-10-2008
    • Eindhoven
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Mijn klant voor dit project is IdeaFactory, de ontwerpafdeling van B&O. Zij zijn enthousiast over het ontwerp. De kans dat het ook gerealiseerd wordt is echter klein omdat het ontwerp openbaar is.

  • 03-12-2008 4:40 AM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Bingo:

    Ja, dat ding was een groot fiasco, hoewel ik denk dat de Beo5 daar erg achteraan gaat :-)

    Maar die nieuwe schommelafstandsbediening is toch meer alleen bedoeld voor harder en zachter en zappen?

    Geen menu instellingen etc...

    Een leuk en orgineel idee, deze "keuken" ab, is in ieder geval beter te gebruiken dan de beo5 in de keuken met "vieze" handjes.Smile

    Nu zal er bij ons niet zo snel een TV in de keuken verschijnen, [fatsoenlijk] koken en TV kijken is slecht te combineren imho, maar voor audio is deze wat mij betreft zeer geschikt.

    De Beo1 gebruikt voor slechts 1 apparaat [beovision 1] en was niet erg practisch in gebruik, dit in tegenstelling tot de Beo 5 welke complex is, maar goed functioneerd en i.t.t. bovenstaande bewering niet tot een fiasco zal uitgroeien, vaak zijn deze beweringen niet op eigen gebruik gebaseerd maar op een "proefritje".....Unsure

    groet van een tevreden Beo5 gebruiker

    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 03-12-2008 7:17 AM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Joris:

    Hallo iedereen,

    Bij interesse om deel te nemen mail naar j.m.v.gelder@student.tue.nl.

    Joris van Gelder

    You've got mail.

    Wel even in je spam directory kijken, want ik verstuur het bericht vanuit Hotmail ("niet frequent"). 

  • 03-21-2008 8:28 AM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    En, zijn er al forumleden druk aan het testen ??

  • 03-21-2008 8:46 AM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Volgende week willen we beginnen met testen.

     

  • 03-21-2008 10:14 AM In reply to

    • djjkroon
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Uddel, the Netherlands
    • Posts 113
    • Founder

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    As dinsdag, ga ik er mee testen. Ik ben benieuwd.
    Muzies, Hans Kroon
  • 03-22-2008 10:58 AM In reply to

    • EOB
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Posts 188
    • Bronze Member

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Mooi ontwerp en een leuk idee! Het omhoog komen gaat zelfs terug op de beolink 7000 als ik het goed heb gelezen. ( Ik zelf geen ervaring met de BL7000 maar de omschrijving heeft me altijd aangetrokken ).

    Gemailed ( hotmail )

  • 03-22-2008 11:28 AM In reply to

    Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

    Ik vind het ook allemaal erg spannend. Straks brengt B&O opeens een nieuwe afstandsbediening uit en dan staat er op het bijgeleverde certificaat: Tested by Dutch Beoworld members Big Smile
  • 03-22-2008 3:17 PM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: Gebruikerstest voor new generation B&O design

    EOB:

    Mooi ontwerp en een leuk idee! Het omhoog komen gaat zelfs terug op de beolink 7000 als ik het goed heb gelezen. ( Ik zelf geen ervaring met de BL7000 maar de omschrijving heeft me altijd aangetrokken ).

    Gemailed ( hotmail )

    Beolink 7000 filmpje (omhoog komen)

     

     

Page 1 of 3 (74 items) 1 2 3 Next >