in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 09-02-2008 11:18 AM by Dillen. 26 replies.
Page 1 of 2 (27 items) 1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  • 02-26-2008 3:55 AM

    • Blak
    • Not Ranked
    • Joined on 12-09-2007
    • Posts 42
    • Bronze Member

    BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Hey..

    Hvad er forskellen på de to højtalere ?

  • 02-26-2008 4:00 AM In reply to

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    I

    Big Smile

  • 03-02-2008 2:38 PM In reply to

    • magnushj
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 08-16-2007
    • Trondheim, Norway
    • Posts 139
    • Silver Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Grønt display på III, Gult på II. Såvidt jeg har skjønt er det litt oppdatert forsterker på III også.
    Beocenter 9500+Beolab Penta mk2+Avant+MX7000+Beosound Ouverture+1xBeolab 6000 :)
  • 03-10-2008 5:58 PM In reply to

    • Bulgarien
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Denmark, Vest Sjaeland
    • Posts 201
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    En enkelt modstand i delefiltret til mellentonen er også ændret , så lyden i en Penta 3 i teorien er en anelse lysere. 

     I praksis har det ingen betydning for begge højtalere, for de er så oldgamle at de indbyggede forstærkere lyder langt fra det optimale.(udslidte).

     Kasser dem og brug en seperat forstærkere, så har man nogle af de bedste højtalere man kan forstille sig.

     Læs mere om hvordan ved at søge på orderne Peter Pan og penta...

  • 03-11-2008 8:11 PM In reply to

    • Bulgarien
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Denmark, Vest Sjaeland
    • Posts 201
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

     

     Penta forstærkerne er generelt færdige, de fleste er jo også 20 år gamle særligt er konfdensatorerne ved at eksplodere, -de første tegn er brummen...

     


  • 03-12-2008 4:05 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Der kan sagtens fås forstærkere, der er bedre end de standard monterede i Penta'erne men jeg synes, det er en hård dom at de alle er færdige.
    De fleste er i en sørgelig forfatning i dag fordi de ikke er blevet vedligeholdt igennem alle årene og mange ejere har glemt hvor gode de faktisk var, da de var nye.
    Særligt kondensatorerne er udsatte da de tørrer ud, men små forbedringer kan også laves som f.eks. udskiftning af opamps med nyere typer så de faktisk bliver bedre end da de var nye.

    ICE Power forstærkere indeholder også kondensatorer og disse bør også udskiftes jævnligt for at undgå at de stille sygner hen, måske med 2-3 års mellemrum.

    I det viste tilfælde har transformatoren kogt godt og grundigt og har været så varm at kondensatorerne og sandsynligvis også transformeren selv nu er kassable. Ejeren har tilsyneladende ikke været opmærksom på varmeudviklingen og lugten af varm elektronik/plastik - det kunne have endt i en brand.
    Denne situation sker især hvis tomgangsstrømmen står for højt, så forstærkerne tvinges i noget der ligner klasse A. Det er hverken strømforsyningen eller forstærkeren bygget til.

    Tænd for forstærkeren, føl på kølepladerne, bliver de mere end håndvarme efter få minutter uden signal, er der noget galt. Det er en billig reparation hvis den opdages i tide.

    Martin

  • 03-12-2008 7:35 PM In reply to

    • Bulgarien
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Denmark, Vest Sjaeland
    • Posts 201
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Dillen har delvist ret i at kondensatorerne over tid bliver dårlige og skal skiftes, jeg mener dog at en periode på 10 -15 år er levetiden for kondensatorer.

     At det skulle være en billig reparation er efter min opfattelse et noget relativt begreb, materialer og arbejdsløn for de to højtalere vil blive ligeså dyrt som hvis du købte en god og kraftig effektforstærker, der lydmæssigt  er mange, mange klasser bedre. 

    Vi lever dog i et frit land og kan bruge vores opsparede penge som vi vil...

    Penta højtalerens konstruktion er oldgammel, og der er af pladshensyn foretaget kompromsierer i forstærkeren opbygning.

     Jeg må understrege at jeg naturligvis har har skiftet (de store) kondensatorer i mine Penta forstærkere (faktisk to sæt!)  og justeret tomgangsstrømmen og det ændrede grundlæggende intet ved lyden, -de forblev virkeligt middelmådige og ualmindeligt ringe at lytte til, og pengene og tiden var helt sikkert spildt på netop det projekt, men så blev jeg da så meget klogere...

    Først da Penta højtalerne blev tilkoblet en frisk og moderne effekt forstærker (tilfældigvis en ICEpower ;-)) skete der ting og sager. !!! WOW

    Pentaen højtaleren er den bedst lydende højtaleren i hele B&O`s historie,( måske med undtagelse af BeoLab5  der i teorien skulle lyde  bedre, beoLab 9 kan slet ikke imponere mig..) Jeg foretrækker klart  Pentaens lyd, særligt når man kobler den op til  tidssvarende 500-1000 Watt ICEpower forstærker.

    Penta´en stiller alene krav til en ordentlig forstærker og så har du næsten en referencehøjtaler (ledninger i delefilter og teminaler skal dog også omloddes, hvis det skal være tilfældet)

    Se f.eks en lille billedserie hvordan du får begyndt  http://familien-poulsen.com/Anders/?page_id=57  Efterhånden er vi mange der har brugt en lille weekend på at frakoble den indbyggede forstærker og sætte en ny til.

    Den gamle forstærker benyttes derefter  som sokkel og benyttes til at strømforsyne display og vægtstabilisrer højtaleren og placere diskant /mellemtone i korrekt ørehøjde

     Husk efterfølgende at højtalerkabel har enorm betydning. Særlig er højttalerkabler fra kabelproducenten TaraLabs særdeles anbefalesværdige. De findes i flere prisklasser og kan være relativt dyre, men lydmæssigt er de hver en krone værd! Prisen følger for engang skyld kvaliteten så vælg efter hvad du har råd til..

    Vigtigt . Husk i  at fjerne den store hovedsikring (til forstærkerkredsløb) og beholde den mindste sikring (de findes begge i bunden af forstærkeren) hvis dit display stadig skal virke via linksignalet som man formentlig gerne vil beholde.

    God fornøjelse med projektet.

     

  • 03-19-2008 7:16 AM In reply to

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Arbejdsbeskrivelse til ændring af  BeoLab Penta til BeoVox Penta.

    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63019&PN=1&TPN=1

    ICEpower + passive højttaler til B&O.

  • 03-27-2008 9:19 AM In reply to

    • Blak
    • Not Ranked
    • Joined on 12-09-2007
    • Posts 42
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Tak for hjælpen og den generelle info, helt perfekt :)
  • 04-04-2008 11:07 AM In reply to

    • magnushj
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 08-16-2007
    • Trondheim, Norway
    • Posts 139
    • Silver Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Sålenge man ikke får plass til ICEPower-modulene inne i høyttaleren synes jeg det er mer enn bra nok å bruke den originale forsterkeren. Jeg har byttet alle de kondensatorene som står i fare for å bli dårlige, og er meget fornøyd med resultatet. Lyden er mer enn bra nok for mine ører.

    Å sette forsterkeren i en boks på utsiden av høyttaleren og slenge metervis med tykke tunge høyttalerkabler utover gulvet mener jeg går imot B&Os filosofi. 

    Beocenter 9500+Beolab Penta mk2+Avant+MX7000+Beosound Ouverture+1xBeolab 6000 :)
  • 04-05-2008 10:44 AM In reply to

    • z3kar
    • Not Ranked
    • Joined on 04-05-2008
    • Posts 2
    • Silver Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Du glemmer den oversete gamle passive MS 150, der faktisk er en fin højttaler
  • 04-06-2008 1:39 PM In reply to

    • magnushj
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 08-16-2007
    • Trondheim, Norway
    • Posts 139
    • Silver Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Hver periode har sin sjarm. Synes ikke vi skal tukle altfor mye med hvordan ting var da de forlot fabrikken.
    Beocenter 9500+Beolab Penta mk2+Avant+MX7000+Beosound Ouverture+1xBeolab 6000 :)
  • 05-24-2008 1:36 PM In reply to

    • Vifa
    • Not Ranked
    • Joined on 05-24-2008
    • Posts 64
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Hej

    Jeg er også ejer af et par Penta højtaler. Mine står også over for en kommende reperation (tror jeg), og jeg håbede på jeg kunne få lidt hjælp her. Jeg oplever, at den ene højtaler efter at have spillet i ca. ½ time bliver varm på forstærkeren, ikke brændende varm, men varm. Jeg synes ikke lige jeg har lyst til, at lade den stå og spille i flere timer bare for at finde ud af hvad der så sker. Jeg kan se flere af jer skriver om ting der kan udskiftes, eksempelvis 'kondensatoren'? Her følger nogle af mine spørgsmål:

     1. Hvad er en kondensator, og hvilken funktion han denne?

     2. Udover kondensatoren, hvilke ting burde jeg så få udskiftet/vedligeholdt og kan der stadig fås originale dele?

     3. Kan man vedligholde disse 'ting'?

     4. Hvad skal jeg regne med at betale, hvis kondensatoren skal udskiftes?

     

    Vifa
     

  • 05-24-2008 2:02 PM In reply to

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Dette råd har jeg givet to par venner, og de har takket mig bag efter.
    .
    Arbejdsbeskrivelse til ændring af
    BeoLab Penta til BeoVox Penta.
    .
    1) Læg beoLab Penta ned, og afmontere de 4 møtrikker.
    .
    .
    2) Kør forstærkeren til destruktion på genbrugsstationen.
    .
    .
    3) Afkort de 4 afstands jern, og skær nyt gevind.
    .
    .
    4) Genmonter foden.
    .
    .
    5) Vipti mikraklet er sket, et sæt BeoVox Penta.
    .
    .
    Så ud og købe ICEpower forstærkertrin.
    God fornøjelse.
    __________________________________
          Her Danske ICEpower produktcenter.   
  • 05-24-2008 4:51 PM In reply to

    • Vifa
    • Not Ranked
    • Joined on 05-24-2008
    • Posts 64
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Ellers tak. Jeg anser denne forvandling som hærværk. Hvis jeg ville have passive højtaler, så havde jeg fra start af købt dem som BeoVox.
  • 05-25-2008 1:41 AM In reply to

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Ja ja det bestemmer du selv, men vil du have rigtig god lyd ud af dine Penta højttaler,
    er det fremgangs måden, fordi de nuværende bund forstærkere er ca. 20 år gamle
    og en forældet og strøm krævende konstruktion, med brug for meget køling.
    .

    .
    Mvh. Peter Pan

  • 05-25-2008 7:14 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Hvis den bliver varm, er det sandsynligvis tomgangs-strømmen, der står for højt. Justeringen sker med en trimmer i hver forstærker. Trimmeren skal skiftes (den originale er en uheldig type) og så skal den justeres på plads. Det er max. en times arbejde for hver højttaler på et værksted, jeg har lavet mange.

    Der findes et audiophil - upgrade kit til Beolab Penta, som vil bringe det bedst mulige resultat ud af den originale konstruktion, som aldeles ikke er så skidt endda. De fleste har bare glemt, hvordan den lød da den var ny.

    Det, der sker, at kondensatorerne, som har alle mulige funktioner i højttalerne, tørrer ud med tiden så lyden forværres. Det gør, at mange tror, det bare er en dårlig konstruktion. Der findes ligeså mange meninger om lyd som der findes mennesker men faktisk er der en bred enighed om, at en diskret opbygget forstærker (som netop Penta'en) er langt bedre end en hybrid IC, som findes i bl.a. mange nyere B&O. Der findes andre tråde (på engelsk) på dette forum om netop Penta forbedringer, kit'et indeholder dem alle plus et par stykker mere.

    Der er også kondensatorer i de nye forstærkere og de bør også skiftes efter 15-20 år, måske endda tidligere.

    Martin

  • 05-25-2008 7:46 AM In reply to

    • Vifa
    • Not Ranked
    • Joined on 05-24-2008
    • Posts 64
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Vil det så sige at det rent faktisk er 'trimmeren' jeg skal have skiftet? - Jeg kunne jo så også ved samme lejlighed for skiftet kondensatoren, men rent teoretisk set ville dette ikke være nødvendigt i mit tilfælde?

    Selvfølgelig vælger jeg at få skiftet begge dele, og måske endda også højtalermembranerne. Men det som du siger er, at man stadig kan få originale dele? - selvom disse ikke er de bedste.

     

    Hvad ville sådan en reparation komme til at koste?

     

    Vifa
     

  • 05-25-2008 9:07 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Der er ikke kun een kondensator, men 20-30 stk i hver højttaler.

    Udskiftning af trimmer og justering koster ikke alverden, det afhænger nok af værkstedet og hvor meget andet, der skal gøres/justeres. Typisk er der en håndfuld lodninger eller to, som skal efterloddes osv.

    Martin

  • 05-25-2008 10:20 AM In reply to

    • Vifa
    • Not Ranked
    • Joined on 05-24-2008
    • Posts 64
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Okay. Tak for det.
  • 08-21-2008 11:10 AM In reply to

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Lige nøjagtigt det sæt Penta'er som indgår i den billedserie som Bulgarien henviser til på http://familien-poulsen.com/Anders/?page_id=57 er til salg for 4.500kr, da konen har besluttet at hun ikke længere vil have så store højtalere i "hendes" stue.

    Den ene forstærker lider af netop det varme +  brum problem som er beskrevet i denne tråd. Derudover er det ene display løst, men det bemærker man kun, når man vipper højtaleren fremover.

    Jeg kan kontaktes på 30 11 77 19. 

  • 08-27-2008 9:10 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Bulgarien,

    De store kondensatorer i strømforsyningen har ikke decideret noget med lydkvaliteten at gøre, det er mere effekt, dynamik osv. der afhænger af dem.

    Selve forstærkeren kan faktisk arbejde med et gigantisk frekvensområde, faktisk fra DC og til mindst 50kHz, men signalvejen til forstærkeren og delefiltrene derefter, er jo netop hvor kondensator-valget og kvaliteten har størst betydning for hvordan Penta'en lyder. 

    Da du skiftede kondensatorer i dine Beolab Penta, hvilke typer brugte du da i signalvejen og delefiltre ? 

    Martin

  • 08-31-2008 6:52 AM In reply to

    • Vifa
    • Not Ranked
    • Joined on 05-24-2008
    • Posts 64
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Efter som jeg er meget entusiastisk med mit B&O udstyr, og kun er interesseret i de mest originale reparationer, vil jeg gerne spørge om hvilke ting der på Penta højtaleren skal vedligholdes/skiftes med tiden. Jeg har tidligere fået svar på at kondensatorerne med tiden skal skiftes, højtaler membraner har også en en vis levetid på ca. 20-25 år (hvilket jeg selv har erfaret) men når man som jeg er meget entusiastisk omkring B&O, hvad er så normal procedure indenfor 'vedligeholdelse'?  - og hvilke ting udover de to ovennævnte har også en vis levetid?

     På forhånd tak!

     


    Vifa 

  • 09-02-2008 8:25 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    De ting, der kræver vedligeholdelse er stort set begrænset til de ting, der
    slides og/eller ældes og det er netop elektrolyt-kondensatorer (som indeholder
    væske og som tørrer ud) og kanterne på højttalermembranerne, som angribes af
    luftens fugtighed og falder fra hinanden.
    Øvrige komponenter som f.eks. transistorer, modstande mm. slides ikke i den
    forstand og udskiftes som regel kun hvis de fejler og så er der tale om en
    reparation og ikke vedligeholdelse.

    Når det så er sagt, så er der kommet nye komponenter og fremstilingsteknikker
    frem siden Penta'erne blev konstrueret og man kan modernisere og forbedre noget
    på dem og dermed få en forbedret ydeevne men så er der tale om en opdatering og ikke vedligeholdelse.

    Martin

  • 09-02-2008 8:45 AM In reply to

    • Vifa
    • Not Ranked
    • Joined on 05-24-2008
    • Posts 64
    • Bronze Member

    Re: BeoLab Penta Mk II Vs. Mk III

    Hej

    Tak for svaret Dillen!

     Hvilken levetid kan man forvente af elektrolyt kondenstatorerne? Nogle siger 1-2 år, andre 10-15 år?
     

     

     

Page 1 of 2 (27 items) 1 2 Next >