in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 01-05-2008 2:52 AM by lloydern. 6 replies.
Page 1 of 1 (7 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 12-30-2007 9:32 AM

    Whistle [:#] Gode råd til nye bakhøyttalere

    Hallo og snart godt nytt år til alle Beo-folk der ute!

    Mitt prosjekt for 2008 er å få tak i et sett bakhøyttalere til anlegget mitt. Jeg har idag en Beovision 3-32 med surround-model og bruker Beolab 6000 som fronthøyttalere. Synest det fungerer meget bra til musikk og tv, med savner jo de ekstra lydeffektene når jeg ser DVD-filmer med 5.1 lydspor.

    Jeg er avhengig av å kunne henge de bak på vegg. Har ganske liten stue, og sofaen jeg sitter i står inntil denne bakveggen. De alternativene jeg vurderer er som følger:

    Beolab 2500 - rimelig og enkel, men designmessig litt stusselige alene på vegg.

    Beolab 3000/4500 - fantastisk design, men kanskje litt råflott som bakhøyttalere.

    Beolab 4000 - synest disse blir i dyreste laget, men har hørt lyden i butikk og de virket overbevisende.

    Beolab 4 - også litt dyre brukt, men er de gode nok til mitt bruk, eller blir de for spinkle?

    De to øverste har jeg aldri hørt live. Jeg skal uansett kjøpe brukt. Jeg bor i blokk så jeg spiller sjelden drithøyt.

     Spørsmålet mitt blir da om noen av dere har noen gode råd eller tanker i forhold til hva jeg egentlig trenger til dette bruket. Er takknemlig for alle innspill...

    Lloydern 

     

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 12-30-2007 3:56 PM In reply to

    • Roger
    • Top 75 Contributor
      Male
    • Joined on 03-28-2007
    • Norway
    • Posts 870
    • Founder

    Re: Gode råd til nye bakhøyttalere

    For å gjøre en lang historie kort: brukte BeoLab 4000! De er noe dyrere enn BeoLab 4, men forsvarer prisdifferansen glatt og er en bedre visuell match for dine BeoLab 6000. BeoLab 2500 er vel så greie som BeoLab 4, men vanskeligere å "vinkle" om du henger dem høyt på veggen (BeoLab 4 kan henges opp-ned i taket om du ønsker å henge dem veldig høyt) - og BeoLab 2500 ser uansett litt merkelige ut når de ikke er koblet til et 2500/2300-anlegg. Men lydmessig står de ikke tilbake for BeoLab 4.

    BeoLab 3000 er greie, men her ville jeg valgt den nyere 4500 og prisen på disse er vesentlig lavere enn for nyere BeoLab 4000. Lydmessig ligner de kanskje på BeoLab 2500, men de gir en fyldigere bass (utnytter veggen) og er penere på veggen. BeoLab 4500 er ikke aktive egentlig, da de kun har en forsterker - her kan BeoLab 2500 skilte med to forsterkere og kan dermed skilte med å være ekte aktive høyttalere. Den største forskjellen ligger i at BeoLab 4500 vil klippe diskanten om du spiller (veldig) høyt, noe som ikke er tilfellet her siden du ikke gjør nettopp det.

    Vær obs på at du kan spare en tusenlapp eller to på "ukurante" farger ved kjøp av BeoLab 4000, men disse er meget tungsolgte om du skulle ønske å bytte senere. Kjøper du et par i sølv eller sorte BeoLab 4000 på bruktmarkedet og angrer - så selger du dem videre igjen uten å tape penger.

    Lykke til,

    Roger

  • 01-02-2008 7:29 AM In reply to

    Re: Gode råd til nye bakhøyttalere

    Hei Roger, takk for sist og takk igjen for veldig gode svar!!! Det er alltid en fryd og lese dine gode og fyldige kommentarer.

    Et par ekstra spørsmål har jeg dog som jeg lurer på:

    - Du sier at jeg burde prioritere Beolab 4500 foran Beolab 3000 hvis det blir det slaget jeg går for. Utifra hva jeg har lest om disse er det kun alder og displayet som er ulikt. Er det også andre forskjeller som jeg bør være klar over?

    - Det ligger ute et par Beolab 3000 på finn.no per idag til kroner 6000,-. Jeg synest det er en litt stiv pris selv om disse to ifølge selger var kliss strøkne. Hva tenker du er riktig pris for henholdsvis Beolab 3000 og Beolab 4500?

    Til slutt en siste betraktning vedrørende min sofa og avstand til vegg. Sofaen min er 2,5 meter bred og står inntil veggen der høyttalerne skal henge. Avstanden til TV og Beolab 6000 er ca 3,5 meter. Med andre ord vil en midt i sofaen sitte med bakhøytalerne ganske så nærme seg, kanskje bare 20-30 cm bak og ca 1 meter til hver side. Tror du dette vil bli for liten avstand?

    På forhånd takk for svar...

    Lloydern

     

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 01-02-2008 8:48 AM In reply to

    • Roger
    • Top 75 Contributor
      Male
    • Joined on 03-28-2007
    • Norway
    • Posts 870
    • Founder

    Re: Gode råd til nye bakhøyttalere

    Godt nyttår!

    BeoLab 3000 og BeoLab 4500 er vel som en Mercedes E200CDI mot en E320CDI: Samme antall sitteplasser og identisk lastevolum Big Smile

    BeoLab 3000: 90 watt, 75 - 20.000 Hz, følsomhet 87 dB (intro: 1988, last sold 08-92)

    BeoLab 4500: 116 watt, 54 - 20.000 Hz, følsomhet 99 dB (intro: 1991, last sold 12-95)

    BeoLab 3000 til 6000 NOK er kanskje markedspris, men disse er 15-20 år gamle (se salgsdatoer ovenfor) og jeg vil anta at du får et par nye BeoLab 4 for rundt 9000 NOK. Uansett, jeg ville sagt at 6000 NOK er korrekt pris for BeoLab 4500 - og at BeoLab 3000 burde koste 4500-5000 NOK - men det er selgers marked for brukte BeoLab i Norge.

    20-30 cm kan bli en utfordring for pro-logic, men for Dolby Digital / DTS justerer du deg lett inn. Husk at "avstand" kompenserer for avstand (ekko / forsinkelse) og at "nivå" stilles etter din egen preferanse. Men hvis disse henges over "ørehøyde" og står ca 1 m til hver side tror jeg du får et bra resultat. Jeg ville seriøst vurdert et par nye BeoLab 4 hvis alternativet er BeoLab 3000 til 6000 NOK, ulempen er selvsagt at stativene ikke gjør regnestykket bedre: tak @ 400 NOK, vegg @ 1300 NOK og gulv @ 3800 NOK.

    Lykke til,

    Roger 

  • 01-04-2008 6:25 AM In reply to

    Re: Gode råd til nye bakhøyttalere

    Hei igjen Roger og takk for tipset om annonsen på finn.no som jeg fikk på mail av deg!

    Jg har gleden av å melde at jeg nå er den stolte eier av 2 stk svarte Beolab 4000!!! (Hadde sett annonsa på finn jeg også Big Smile)

    Den ble en "liten" runde med kona for å si det sånn, men siden jeg lenge har drømt om å komplettere surroundanlegget fant "vi" ut at dette var rett sjanse å gripe!! En ubeskriveleg følelse å ringe selger å si at jeg kjøper de. Fikk de for åtte store komplett med fester, kabler og originale manualer. De skal hentes idag klokka tre!

    Ulempen med dealen er at jeg har lovet kona kjøpestopp på nye Beoprodukter fram til 2010. Men siden vi har en liten leilighet har vi strengt tatt alt vi trenger nå. Man må jo gi og ta i et ekteskap!

    Jeg er jo strengt tatt ingen materialist, men fy feite for en rus du får av å investere i B&O...I just love it!!!!

    Tusen takk for gode råd på veien Roger, artig at det til slutt ble som du sa..."for å gjøre en lang historie kort: brukte Beolab 4000"!

    Lloydern

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

  • 01-04-2008 6:59 AM In reply to

    • Roger
    • Top 75 Contributor
      Male
    • Joined on 03-28-2007
    • Norway
    • Posts 870
    • Founder

    Re: Gode råd til nye bakhøyttalere

    Meget hyggelig!

    Jeg kan jo krydre saken ytterligere med å nevne at dine nesten nye BeoLab 4000, i mine ører, er bedre enn de som selges nye i dag: Om det var for å kutte kostnader vites ikke, men BeoLab 4000 fikk en "BeoLab 4 ICEPower"-makeover på forsterkersiden for en tid tilbake siden, ble vel rimeligere å produsere for B&O, som forringet lydkvaliteten.

    Gratulerer!

    Roger

  • 01-05-2008 2:52 AM In reply to

    Re: Gode råd til nye bakhøyttalere

    Hei igjen...

    Det var jo en artig nyhet som jeg ikke var klar over. Det er bra mine nye er av det "gamle" slaget da.

    Ellers kan jeg melde om en veldig fornøyd kjøper. Fikk henta de igår som sagt og høyttalerne var 100 % strøkne. Helt konge. Mindre strøkent ble det jo ikke etter å ha rigga de opp...de låt jo bare helt sjeft. Og for et annet lydbilde å se film...du store all verden. I tillegg ble de enda finere i stua også enn jeg hadde sett for meg.

    Jeg har fortsatt ikke hengt de opp på veggen med festene og alt, men ser jo allerede nå at den festeordningen som følger med er uhyre fleksibel og gir veldig mange muligheter for oppheng...både nå, men ikke minst senere i livet ved nye behov og andre planløsninger.

    Alt i alt meget fornøyd og kan varmt anbefale Beolab 4000 til andre som eventuelt sitter på gjerdet der ute...løp og kjøp!!!!

    Lloydern

    Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

Page 1 of 1 (7 items)