in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 12-13-2007 5:47 PM by ipaul. 12 replies.
Page 1 of 1 (13 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 11-13-2007 3:57 PM

    • Repsej
    • Not Ranked
    • Joined on 11-13-2007
    • Posts 6
    • Bronze Member

    B&O Avant

    Hej

    Jeg står og skal have skiftet billederøret i mit Avant og vil høre om nogen kender noget til hvilke rør der er kompatible. Det rør der sidder i i dag har nr.: W66ESF002x13. Jeg har "fundet" et nyere Philips Widescreen med billedrørsnr.: W66ECK011x14/L - mon dette kan bruges som erstatning? Endvidere kunne jeg også bruge et diagram til ovenstående (type 8111) - ved "du" om det ligger i Beoworlds database?

    Mvh Jesper 

     

     

  • 11-13-2007 4:37 PM In reply to

    • Daniel
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Svinarp, Sweden
    • Posts 1,284
    • Founder

    Re: B&O Avant

    Hej Jesper!

    Tror du får snabbare svar om du ställer frågan i General Forum istället. Det är betydligt fler som läser där.

    Beovision LX5500, BeoCord V6000, BeoSound 9000, BeoLab 8000, BeoLab 3500, BeoLab 2000, BeoVox1, BeoCom 6000, Form1, LightControl 1

  • 11-14-2007 1:00 AM In reply to

    • Jesper
    • Not Ranked
    • Joined on 04-20-2007
    • Denmark
    • Posts 17
    • Bronze Member

    Re: B&O Avant

    Hej Jesper

     Du kan faktisk bruge de fleste typer billedrør i din Avant, bare det er phillips. Dog får du problemer med afbøjningsspolen her, "13" denne kan dog flyttes med over på det nye ECK rør. Før du går i gang med operationen ville jeg lige tjekke tykkelsen på billedrørshalsen, måske er den for tynd til at afbøjningsspolen fra dit gamle rør kan sidde korrekt.

    Her er lidt omkring billerørs koder:

    Tube codes breakdown:
    W - Widescreen TV CRT
    76 - Viewable diagonal in cm
    ERF - CRT family
    041 - Family member
    X - Color CRT
    044 - Deflection coil type

    ERF = Real Flat = HELT fladt

    ESF = Super Flat = NÆSTEN fladt

     Mener ikke der ligger et diagram til en type 8111 på beoworld, men hvis du bliver sølv eller guld medlem kan du bare logge ind og tjekke efter - der ligger mange andre gode diagrammer derinde.

     Hvad er problemet ?

     /Jesper

  • 11-14-2007 6:41 AM In reply to

    • Repsej
    • Not Ranked
    • Joined on 11-13-2007
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: B&O Avant

    Super !

    Glad for at du kunne levere koderne - det betyder at jeg måske kan blive lidt klogere på det.

    Diagrammet er mest til for at når der opstår en fejl at jeg så hurtigt kan gøre noget ved det hvis jeg i forvejen har sat mig lidt ind i diagrammet. Men faktisk er der lige opstået et problem med motorsoklen; den vil ikke gå til, eller tilbage til, de proammerede instillinger - 0,1,2. Med tryk på "stand" og piltast kan jeg godt flytte det....Jeg regner med at løse det ved at pille motoren ud og så checke om potentiometret til angivelse af position er ok.

     

    Jesper 

  • 11-14-2007 6:42 AM In reply to

    • Repsej
    • Not Ranked
    • Joined on 11-13-2007
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: B&O Avant

    Ok. Jeg var ikke klar over at et sådant eksisterede - er ganske ny her.

    Jesper 

     

  • 11-15-2007 2:44 PM In reply to

    • Jesper
    • Not Ranked
    • Joined on 04-20-2007
    • Denmark
    • Posts 17
    • Bronze Member

    Re: B&O Avant

    hej

     Lyder som en underlig fejl med soklen, prøv lige at forklar det nærmere. Kører den ikke til programmerede position når du tænder tv ?

     Evt prøv at programmere en ny std position i setup menuen, du kan jo godt dreje den manuelt ikke?

    /jesper

  • 11-17-2007 1:21 PM In reply to

    • Repsej
    • Not Ranked
    • Joined on 11-13-2007
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: B&O Avant

    Jeg har løst det. Jeg skildte skidtet at og fandt at potentiometret til positions-angivelse var gået løs, sådan at det tilhørende tandhjul var gået ud af indgreb.

    Jeg kan også fortælle at mit billedrør har opført sig pænt siden jeg har justeret på screen-potentiometret - jeg har justeret det sådan at tilbageløbslinierne er forsvundet og så meget at det røde skær også er forsvundet. Det er desværre nok bare et spørgsmål om tid før at det driller igen.

    Mvh Jesper 

     

  • 11-18-2007 2:06 AM In reply to

    • Jesper
    • Not Ranked
    • Joined on 04-20-2007
    • Denmark
    • Posts 17
    • Bronze Member

    Re: B&O Avant

    Hej Jesper

     Fint du fik løst problemet med soklen.

     Vdr billedrøret, ja så kan det godt virke som om du har fået løst problemet, men som du selv siger så er det bare et spørgsmål om tid. Billedet er vel også for mørkt nu hvor du har skruet ned for screen er det ikke?

     /Jesper

  • 11-18-2007 5:30 AM In reply to

    • Repsej
    • Not Ranked
    • Joined on 11-13-2007
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: B&O Avant

    Hej

    For den "ukyndige" tror jeg ikke der er forskel at se, men jo jeg har måttet skrue op for brilliancen for at kompencere lidt. Det er faktisk et rigtigt fint billede Avantet præsterer men mørkniveauet/sort bliver ikke differencieret 100 - et sort område, en jakke foreksempel, er ofte helt sort uden nuancer og gråtoner.

    Jeg er blevet silver-medlem og har dermed fået adgang til servicemanualerne. Jeg kan ikke finde noget på mit TV men kun på Avant type 83xx, og jeg ser at der ikke er "rigtige" diagrammer i?? Det er øv.

    Mvh Jesper

     

  • 11-24-2007 3:31 PM In reply to

    Re: B&O Avant

    Hej dit billedrør er mere buet end dem man kan få i dag, det betyder når det bliver skiftet. bliver afbøjnings/højspænings print også erstattet med et nyt.
  • 11-25-2007 12:18 PM In reply to

    • Repsej
    • Not Ranked
    • Joined on 11-13-2007
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: B&O Avant

    Hej

    Billedrøret har været skiftet i garantiperioden og der er sat et S-flat i samt skiftet EHT - er det S-flat du tænker på?

    Mvh Jesper

  • 11-25-2007 1:23 PM In reply to

    Re: B&O Avant

    OKI så er det jo ikke et problem Smile

  • 12-13-2007 5:47 PM In reply to

    Re: B&O Avant

    Hello Repsej/Jesper, looking on the web for a new/replacement tube for the one you mentioned W66ESF002x13 i came to this thread (although i'm a BW member but nevert read the Scandinavian section.
    Reading it, i think i understand more or less what it's about but replying in Danish i won't try :)...(i'm Dutch).
    Anyway, this tube (W66ESF002x13) if it's in your Avant T8111 is already a replacement for the original and an S-flat type, with which also the deflection/EHT board has changed (should have a label S-flat on it).
    I'm looking into this matter to see if this (or a replacement) tube is still available from e.g. Philips since B&O charges over 500 euro making it a total 'write-off' for many Avant owners.
    Philips is selling several types of widescreen tubes for less than 200 euro these days (which would make fixing a T8111 worthwhile again).
    Coincidentially i have the 'original' T8111 and the 'updated' S-flat here and i'm pretty far in finding the differences between the 2 boards.
    Obviously, once i know the differences (looks like a few caps and resistors) the original board could be modified easily to S-flat...

    Now i'm curious to know what's the story with your Avant (tube again broken ?, since the one mentioned is already a replacement).
    The service doc for Avants is not so easy to get, the T8300 is different, i have both docs but it's quite a book....
    Luckily the T8111 is still a bit of an 'conventional electronics' tv (has a remarkable resemblance with the later LX/MX) so still fun to work on....
Page 1 of 1 (13 items)