in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 05-01-2011 5:51 PM by Beogek. 8 replies.
Page 1 of 1 (9 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 05-25-2010 10:16 AM

    beosqueeze - mijn alternatief voor beosound5 ;-)

     

    Aangezien ik geen 5000 euro over had voor een beosound5, ben ik op zoek gegaan naar een betaalbaar alternatief. Sinds vele jaren ben ik een tevreden gebruiker van de slimp3. Dit is een netwerk mp3 speler die nagenoeg alle digitale muziek streamt vanaf een windows, mac of Linux pc. Sinds een jaar is de slimp3 vervangen door een squeezebox duet met als voordeel dat ik nu een externe afstandsbediening (wifi) heb en de mediaplayer kan plaatsen in de buurt van mijn beomaster.

     

    Wat betreft functionaliteit voldoet dit reeds aardig aangezien ik de squeezebox aangesloten heb op de tape ingang van mijn beomaster 5500 en dus door het hele huis te selecteren is als bron. De externe afstandsbediening (met display) verhuist gewoon mee.

     

    Wat me irriteerde was  dat de squeezeboz alleen te bedienen was met zijn eigen afstandsbediening en de standaardfuncties niet via een bl1000/beo4. Om dit op te lossen, heb ik een electronisch circuitje gemaakt welke de data signalen op pin 7 van de tape-ingang, omzet in unieke codes welke worden doorgestuurd naar de seriele poort van mijn (Linux) server. De benodigde server software (squeezebox server) is geschreven in Perl en tevens vrij eenvoudig uit te breiden met zogenaamde Plugins. Ik heb nu een plugin gemaakt welke de unieke codes uit de seriele poort vertaalt naar commando’s voor de squeezebox:

     

    • Up => volgende nummer in playlist
    • Down => vorige nummer in playlist
    • A.tape/play => start weergave
    • Stop => pause/play
    • Rewind => 5 seconden terug
    • Fastforward => 5 seconden vooruit
    • 0..9 => spring naar bepaalde track binnen playlist
    • 01…0999 => laad playlist met naam die begint met 01…0999

     

    De squeezebox is nu te bedienen met de BL1000, Beo4 en MCP5500 terwijl de squeezebox afstandsbediening netjes aangeeft wat er speelt.

    Enkele weken geleden heb ik een kapotte beogram cd50 ontdaan van het binnenwerk en is de squeezebox (met gemodificeerde voeding) in de behuizing gebouwd. Deze behuizing combineert probleemloos met mijn beomaster 5500 en beogram cd 5500.

     

    Naar mijn mening is de standaard geleverde squeezebox duet al een zeer bruikbare aanvulling van een B&O set. Door wat aanpassingen integreert de squeezebox naadloos met een bestaand B&O systeem met alle voordelen van digitale muziek (flac, mp3, wav en internet radio). De kosten van een duet zijn plusminus 300 euro. De electronische onderdelen hebben zo’n 40 euro gekost. De meeste tijd is gaan zitten in het uitpluizen van het protocol waarmee een beomaster met een beocord/beogram cd communiceert. Dit is helaas verschillend met het min of meer openbare datalink protocol.

    Geïnteresseerden voorzie ik graag van technische informatie wat betreft het electronische circuit, de programmatuur op de chip en de plugin voor squeezebox server. Indien er behoefte is, wil ik ook kijken of een dergelijk oplossing werkend te krijgen is voor Windows en/of usb (in plaats van rs232).

     

    Deze oplossing is natuurlijk niet alleen werkbaar in combinatie met een squeezebox classic/duet/transporter. In principe kan elke media player worden gebruikt, mits ie via software (of ir) aanstuurbaar is.

     

  • 05-25-2010 11:30 AM In reply to

    Re: beosqueeze - mijn alternatief voor beosound5 ;-)

    Dit schrijf ik hier al een tijdje. Goed dat een andere "BeoGek" :-) er het zelfde over denkt. De oplossing met de IR is creatief te noemen (complimenten)

  • 05-25-2010 11:53 AM In reply to

    Re: beosqueeze - mijn alternatief voor beosound5 ;-)

    Klinkt goed. Bovendien heb ik nog een niet werkende Beocord 7000....

    Beoworld's twenty-eighth ninth prize winner and fifty-first second prize winner. Best £30 I've ever spent!

  • 05-25-2010 1:53 PM In reply to

    • Louis
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 07-26-2009
    • Posts 42
    • Gold Member

    Re: beosqueeze - mijn alternatief voor beosound5 ;-)

    Goed gedaan " Beogek". Gefeliciteerd. 

     

    Heb je al eens aan een pronto afstandsbediening gedacht (TSU9600). Daar zijn ook modules voor om de sqeezebox mee aan te sturen en je kan op de pronto dan ook zien wat er speelt. Men beweert dat de pront ook alle B&O kan aansturen. Dat is echt alles in een.

    In ieder geval mooi werk!

    Louis

  • 05-25-2010 4:28 PM In reply to

    Re: beosqueeze - mijn alternatief voor beosound5 ;-)

    Chapeau !

     

    Leuk om te lezen dat er weer iemand is die zich gewoon vastbijt in hetgeen wat hij wil bereiken, geleid door de liefde/zwak voor het merk. Top Yes -  thumbs up

     

    Misschien wellicht een idee om het uit te breiden naar ML? Juist omdat datalink niet meer wordt gebruikt door de huidige componenten is dat misschien een optie?   

  • 05-25-2010 4:46 PM In reply to

    Re: beosqueeze - mijn alternatief voor beosound5 ;-)

    Louis Halberstadt:

    Goed gedaan " Beogek". Gefeliciteerd. 

     

    Heb je al eens aan een pronto afstandsbediening gedacht (TSU9600). Daar zijn ook modules voor om de sqeezebox mee aan te sturen en je kan op de pronto dan ook zien wat er speelt. Men beweert dat de pront ook alle B&O kan aansturen. Dat is echt alles in een.

    In ieder geval mooi werk!

    Louis

    Het 'project' is niet gericht op het kunnen bedienen van een non-B&O apparaat via een alternatieve AB. Hiervoor zijn kant en klare oplossingen (irtrans, lintronic). Ik wil dat mijn player als volwaardige bron wordt gezien die communiceert via het beo netwerk (ML/MCL) en daardoor vanuit elke ruimte via de beo4 te bedienen is.

     

  • 05-25-2010 4:53 PM In reply to

    Re: beosqueeze - mijn alternatief voor beosound5 ;-)

    Beobuddy:

    Chapeau !

     

    Leuk om te lezen dat er weer iemand is die zich gewoon vastbijt in hetgeen wat hij wil bereiken, geleid door de liefde/zwak voor het merk. Top Yes -  thumbs up

     

    Misschien wellicht een idee om het uit te breiden naar ML? Juist omdat datalink niet meer wordt gebruikt door de huidige componenten is dat misschien een optie?   

    Het ultieme doel is natuurlijk de player via ML te ontsluiten zodat je niet afhankelijk bent van een 'oude' beomaster die via een beolink converter aan de ML hangt. Een mogelijk optie is om hiervoor een beopc2/beoport te gebruiken die aan ML hangt en zich als master gedraagt. De analoge output van de squeezebox gaat dan naar de line-in van de beoport en de beoport wordt via usb aan de PC gehangen. Hiervoor moet ik echter wel het protocol van de beoport zien te kraken zodat ik hem op een alternatieve manier kan aanspreken. Commando's die ik dan binnenkrijg worden doorgesluisd naar squeezebox server terwijl ik informatie ook kan terugsturen over ML (bijvoorbeeld titel en tracknummer huidige track).

    Heeft er iemand ervaring met alternatieve software voor de beoport? Is ook iemand wellicht bekend met het gebruikte protocol?

     

  • 05-25-2010 5:10 PM In reply to

    Re: beosqueeze - mijn alternatief voor beosound5 ;-)

    Je zou de ir-ingang van de beoport kunnen gebruiken.

    Die (ir)data zou volgens hetzelfde protocol werken als de datalink, als ik het mij goed herinner. 

    Alleen dan heb je dus wel alleen 1 weg vanaf de beoport naar buiten en niet terug...

     

    Verder staat mij bij dat het protocol 16 bits zou zijn. De eerste 8 bits in de adressering (welke apparaat moet worden aangesproeken) en daarna de 2e 8bits, de instructie (weergave, stop, etc). Dit verder afgezien van de nodige start en stopbits.

  • 05-01-2011 5:51 PM In reply to

    Re: beosqueeze - mijn alternatief voor beosound5 ;-)

    De squeezebox hangt inmiddels zonder tussenkomst van een audiomaster 'rechtstreeks' aan de masterlink (aangesloten via audio aux link op een beolink converter). Alle audio sources komen wonderbaarlijk terecht bij de beolink converter waarvan het data signaal via een circuitje naar mijn PC worden gestuurd. De uitgangen van de squeezebox zijn gekoppeld aan pin 1 en 4 van de audio aux link en gaan via de converter over ML naar de overige apparaten (in mijn geval: bv10 (video master) en bv avant). Wanneer ik op de avant of bv10 kies voor een willekeurige audiobron wordt de 'beosqueeze' actief en stuurt afhankelijk van de gekozen source muziek over de ML terug naar de vrager.

    Ik ben nu van plan om de beolink converter, de squeezebox en een beolink active in één verantwoorde behuizing te stoppen. Dit levert een squeezebox op die volledig via beolink is te bedienen. Verder kan ik aan de beolink active ook een ir receiver en beolabs aansluiten voor lokaal gebruik. Deze combinatie biedt tevens de mogelijkheid om één lokale bron aan te sluiten via de PC ingang van de beolink active!

Page 1 of 1 (9 items)