in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-25-2007 3:53 AM by Beobuddy. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-22-2007 7:14 AM

    HDMI kan 2 weg data overdacht, communicatie

     

    Weten jullie of B&O al iets geschreven heeft over HDMI connectiviteit? Het koppelen van verschillende apparatuur en het onderling kunnen communiceren?

     

    HDMI is in staat twee weg communicatie te faciliteren. Naast Video en Audio overdracht.

    Over communicatie overdracht via Scart hebben we in het verleden van B&O kunnen lezen dat dit werd opgenomen bij B&O. Denk aan de video recorders die aangestuurd werden via de TV via Scart. (zo worden ook de zenders van de TV tuner overgedragen naar de Beocord video)

     

    Op naar weer een kabel minder…….Party!!!

     

    Groet, Robert

     

     

    Zie hieronder een tekst uitsnelde van de HDMI website:

     

    Intelligent Device Control

    HDMI’s bi-directional data flow allows devices to talk to each

    other in new ways, so even the most complex home theater

    systems can be amazingly easy to use. For example,

    manufacturers can now provide an integrated, single-button

    remote control that can, with one touch, tell an HDMI-linked

    system which components to turn on or off to view a DVD,

    listen to a CD, or watch cable TV. HDMI also enables

    automatic format adjustment, allowing systems to

    automatically configure settings like resolution and aspect

    ratio to reflect the highest capabilities of the equipment.

     

    http://www.hdmi.org/pdf/HDMI_Final_brochure.pdf

     

  • 06-22-2007 9:12 AM In reply to

    Re: HDMI kan 2 weg data overdacht, communicatie

    Ik weet het, ik weet het, maar ik ben letterlijk weggehoond door sommigen als ik in het verleden over HDMI begon. Dus begin ik er maar niet meer over ...
  • 06-22-2007 9:55 AM In reply to

    Re: HDMI kan 2 weg data overdacht, communicatie

    Wat ik niet kan opmaken uit het artikel is of dat de data net als de videooverdracht gestandaardiseerd is.

    In dat geval zou ander merkspelers ook te bedienen moeten zijn. Dan zou je dus niet perse op de DVD-2 aangewezen zijn.

    In geval dat het niet zo zou zijn blijft B&O dan het huidige overdracht/protocol handhaven? In dat geval zou de DVD-2, mits over HDMI aangesloten (als die erop zit), geen extra scartkabel voor de dataoverdracht nodig hebben.

    We wachten het maar af.

    Ik ding weet ik wel en dat is dat nog moet blijken wat de HDMI standaard gat worden. We gaan nu al naar 1.3, die al een hardwaremodficatie vereist. Wat wordt het volgende?

    B&O kennende zullen ze waarschijlijk voorlopig wel eerst de kat uit de boom kijken.

  • 06-22-2007 3:09 PM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: HDMI kan 2 weg data overdacht, communicatie

    Bingo:
    Ik weet het, ik weet het, maar ik ben letterlijk weggehoond door sommigen als ik in het verleden over HDMI begon. Dus begin ik er maar niet meer over ...


    Ik denk dat dat (deels Smile  ) te maken had met het toen betrekkelijke nieuwe HDMI,
    wat voor de meesten toen nog niet echt een thema was.
    Nu het meer gemeengoed wordt neemt interesse toe (althans, bij mij dan...)

    Wat me opviel op www.hdmi.org is hun stelling met betrekking tot de levensduur van HDMI-technologie;

    HDMI is een standaard die constant in ontwikkeling is / veranderingen om aan vraag vanuit de markt te voldoen.
    HDMI heeft overcapaciteit, d.w.z. dat ook in de nabije toekomst er nog ruimte genoeg is voor verdere ontwikkeling
    (..)

    Beetje vaag / algemeen; "nabije toekomst" kan zoveel betekenen.

    Als ik het goed begrijp is zijn we nu bij HDMI 1.3, wat zou inhouden dat het nu ook het
    verliesvrije Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio zou ondersteunen.

    Een aantal van die zogenaamde 2-weg-communicatie-functionaliteiten zijn m.i. niet echt nieuw,
    een volledige bezette 21-pins-SCART tussen BeoVision en externe bron wordt/werd o.a. door B&O gebruikt
    voor communicatie tussen de componenten, net als autoconfiguratie (en bijv. tuner-dump) en one-touch-recording.

    Voordeel van HDMI zou zijn dat bandbreedte veel groter is, én, wellicht belangrijker, dat Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio
    wél mogelijk zijn (niet bij SPDIF, data-rates té hoog) 

    Voor mij is het gebruik van HDMI nog nieuw, ben net goed en wel vertrouwd geraakt met DVI-.(flatpanel op PC en MacBook Pro),
    YPbPr (DLP-beamer, harddisk-rec/ dvd-recorder), en dan hebben we het nog alleen nog over beeldsignaal,
    bij alle hiervoor genoemde aansluitingen heb ik het audiosignaal dus altijd apart moeten aansluiten,
    dat deed ik als kind ook al, een uitgaand audiosignaal van een tv aansluiten op een aux-ingang op versterker,
    wat een verschil gaf dat t.o.v. de tv-luidsprekers Smile
    en vanaf mijn allereerste Beomaster 2000 (begin 80-er jaren) was het "scheiden" van beeld en geluid
    (tv alleen voor beeld, dus als monitor, voorkeur had destijds Sony Trinitron-monitor).
    De gescheiden bekabeling voor audio en video gaf flexibiliteit,
    via de aangesloten componenten kon ik dan bijv. 8 uur ononderbroken hifi audio van een externe bron
    (live registratie/uitzending via sat) opnemen op Beocord VX5500 in audio-modus.

    Bij SCART is beeld en geluid en data-communicatie over 1 kabel,
    en externe bronnen die niet over zo'n type verbinding beschikken kunnen
    aangesloten worden via - RCA / tulp, jack, digitaal (optisch/coax), enz.

    Is HDMI dan in die zin de opvolger van SCART ?
    Ik bedoel, grondleggers Hitachi, Sony, Toshiba, Matsushita (Panasonic), Philips, Thomson (RCA), etc.
    hebben een fors deel van de markt, genoeg om de standaard te bepalen ?
    Het draadloos HDMI biedt nóg hogere bandbreedte,
    nadeel is dat beeld tóch weer comprimeren van beeld..

     

  • 06-22-2007 6:10 PM In reply to

    Re: HDMI kan 2 weg data overdacht, communicatie

    Thx, voor jullie reacties (leuk om te lezen hoe jullie erover denken)

     

    HDMI is al een standaard, 1.x of 1.3 of .. als consument willen we backwards compatible oplossingen. Nu maar hopen dat B&O een uitspraak doet over HDMI connectiviteit. Ideeën daarvoor zijn welkom!! Wie heeft ingangen bij B&O? Wie schrijft er op het forum van de B&O site?

     

    Als B&O een eigen communicatie protocol wil binnen de HDMI standaarden, willen wij dat?, wellicht prima. Als de DVD/Harddisk recorder maar kan communiceren met de Beocenters of Beovisions.

     

    Persoonlijk krijg ik meer vertrouwen in B&O als HDMI ook connectiviteit gaat ondersteunen. Toekomstzeker dat is wat ik wil en minder kabels. Ik droom dan van een licht sensor in het plasma scherm, geen aparte sensor meer bij Beovision 4. Weer 1 kabel minder etc, omdat HDMI meer kan dan de huidige DVI aansluiting.

    2 weg communicatie is inderdaad niet nieuw, maar voor veel Video merken wel. Kijk hoe lang het duurde voordat de volledige mogelijkheden van Scart werden geadopteerd in het verleden. Was B&O toen een achterblijver? Zeker niet. Zij waren toen een voorloper.

     

    Hoe komen we aan een uitspraak over HDMI van B&O?

     

    Groet, Robert

  • 06-25-2007 3:53 AM In reply to

    Re: HDMI kan 2 weg data overdacht, communicatie

    Beobuddy:

    B&O kennende zullen ze waarschijlijk voorlopig wel eerst de kat uit de boom kijken.

    Daar bedoelde ik dus niet mee dat ze achterblijven, maar dat de eerste stap op HDMI gebied is gezet en dat elke ontwikkeling op HDMI gebied zomaar gepaard kan gaan met nieuwe (hardware) aanpassingen en dat ze daar wel eens eens iets meer op afstand kijken hoe het loopt.

    Maar ik kan het natuurlijk volledig mis hebben.

    Maar vaag staat mij iets bij over weer een nieuwe standaard (connector) die zou worden geintroduceerd. Dit zou dan weer de vervanger van de HDMI moeten worden. De laatste heeft namelijk een wat zwakkere constructie en dat zou dan ook bij vervanging worden meegenomen.

    En daarom mijn gedachte, je kan ergens wel overal in meewillen als blijkt dat over niet te lange tijd er weer iets nieuws wordt uitgebracht.

     

Page 1 of 1 (6 items)