in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 08-26-2009 5:27 PM by jogerr. 2 replies.
Page 1 of 1 (3 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 08-13-2009 3:02 PM

    • jogerr
    • Not Ranked
    • Joined on 08-10-2009
    • Posts 4
    • Bronze Member

    beomaster 1400: fm is prima, am/lw/sw geen geluid.

    Hallo, ben sind kort de bezitter van een 40-jaar oude beomaster 1400. De FM  geeft een mooi (stereo) geluid,  een cassette-speler  op de tape-ingang  doet het prima, maar  midden-, lange- en korte-golf doen niets. Heb de kast opengemaakt, vond een kondensator die lekte, en heb die vervangen.  helaas, dat was het niet.  kon niet een 100% gelijke kondensator vinden, de oude was 3000 uf 50Vdc, nu  is het 2900 uf  40Vdc. heb ook nog een andere geprobeerd, 4100 uf 50Vdc, ook geen effect. heeft iemand een idee, waar ik zoeken moet?  wat is het effect  van de door mij geplaatste kondensator, die dus de 50V niet haalt?

    jogerr

  • 08-13-2009 5:35 PM In reply to

    Re: beomaster 1400: fm is prima, am/lw/sw geen geluid.

    Ik zou de spanning van de condensator wel aanhouden, die is niet voor niets gekozen bij het ontwerp. Een te lage spanning van een condensator kan op den duur resulteren in een lekkende of ontploffende condensator.

    Ggen geluid op de middengolf kan verschillende oorzaken hebben. Ik denk dat de afstemcondensator vervuild is na 40 jaar. Verder zouden de schakelaars ook wel eens vervuild kunnen zijn. Doordat de schakelaars van de middengolf vaak niet worden gebruikt worden komt er aanslag op de contacten, waardoor ze het op den duur niet meer doen. Dus tunerspray en contactspray!

  • 08-26-2009 5:27 PM In reply to

    • jogerr
    • Not Ranked
    • Joined on 08-10-2009
    • Posts 4
    • Bronze Member

    Re: beomaster 1400: fm is prima, am/lw/sw geen geluid.

    probleem opgelost, am/lw/sw geven nu geluid.

    de lange pen/veer die zorgt voor de terugkeer van de keuze schakelaars golflengtes en voorkeurtoetsen, was in al de jaren van gebruik naar links geschoven  en maakte nu kontakt  met  een pin op het mainboard.

    hij zit nu weer op zijn originele plek.

    jogerr

Page 1 of 1 (3 items)