in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-17-2009 1:57 PM by orris. 2 replies.
Page 1 of 1 (3 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-16-2009 11:29 AM

    • orris
    • Not Ranked
    • Joined on 05-10-2007
    • Posts 27
    • Bronze Member

    Beomaster Grand Prix 45

    Er der nogen af brugerne (Martin (Dillen), måske?) der kan hjælpe med at få mere ud af en fin, gammel Beomaster Grand Prix 45, end blot det rent dekorative? Hvad kan der høres på kort-, mellem-, eller langbølge, og hvilken antenne kræves der? Pt. er der ikke tilkoblet andet end et par meter kabel som antenne. Jeg ved at DR's mellembølgesender er skruet ned til det rene ingenting, men hvad kan der hentes fra udlandet? Helst noget musik der passer 'til stilen'.

    Radioen er en fin gammel sag, der har været min farfars. Alt virker - skalalys, det 'magiske øje' osv. Radioen er med 'spareprogram', der slukker skalalyset og 'forringer' lydkvaliteten. En specialitet fra krigen, måske? Der er indsat to medaljoner under skalaen, ved det magiske øje, fra verdensudstillingen i Paris 1937.

    Den fortjener mere end blot at stå til pynt, så på forhånd tak for gode råd.

  • 06-16-2009 1:07 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beomaster Grand Prix 45

    Skønt apparat !

    1. En god jordforbindelse, forbindes til en vandhane eller en radiatorventil uden maling.

    2. En lang ledning som sidder så højt som muligt som antenne.
    Gerne 8-10m ledning spændt ud under loftet og helst så den kan roteres da AM-signaler
    er temmelig retningsfølsomme. - Ja, jeg ved det er umuligt i de fleste hjem men prøv alligevel med
    forskellige retninger, det giver meget forskellige resultater.

    Etabler de to forbindelser førend apparatet tilsluttes lysnettet. Se evt. min Beolit 39 tråd (Repairs to a classic),
    som fortæller lidt om hvorfor det kan være en god idé.

    I Danmark kan der høres masser af AM-stationer.
    Du vil nok opleve mest trafik på mellembølge-området og lidt mindre på langbølge.
    For mig virker det som om kortbølge-området bruges mindre og mindre og det er sjældent, der er noget
    værd at lytte til med mindre man synes om fiskeri-noteringer og stormvarsler fra de varme lande.

    En Grand Prix bør kunne levere et pænt resultat og en god lydkvalitet men efter 60+ år
    kunne den sikkert trænge til lidt service for at levere sit maximum. Andet ville være
    mærkeligt. Kan den modtage noget med blot et par meter ledning, er den dog ikke helt tosset.

    Martin

  • 06-17-2009 1:57 PM In reply to

    • orris
    • Not Ranked
    • Joined on 05-10-2007
    • Posts 27
    • Bronze Member

    Re: Beomaster Grand Prix 45

    Tusind tak for svaret! Vender tilbage når jeg har fået den sat op.

Page 1 of 1 (3 items)