in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 07-22-2008 12:44 PM by ipaul. 7 replies.
Page 1 of 1 (8 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 07-19-2008 1:48 PM

• Ahrend
    • Not Ranked
    • Joined on 07-19-2008
    • Posts 4
    • Bronze Member

Beovision MX 3000 (3141) spanning-probleem

Beste Forumleden, 

Eigenlijk ben ik, zoals zo velen van jullie, "mijn leven lang" reeds, buitengewoon gefascineerd geweest, door de oogstrelende, eigenzinnige B&O minimal-art architectuur, echter vreemd genoeg, zonder daaraan ooit de consequentie te hebben verbonden, mijzelf ook daadwerkelijk met B&O apparatuur te omgeven.

Pas sinds kort, en dan nog min of meer bij toeval, ben ik in het bezit geraakt van bovengenoemde Beovision (inclusief een Beolink 1000, waarvan ik de werking tot nog toe evenmin heb kunnen testen), maar het toestel in kwestie lijkt geen enkele stroom / spanning toe te laten, want zelfs het stand-by lampje licht niet op, als ik het toestel (handmatig) inschakel.

Dus is mijn eerste en voorlopig enige vraag, of iemand mij kan vertellen, waar de smeltzekering zit, omdat ik, na verwijdering van het achterpaneel, het netsnoer feitelijk bijna direct achter een witte kunststof (speaker?) kolom zie verdwijnen, en dus onmogelijk kan nagaan, waar genoemde zekering zich bevindt.

Uitgaande van het wereldberoemde, zeer doordachte en wel-beproefde technisch conceptdenken van B&O, zou je toch al snel een toegang tot de zekering via de buitenzijde van het toestel verwachten, maar dan is die toegang waarschijnlijk zo goed weggewerkt, dat een ongeoefend oog, als het mijne, dat niet snel zal waarnemen.

Vast bedankt & Groet,

Ahrend 

• 07-21-2008 1:27 PM In reply to

Re: Beovision MX 3000 (3141) spanning-probleem

Ik weet niet zeker of deze een zekering bevat meestal zijn het een aantal transistors en een paar diodes die er voor zorgen dat de voeding niet meer werkt.
  • 07-21-2008 1:29 PM In reply to

Aan de linker zijde van de tv (dus rechts als je erachter zit) zit een soort plastic kapje, dit kun je aan de zijkant (lip beetje induwen) met een schroevendraaier los krijgen en naar achteren schuiven.
    Op de print eronder zit de zekering.

De kwaal zal wel erger zijn want zekeringen gaan zelden 'zomaar' stuk.

Ik wil niet meteen je 'droom' verpesten maar de MX3000 (met Thomson chassis) is helaas 1 van de mindere producten geweest, en nu al dermate op leeftijd (nu richting 20 jaar oud !!) dat je ze zelden zonder ouderdomskwalen vindt: vaak rotte HT trafo, rotte speakers, lekke nicads....ik meld het je maar meteen zodat je niet teveel 'hoop' krijgt :):)..
  • 07-21-2008 4:27 PM In reply to

• Ahrend
    • Not Ranked
    • Joined on 07-19-2008
    • Posts 4
    • Bronze Member

Hallo JPaul,

Allereerst bedankt voor je reactie. 

Indachtig je opmerkingen over de slechte reputatie van de hoogbejaarde MX 3000, heb ik het plan opgevat, om, wanneer de TV het dan nog niet zou doen, het bij het vervangen van de zekering te laten en er zeker geen levenswerk van te maken.

Ik ben, jouw technische aanwijzingen volgend, met die vervanging, direct aan de slag gegaan, met als belangrijkste gevolg, dat ik iig heb ontdekt, dat de unit printplaten, grotendeels uit een schuiflade bestaat (die ik dan ook maar even heel stoer (en omzichtig) naar achteren heb getrokken) Maar ik kan op geen van de platen een smeltzekering ontdekken. 

Het kan natuurlijk zijn, dat een over-enthousiaste technicus, op de plaats van de zekering, ooit iets van een doorlas heeft gemaakt, maar dan zou ik daar toch iets van hebben moeten terugvinden. Waarschijnlijker is het, dat ik helemaal op het verkeerde spoor zit, en iets te grondig te werk ben gegaan. Ik ben er daarbij overigens van uit gegaan, dat je een situatie-beschrijving hebt gegeven, waarbij de "motorkap" eerst moest worden verwijderd.

Ik hoor het wel

Vast bedankt & Groet

Ahrend

• 07-21-2008 4:34 PM In reply to

• Ahrend
    • Not Ranked
    • Joined on 07-19-2008
    • Posts 4
    • Bronze Member

Hallo DJWEZZZ,

Ook jij bedankt voor je reactie. 

Ik heb inderdaad nog geen zekering kunnen ontdekken, maar ik ga er tot nader order van uit, dat B&O (of een van de onderaannemers) deze voorzorg wel zal hebben genomen, al zou het alleen maar zijn, om aan de geldende internationale producteisen, inzake veiligheid(svoorschriften)  te kunnen voldoen.

Ik zwoeg nog even verder met het apparaat.

Bedankt & Groet,

Ahrend 

• 07-21-2008 5:03 PM In reply to

Dat wat je naar achteren hebt geschoven is het chassis zelf, (van achteren gezien) helemaal rechts in het ding zit onder een plastic kapje met sleuven een 3-hoekige print en hierop zit de zekering in een plastic houder (dus je ziet hem niet direct).
    Op deze print zit o.a. ook de PTC voor de degauss-spoel.
    Het zit dus niet op de grote  print maar op een apart printje !!
  • 07-22-2008 4:45 AM In reply to

• Ahrend
    • Not Ranked
    • Joined on 07-19-2008
    • Posts 4
    • Bronze Member

nogmaals de twee stenen pilaren onder de kooiconstrctie.bmp

Ik heb het stevige vermoeden, dat het door jou bedoelde printplaatje in het verleden, door derden is uitgebouwd, want ik kan er geen spoor van ontdekken. Die conclusie brengt de MX 3000 dan ook dicht in de buurt van de schroothoop, want, als de printplaat in kwestie iid is verwijderd, wil ik er verder geen tijd en energie meer aan spenderen.  Wat ik wel heb gedaan, is de plastic kooiconstructie verwijderen, die (van achteruit bezien) rechts voor op de grondplaat is gemonteerd. Daaronder trof ik ondermeer twee vierkante, rechtopstaande keramische "zuilen" aan, die oppervlakkig bezien, zouden kunnen doorgaan voor smeltzekeringen, maar waarvan de omgeving op geen enkele manier voldoet aan de door jou gegeven beschrijving. 

• 07-22-2008 12:44 PM In reply to

Oeps...ik bedenk me ineens iets :)...dat door mij omschreven printje zit zo bij de grote MX4500/5000 (zelfde thomson chassis bijna...), maar bij de kleinere MX3000 zit dat denk ik tegen het front (tussen de speakers/achter de 2 schakelaars).

Je kunt even volgen waar de aansluiting van de demagnetiseer-spoel zit, ik denk dat de zekering op datzelfde printje zit (denk hetzelfde printje als waar de netschakelaar op zit).

De 2 stenen pilaren zijn 2 vermogens-weerstanden, soms gaan die (ook) wel eens 'los' in de tin zitten.

Page 1 of 1 (8 items)