Beste medeforummers,
Sinds een jaar of 15 ben ik in het bezit van een setje beolab Penta II die ik destijds second-life heb aangeschaft als vervanger voor mijn toen al behoorlijk bedaagde Philips MFB 544's.
Destijds had ik ze vooral gekocht omdat ze actief waren en omdat ik ze qua uiterlijk mooi vond. De geluidskwaliteit was ten opzichte van de MFB's een flinke stap vooruit.
Na er jaren met veel plezier mee gespeeld te hebben, vond ik na verloop van tijd het geluid wat minder precies worden (twijfelde eerst of het niet mijn oren waren.....) en besloot na enig lees- en speurwerk de middentoners te vervangen en dit was een flinke stap vooruit.
Toen een vriend van mij zijn studio ging inkrimpen, kon ik voor een mooi prijsje een setje studiomonitoren overnemen en kregen de Penta's er stevige concurrentie bij. Hoewel de monitoren er niet uitzagen, echt jaren 70 looks, klonken ze vele malen beter dan de Penta's. Veel preciezer en veel mooier hoog en middengebied. De Penta's klonken daarbij vergeleken vaag en rommelig.
Daarom heb ik de laatste jaren de Penta's nauwelijks meer gebruikt omdat ze onvoldoende luisterplezier gaven, ze konken echt zanderig, boemerig, modderig, vaag, onprecies een beetje als een oude buizenradio. Heerlijk warm, maar als ik het koud heb, draai ik liever de verwarming een graadje hoger.
Toen stuitte ik op deze thread:
http://forum.beoworld.org/forums/p/33286/272231.aspx#272231
Mijn ervaring met "het audiowereldje" is inmiddels wel dat alles wat op fora beweerd wordt met een grote pot zout genomen moet worden en dat kleine verschillen in geluidskwaliteit vaak breed uitgemeten worden en dat de praktijk vaak wat weerbarstiger is.
Daarom mailde ik mede forumlid "Beobuddy" of ik eens bij hem thuis mocht luisteren. Tot mijn verbazing kreeg ik een mail terug waarin hij aangaf dat ik weliswaar behoorlijk met de deur in huis viel, maar dat ik welkom was om te luisteren en toen ik kwam stond de klaar.
Het verschil tussen zijn geupgrade Penta's en die van mij was *enorm* In eerste instantie dacht ik dat hij iets in mijn koffie had gedaan, daarna dat het kwam omdat hij een andere bron gebruikte (Een beosystem 2 tegenover mijn oudere Beocenter 2300) Vervolgens omdat hij loudness aan heeft staan en ik loudness principieel uit heb staan en natuurlijk de akkoestiek. Zijn luisterruimte is een stuk groter dan die van mij en hij heeft minder last van staande golven.
Kortom, ik was zwaar in de ontkenningsfase en wilde en kon niet geloven dat die "oude Penta's" zo goed konden klinken.
Na de zaak twee jaar te hebben laten rusten, kwam ik op een kruispunt: Penta's upgraden of andere speakers kopen.
Omdat ik de Beo4 zo'n fijne afstandsbediening vind en de speakers zo goed passen bij mijn Beovision 3 heb ik besloten om ze te laten upgraden.
Daarom heb ik Beobuddy gebeld met de vraag of hij "mogelijkheden zag" om mijn Pentá's onderhanden te nemen en die zag hij gelukkig.
Na een afspraak gemaakt te hebben, heb ik mijn scheidingsfilters en versterkerblokken gebracht met de vraag of hij alles wilde vervangen wat zijns insziens aan vervanging toe was.
Om een lang verhaal kort te maken: kosten (van mijn kant) nog moeite (van de kant van Beobuddy) zijn gespaard gebleven en van mijn versterkerblokken zijn de voedingselko's de opamps de relais (die bleken rot te zijn) en heel veel ander klein spul vervangen en van de scheidingsfilters is alles vervangen.
Het resultaat: de speakers spelen weer de sterren van de hemel: het hoog en midden zijn enorm opgeknapt en het klinkt weer fris en gedetailleerd zonder agressief te klinken en ik kan er weer echt van genieten.
Ze zijn niet "beter" dan de studiomonitoren maar wel weer zeer plezierig om lang naar te luisteren en ik ben blij dat ik de stap genomen heb.
Dus voor Beobuddy Hij heeft de luidsprekers weer in staat van nieuw ( en beter!) gebracht
Voor Pentabezitters die in hetzelfde schuitje zitten: gun de Penta's een tweede kans, ze zijn het meer dan waard en als je zelf niet handig bent, dan weet ik iemand die dat wel is