Teletom:
Weliswaar wordt de Beoport via de geluidskaart van de PC aangestuurd maar, zoals gezegd, is deze van een nieuwere generatie, die (naar ik aanneem) is voorzien van kwalitatief goede DAC's.
Dat is een aanname waar ik mij niet in kan vinden.
Het is juist bekend dat juist de pc een grote bak met storingen met zich mee brengt. Zelfs als de DAC van goede kwaliteit zou zijn, dan nog heb je met de voeding te maken in de pc, die verre van ideaal is.
Een externe DAC met eigen voeding is al een goede stap in de juiste richting. Zoals de DACmagic bijvoorbeeld. Maar ja, het vraagt wel een aardige investering (+- 300 euro). Dat moet je er dan wel voor over hebben. Ik heb overigens nog een Aopen Tube draaiende pc, waar ouderwetse buizen op zitten. Verschil hoor je, dat is zeker.
Zelfs als je al zou overgaan naar een Beomedia 1, dan heb je al de beschikking over een pc met een veel betere DAC. De Beomedia is gebouwd rond een kleine mini-ITX bordje, waarvan de audio-uitgangen niet worden gebruikt. Op die mini-ITX bord is een ML print geplaatst met een eigen ontworpen DAC. Verder is er naar de voeding gekeken waarbij er onstoorspoelen e.d. worden gebruikt om de DAC van een schonere voeding te voorzien en produceert dus minder storing.
Als je dus naar een Beomedia 1 luistert, dan klinkt die gewoon goed, en denk ik zelfs met grote kans veel beter dan jouw pc, met alle respect.
Bij de BM5 is er nog meer aandacht aan besteed aan het DAC gebeuren en de interne voeding.
Denk vooral niet: digitaal is digitaal en iedere DAC zal wel prima zijn. Als voorbeeld de playstation 3, die klinkt echt niet, veel te flets, vlak en zonder diepte. Als je daar een A-B vergelijking mee zou doen, komt de ps3 er aanzienlijk slechter uit.
De ps3 is overigens wel de snelste BluRay speler en heeft de betere scaler aan boord, die iedere gemiddelde losse BR speler ver achter zich laat.
Maar de eerste winst zit hem in de mp3's (en varianten ervan etc). Zorg dat de bron over voldoende kwaliteit beschikt. Meestal laat ik downloads met een bitrate lager dan 192kbps al links liggen. Zelfs de tracks met 192kpbs vind ik al magertjes.
Alles is verder bij mij wma lossless.