in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-28-2010 6:16 AM by Dillen. 11 replies.
Page 1 of 1 (12 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-07-2010 3:14 AM

    Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Hej

    Jeg har et sæt Beolab Penta mrk 2 og der er 2 basenheder som er stået af ....er det nogen som kender impedansen på enhederne?

    Er det 8 ohm? ...og kan de stadig fåes hos B&O og i såfald hvad er ca. prisen?

    Og mangler også ophæng til mellemtone enhederne ...hvor skal jeg købe dem? Har kigget lidt på ebay.

    Og et andet spørgsmål ... den ene vil ikke gå i standby når der slukkes for anlægget er det nogen som kender til det problem?

    mvh. Kim.

  • 06-07-2010 8:43 AM In reply to

    • classic
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-16-2007
    • Venø - Struer / Denmark
    • Posts 224
    • Founder

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Hej Kim

    Du kan finde løsninnger på de fleste af dine spørgsmål her: http://www.baseksperten.dk/pages/profil2.asp

    Reparation af både bas og mellemtone enhederne og rep. af forstærkeren der ikke vil gå i std. by.

    /Frede

    Beolab 5000 -  "If another amplifier sounds different then it needs repair!"

  • 06-08-2010 9:27 AM In reply to

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Hej Frede ... tak for dit link ...men desværre står der ikke rigtig noget på den side.

    Har lige talt med en B&O butik og de skal have ca. 500kr pr. bas ...så overvejer hvad jeg gør...og ja kunne stadig godt tænke mig at finde ud af om bas'ernes impedans??

    mvh. Kim.

  • 06-08-2010 11:26 AM In reply to

    • classic
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 04-16-2007
    • Venø - Struer / Denmark
    • Posts 224
    • Founder

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Hej Kim,

    Jeg har lige testet - jeg kan 'se siden' ???

    Har du prøvet at kontakte Mikkel Bøttern ? Han kan give dig priser og fortælle om impedans osv.

    /Frede

    Beolab 5000 -  "If another amplifier sounds different then it needs repair!"

  • 06-09-2010 4:53 AM In reply to

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Er det nogen som ved hvor man kan købe billige bass'er .... har nu fået priser på 500 og 800 pr stk.

    Jeg har lige talt med en B&O butik og de oplyser at bass'erne er på 30 ohm Hmm

    Og mellemtoner er på 4 ohm.

    Tænkte bare at andre også kunne bruge den info.

    mvh. Kim.

  • 06-25-2010 8:13 PM In reply to

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Der står faktisk ikke noget som helst på den side i øjeblikket (baseksperten)- bortset fra, at den er under ombygning Super AngryWink

  • 06-26-2010 3:48 AM In reply to

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Ide' til diy rep. af BeoLab Penta højttaler enheder.

    DIY. Reparation af mørnet skum kant på højttaler ophæng.

     

                                     FØR                                   og                        EFTER 

    Hvis du opdager dit kantophæng af skum er begyndt at mørnet væk, og har fundet ud af at det koster
    en del penge at få et firma som Feks. Basrep.dk til at reparer, findes der gør-det-selv reparations sæt. 
     
    Reparations sæt kan bestilles flere steder på nettet. Sværhedsgraden for sådan en opgave. Ja det
    kræver måske lidt mere tålmodighed at skifte højttaler ophæng end at lappe en cykel, men er du
    fingernem går det nok. ?????????????? Whistle

    I dette eksempel er det reparation af mellem tone højttaler i BeoLab / Vox Penta

    Det bedste du kan bruge er skum (foam). Det er også skum der er brugt (originalt) til højtalerne.
     
    Her en gør-det-selv video: Sådan erstattes skum kanten på højttaleren.

    http://www.5min.com/Video/How-to-Replace-a-Foam-Speaker-Surr ound-27867117

    Her kan det købes: http://tinyurl.com/yzdgjeq

    Her kan du følge instruktioner til sådan en reparation på denne pdf file.

    Link: http://www.foamsicken.de/schaumstoff.pdf
     
    Link: http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/en/

    Flere Gør-det-selv skum reparationssæt.

    http://global.ebay.com/viItem?ItemId=300055142572

    http://www.wooferrepair.com/

    Kan du ikke selv Tryk her. Eller skriv en PM til Dillen.

    ____________________________

    Originale mellemtoneenheder til BeoLab Penta. Etiketten navn på de gamle er Nokia.
    Enhederne kan godt skaffes, bare kontakte en B&O forhandler. De har nummer 8480106.
    Prisen er ca. 300 Kr. pr. stk, og der er 8 stk. mellemtone enheder i de to højttaler.

    Her findes mange gode råd: http://tinyurl.com/37xsjj8

  • 06-26-2010 11:36 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Ked af at sige det, og nu er der sikkert nogle, der føler sig stødt, men her er endnu een, der ikke ved en pind
    om reparation af enheder (og det er naturligvis ikke dig, Peter !).
    - Endnu een, der ikke justerer spole/spider på plads men bare limer med bind for øjnene.
    Der er ALLE chancer for, at det ender med en defekt enhed - eller i hvert tilfælde en ommer.
    Bliver spolen ikke centreret omkring center-stykket, vil den gnubbe og slide og forvrænge indtil
    spoleformen slides igennem og spolen (some regel) kortslutter eller (i heldige tilfælde for
    forstærkeren) afbrydes. = Farvel enhed.
    Bliver keglen ikke monteret i axial balance, altså så den ikke står i spænd i enten udad- eller
    indadgående retning i hviletilstand, vil den blive for-forstillet, altså have lettere ved at bevæge
    sig ud end ind - eller omvendt.
    Dette vil ikke ødelægge enheden, men det vil give en forvrængning, som er til at tage at føle på.
    Det tror jeg er let at forstå.

    Det ser åh- så nemt ud at refoam'e selv, og i nogle tilfælde kan man være heldig da tolerancerne på
    forskellige enheder er meget forskellige, men når jeg ser på de enheder, som kommer til mig til
    reparation efter ejernes egne DIY-forsøg (og det er ret mange), så er virkeligheden en ganske anden !
    Det er også lige præcis af disse årsager, at jeg ikke sælger skumringe mere, men i stedet tilbyder at udføre
    reparationen. Dét er ikke så dyrt som det kan blive hvis det går galt og både skumringen og måske en
    enhed er kassable.
    Skumrings-sælgerne skal nok passe på ikke at fortælle hvor svært det er at gøre rigtigt, for så sælger
    de ikke længere til alle og enhver.
    Der er heller ikke noget værre end at sidde med en enhed, der er limet skævt og/eller med kontaktlim
    eller hvad man nu lige havde ved hånden, der kunne klistre, og så prøve at redde så meget som muligt.
    Det er Øv!.
    Og det er endnu mere Øv! hvis man skal fortælle ejeren, at han har ødelagt alle 4 basenheder
    til sine MS150.2 og de ikke kan reddes.

    Det tager 30 timer fra der begyndes på en enhed, til den er færdig. Det meste af tiden er dog tørretid
    for cementen, som til tider skal påføres og tørre af 4 gange, men der er også en god times reelt arbejde pr.enhed
    med afrensning, indjustering osv. Specielt fremstillet holdeværktøj og skum-ringe fremstillet på mål er en
    stor hjælp, da der faktisk ikke er ret meget i den almindelige handel, der passer rigtigt godt på en B&O enhed, de
    er jo i forvejen specielt fremstillet på B&O's mål.

    Nej, få det nu gjort ordentligt ! Der er professionelle værksteder flere steder (og jeg kan også hjælpe)
    Det er ikke dyrt.
    Og skal du absolut øve dig, så gør det på nogle billige
    japanske højttalere. De første 10-20 stk. får du ikke rigtige alligevel uden held.

    Martin

  • 06-26-2010 1:51 PM In reply to

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Hold-da-op Martin, jeg fortryder helt jeg bragte mit forrige indlæg.
     
    Men tak for advarslen.  Hmm
  • 06-26-2010 5:38 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Du skal da ikke fortryde nogetsomhelst, Peter.
    Forum'et er jo netop her for at vi kan dele erfaringer og informationer og
    hvis det kan spare nogle medlemmer eller andre surfere for ærgelser
    og økonomiske tab, så er det da værdifuldt at bringe emnet op.

    Yes -  thumbs up

    Martin

  • 06-28-2010 4:50 AM In reply to

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Hej Martin

    Jeg synes det er fint at pointerer at det ikke er lige til renovere sine højttalere selv.

    Jeg har nu alligevel tænkt mig at springe ud i det :-) ...og ja - kan da give en tilbagemelding Unsure

    Og ja - jeg ville nu gerne have købt ophængene hos dig Big Smile

    Forresten skød Mrk 2'erne af ..der var for meget som skulle laves på dem ...og har nu fået et sæt mrk.1'er som jeg har tænkt mig at opgradere til en mrk 3 Whistle

    ;-Kim.

  • 06-28-2010 6:16 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beolab Penta... bas enheder 8ohm?? ...standby??

    Jeg er ikke meget for at hænge nogen ud her, men jeg bryder mig heller ikke
    om at se nogen løbe hovedet mod en mur, så jeg monterer lige min Beoworld
    Technical Advisor kasket;
    Der er en stor forhandler af skum-ringe i Holland, han er meget aktiv på Ebay
    og han har også været her på Beoworld (uden større held).
    Jeg har handlet hos ham et par gange, men har næsten altid fået noget bras.
    Sidste gang (og det bliver nok sidste gang), bestilte jeg ringe til 10 tommer
    enheden i MS150, hvilket han havde på Ebay med garanti for pasform.
    Det var jeg meget glad for, da det altid har været et problem at få ringe, der passer
    til B&O's enheder (med mindre man er ligeglad med resultatet).
    Jeg ved ikke helt hvad jeg forventede, for tidligere har jeg som sagt ikke været så
    imponeret, men de kom hurtigt med posten. De passede dog hverken i indre eller
    ydre diameter, de ville kun komme til at sidde på ca 1mm af kegle-kanten og den
    yderste del af vulsten ville sidde midt på kurv-rammen. Yderligere pegede den
    inderste læbe 15 grader opad istedet for 10-15 grader nedad, som de skal for at passe
    til denne enhed.
    Jeg skrev og brokkede mig og han sendte nogle andre (som også skulle passe med garanti).
    De kom og jeg behøvede ikke engang måle på dem. De var ikke engang runde og
    mit holdeværktøj ville aldrig kunne rette dem ind så det ville være umuligt at
    justere det hele op.
    Jeg endte med at returnere dem alle og jeg fik mine penge igen. Derefter fik jeg
    nogle fremstillet selv.
    Han sælger også til Penta - de passer ligeså godt, så køb dem ikke.
    Et godt tegn på en god kvalitet og en forhandler, der ved noget om hvad han sælger er,
    at der medfølger ny dustcap og evt. rigtig speaker-cement og du kan regne med, at
    en skumring der passer perfekt til B&O (det gør som regel ingen "standard"-mål), koster
    i omegnen af 100-150/stk (plus forsendelse og evt. told/moms).

    Tag nogle billeder undervejs, så vi kan se hvordan du griber sagen an.

    Martin

Page 1 of 1 (12 items)