in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 10-24-2011 4:11 PM by Kasper89. 48 replies.
Page 1 of 2 (49 items) 1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  • 09-16-2011 5:20 AM

    Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Jeg er netop blevet den stolte ejer af et Beosound 5 Encore. Men jeg kan ikke oprette trådløst forbindelse, hverken automatisk eller manuelt. Min forhandler skal have 3-4.000 kr. for opsætningen af anlægget hvilket jeg nok synes er lige i overkanten. 

    I vejledningen står der at B&O anbefaler at man bruger seperat router samt en acces point. Hvad er det?? Desuden fremgår det, at hvis min netværksrouter ikke understøtter 5 ghz, kan der ikke oprettes trådløst forbindelse. Hvordan finder jeg ud af om min router understøtter 5 ghz, der står intet i brugsanvisningen.

    Håber der er en der kan hjælpe mig?

  • 09-16-2011 5:44 AM In reply to

    • mhw
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 06-29-2007
    • Norway
    • Posts 207
    • Gold Member

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Hei!

    Grunnen til at B&O anbefaler en egen router er for å separere trafikken til Beosounden fra annen trafikk, slik den får all tilgjengelig båndbredde. Kan være lurt, men er egentlig ikke nødvendig. Et accesspoint er en trådløs sender og er innebygd i trådløse routere (en trådløs router er egentlig tre separate ting i en boks; en router, en svitsj og et trådløst accesspoint).

    Finner du nettverket ditt i menyen til Beosouden? Gi meg modellnummeret og merke på den trådløse routeren din, så skal jeg sjekke om den støtter 5GHz. Evt. så kan du se etter i manualen om den støtter "802.11a".

     

    Magnus

  • 09-16-2011 6:31 AM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Hej Magnus

    Tak for dit svar.

    Det er en Etech MIMO XR Router WMRT01. Hvis nu denne router ikke understøtter 5GHz, er det så nok at købe en anden router der understøtter 5GHz? Kan du evt. anbefale en??

     

    Bettina

  • 09-16-2011 9:53 AM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Mit beosound kan slet ikke finde netværket... hverken manuelt eller automatisk...

  • 09-16-2011 11:14 AM In reply to

    • mhw
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 06-29-2007
    • Norway
    • Posts 207
    • Gold Member

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Det er ikke rart, for routern din støtter ikke 5 GHz!

     

    Så da må du kjøpe deg en ny router og det viktige da er at den støtter nettverk på 5GHz båndet, dvs. standardene 802.11a og 802.11n. Det finnes veldig mange routere der ute, men gode eksempler på dette er Netgear WNDR4000 og Linksys E4200.

    Det sies at B&O anbefaler en Cisco/Linksys router. Jeg vet ikke hvilken dette er, men jeg tipper at det er Linksys E4200... kanskje noen andre kunne avbrefte/bekrefte dette? Roger? Evt. kan du jo spørre i butikken der du kjøpte Beosounden.

     

    Magnus

     

    (For ordensskyld kan jeg også nevne at du kan kjøpe et accesspoint og koble på den routeren du har allerede har, men det er enklest og bare kjøpe ny router)

  • 09-16-2011 12:38 PM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Jeg tænkte jo nok at problemet var routeren Smile  Tusind tak Magnus, du har været til stor hjælp.

  • 09-16-2011 5:23 PM In reply to

    • Roger
    • Top 75 Contributor
      Male
    • Joined on 03-28-2007
    • Norway
    • Posts 870
    • Founder

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Magnus har helt rett. B&O anbefalte initielt routere (/wifi access point), men det viktigste er at den bruker riktig bånd - og at du ikke har for mye trafikk på denne frekvensen (avhengig av utstyr i hjemmet og fra naboer).

    Personlig har jeg endt opp med disse støpslene som bruker husets regulære 220v nett som kablet nettverk (powerline network), i tillegg til wifi for andre produkter. Dette har vist seg å være meget robust mot drop-outs og gir ofte en vesentlig høyere overføringshastighet. Etter en rask google session ble mitt valg Netgear (http://www.netgear.com/home/products/powerline-and-coax/simplesharing/default.aspx), men andre modeller er nok like egnet. Disse produktene krypteres ved å trykke på knappen på selve støpslet, så har man en viss tid på seg til å gjenta operasjonen på de andre støpslene. Veldig enkelt - settes opp på minutter. Og jeg "mister" aldri forbindelsen.

    Roger

  • 09-17-2011 7:30 AM In reply to

    • mhw
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 06-29-2007
    • Norway
    • Posts 207
    • Gold Member

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Bare hyggelig, kjekt å kunne være til hjelp! Smile

     

    Kan jo også nevne at 5GHz gjerne er mer stabilt enn vanlig 2,4GHz da det som regel er mindre trafikk på de frekvensene. Men det er også merkbart dårligere dekning på 5GHz (fysikkens lover, desverre!), så hvis du har dårlig dekning på ditt eksisterende trådløse nettverk der Beosouden skal stå så vil det nok være enda dårligere på 5GHz. Kanskje ikke dekning i det hele tatt.

    Da kan det være lurt å vurdere såkalte "Powerline network" som Roger skriver om. De nyeste produktene er riktig så bra og gjerne veldig stabile. Men de er ikke alltid så gode venner med forskjellige typer jordfeilbrytere, overspenningsvern osv. og særlig dimmere har en tendens til å støye slik at hastigheten blir dårligere. Derfor kan det være lurt å kjøpe med angrerett!

    Enda et alternativ er såkalte MOCA (Multimedia over Coax Alliance) bokser; de sender nettverk over atennekablene i huset. De er som regel enda bedre enn Powerline bokser, men er ikke venner med parabolantenner eller forsterkere...

     

    Så det er mye å velge mellom! Bare spør om du har flere spørsmål og kom gjerne tilbake og fortell hvilken løsning du endte opp med og hvordan det fungerer!

     

    Magnus

  • 09-17-2011 12:26 PM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Jeg har også et andet problem. Jeg har lagt alle mine cd´er over på en ekstern harddisk. Jeg har lavet mapper med kunsternavn og oprettet undermapper med albummets navn. Eks: jeg har oprettet en mappe med kunstnernavnet Pink og i denne mappe ligger der yderligere 2 mapper, en med albumnavnet Funhouse og en anden med albumnavnet Greatest Hits. Dette har jeg gjort med alle mine cd´er. Men når jeg tilkobler min eksterne harddisk til anlægget så kan det ikke finde alle sangene. Jeg synes det er ret mærkeligt... Først troede jeg at det var fordi at alle sangene ligger i mapper og undermapper, men anlægget kan jo godt finde nogle af sangene. Er der begrænsninger på hvor mange gigabytes anlægget kan finde?

    Jeg håber at I forstår spørgsmålet.

    Hvis nu jeg køber en af ovennævnte routere, hvor der er  mulighed for tilslutning af usb harddisk, kan jeg så uden problemer tilslutte min eksterne harddisk til routeren og så få adgang til musikken på mit beosound via det trådløse netværk, eller kræver det ekstra udstyr....

    Og hvad er en NAS-server?

     

     

     

     

  • 09-17-2011 7:28 PM In reply to

    • mhw
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 06-29-2007
    • Norway
    • Posts 207
    • Gold Member

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Det hørtes rart ut... Det er vel en teoretisk maksgrense, men den skal ikke være så lav at "normale" personer møter på den!

    Hvilket format har du lagret musikken i da? Er alle rippet på samme måte? Beosouden må søke gjennom og finne alle sangene på den eksterne harddisken og hvis det er mange kan det hende det tar en stund. Prøv å la den stå koblet til en stund og se om du finner flere da.

     

    Begge routerne jeg linket til (og de fleste) har innebygget såkalt DLNA/uPnP-server som gjør at du bare kan koble til en ekstern harddisk og så spille musikk derifra ja. Men de har en tendens til å være fryktelig trege, spille musikk burde gå bra, men å legge inn nye album kan ta tid.

     

    NAS står for Network-Attached Storage og er, kort fortalt, eksterne harddisker som man kobler på nettverket istedenfor rett til PC/Beosound. Disse kan da brukes til å f.eks. ta sikkerhetskopi av PCen din og servere musikk til Beosouden uten at noen PC må stå på.

     

    Magnus

     

  • 09-18-2011 2:01 AM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Okay, tak. Nu er jeg da blevet lidt klogere.

    Angående musikken, så er lagret i mp3 format og der er ligger en del musik på harddisken, så det tager selvfølgelig tid at indlæse alle de sange. Jeg prøver at være tålmodig :-)

    Når mit beosound er ved at indlæse mp3-filer, så går anlægget hele tiden på pause. Og det gør det også når jeg har hørt en enkel sang. Det kan da vel ikke passe at jeg ikke kan høre et helt album med den samme kunstner uden at det går på pause efter blot at have afspillet en sang. Eller bliver jeg nødt til at oprette en farvoritliste for at høre flere sange i træk?

    Hilsen Bettina

     

     

  • 09-18-2011 9:20 AM In reply to

    • mhw
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 06-29-2007
    • Norway
    • Posts 207
    • Gold Member

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    MP3 støttes ja, så da tar det nok bare litt tid før den får indeksert alle filene!

     

    Nå er jeg litt på tynn is, siden jeg ikke har et Beosound 5 anlegg, men jeg har skjønt det sånn: Når du velger en låt legges den til i avspillingskøen. Mens den spiller kan du legge til flere låter om du vil. Når den siste låten i avspillingskøen er ferdig tar MOTS over. MOTS er en forkortelse for "More Of The Same" og er en ganske smart teknologi fra B&O. Den analyserer musikken (takt, rytme osv.) og fortsetter å spille lignendes musikk. Så når den siste låten er ferdig så skal den fortsette å spille sanger som ligner på den. Men det tar litt tid før MOTS får analysert sangene dine, så derfor er den sikkert ikke aktivert enda.

    MOTS analyserer sangene dine når anlegget står i standby, så prøv å la den stå i standby en stund så blir forhåpentligvis problemene dine løst!

    For å spille et helt album så mener jeg å ha lest at man skal velge det første sporet i det albumet, og så blir hele albumet lagt til i avspillingskøen... prøv det!

     

    Magnus

  • 09-18-2011 11:11 AM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Det krævede såmænd bare tålmodighed, for nu er alle sangene lagt ind... dejligt...

    MOTS har jeg ikke helt fået til at virke endnu, men jeg var heller ikke klar over at anlægget skulle stå på standby for at den kunne analysere sangene.

    Endnu engang tusind tak for hjælpen og jeg har ikke flere spørgsmål pt. men det kan jo være det kommer. I morgen vil jeg ud og købe en ny router og så vender jeg lige tilbage med en opdatering om jeg kan få radioen til at virke...

     

    Hilsen Bettina

  • 09-22-2011 10:14 AM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Så har jeg fået radioen til at virke... dejligt... Men jeg kan altså ikke få MOTS til at virke... hver gang jeg afspiller en sang så går anlægget på pause. Hvorfor fortsætter anlægget ikke med at spille lignende sange? Hvad gør jeg forkert?

  • 09-22-2011 10:59 AM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Hej quinnie

    På BeoCare skriver de:
    MOTS-funktionen skal analysere al musikken i din samling, før den kan oprette en afspilningskø.
    Normalt tager analysen et par minutter pr. album, men det varierer efter filformat og komprimeringshastighed.
    Analysen udføres, mens BeoSound 5/BeoSound 5 Encore står på standby.
    Derfor kan der kun føjes musik til MOTS-afspilningskøen, når BeoSound 5/BeoSound 5 Encore har stået på
    standby længe nok til at kunne analysere de tilføjede numre.

    Bemærk, at hvis du vælger en anden musikserver end BeoMaster 5, skal MOTS lave en ny beregning, hvilket
    kan tage et stykke tid afhængigt af størrelsen på din musiksamling.

    Mvh. Peter Pan

  • 09-22-2011 12:00 PM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Hej Peter Pan!

    Tak for dit svar...

    Ja, det virker selvfølgelig også logisk at hele musiksamling først skal analyseres inden MOTS kan bruges. Jeg vil prøve at have lidt tålmodighed.

    Kan du så svare mig på, hvorfor anlægget hele tiden går på pause? Hvis jeg vil høre et helt album med den samme kunstner, så afspiller anlægget blot et enkelt nummer hvorefter det går på pause. Er det fordi MOTS er aktiveret eller skyldes det noget andet.

     

  • 09-22-2011 12:14 PM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Jeg er absolut ikke sikker, men kan forestille mig at MOTS så skal slås fra.
     
    Der må stå noget i din manualen, så læs lidt i den selv om rigtige mænd ikke læser manualer. :-)
    ________________

  • 09-22-2011 12:25 PM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Jeg har gennemlæst manualen og kan umiddelbart ikke læse mig frem til noget... Har også spurgt min forhandler som har lovet at finde ud af det, men jeg har endnu ikke hørt fra ham.

     

    PS. og så er jeg altså en kvinde :-)

  • 09-22-2011 12:41 PM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Ja der kan man bare se, endelig en kvinde.

    På side 14 står dette.

    Deaktiver MOTS
    MOTS funktionen bruger automatisk
    det sidste nummer i afspilningskøen til
    at generere en uendelig række af
    lignende musiknumre. MOTS er
    aktiveret fra fabrikken, men hvis du
    bare ønsker at lytte til den musik, du
    selv vælger, kan du deaktivere MOTS.
    > Vælg TILSTAND med pegepinden.
    > Drej på hjulet for at fremhæve
    INDSTILLINGER, og tryk på GO.
    > Fremhæv SERVICEINDSTILLINGER med
    pegepinden.
    > Drej på hjulet for at fremhæve MOTS,
    og tryk på GO.
    > Drej på hjulet for at fremhæve
    DEAKTIVERET, og tryk på GO.
    _______________________________

    Når MOTS er deaktiveret, afspilles der kun
    musik, som du manuelt har tilføjet en
    afspilningskø. Se mere om MOTS på side 25.

    ___________________________________

    http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/ug/BeoSound5/beosound5-encore_userguide_danish.pdf

  • 09-22-2011 12:42 PM In reply to

    • Roger
    • Top 75 Contributor
      Male
    • Joined on 03-28-2007
    • Norway
    • Posts 870
    • Founder

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    MOTS kan være forvirrende, spesielt siden grunnprinsippet er enkelt men dårlig forklart. 

    Grunntanken er at velger man et album så hører man dette albumet, velger man et enkelt spor så velges neste spor basert på MOTS. Det BS5 tolker som et album har også en blå linje foran cover / navn. Lett å skjønne grafisk, verre med ord:

    Blar jeg gjennom albumene ("omslagene") og finner f.eks. Pink Floyds Dark Side of the Moon og velger dette så vil BS5 spille alle spor i riktig rekkefølge. Åpner jeg derimot Dark Side of the Moon og velger et enkelt spor, f.eks. spor 3, så vil neste sang være valgt av MOTS.

    Dette fungerte helt fint til jeg begynte å kjøpe enkeltsanger på iTunes, for disse oppfattes som et album men med kun en sang. Så her må jeg åpne albumet og velge dette ene sporet for å få MOTS. Velger jeg bare "albumet" fra en kjøpt enkeltsang så stopper avspillingen etter denne ene sangen, fordi BS5 trodde du kun ville høre dette album.

    Jeg vil anta at BS5 tror du utelukkende har album som består av enkeltsanger og dermed aktivierer du ikke MOTS - med mindre du velger et navngitt spor på et album. 

    Kan du prøve å åpne et "omslag" på din BS5 ("<<") og så velger du et spor fra dette omslag. Virker fortsatt ikke MOTS, så må vi undersøke litt nærmere.

    Som sagt, dette er logisk rent grafisk - men vanskelig å forklare med ord. Spesielt fra et språk til et annet :-)

    Lykke til,

    Roger

  • 09-24-2011 3:39 AM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Tak Peter og Roger for hjælpen. Nu er jeg da blevet lidt klogere og kan afspille et helt album uden BS5 går på pause efter første sang. Og MOTS kører også, det tog bare meget lang tid at analyserer sangene...

    Endnu engang tak for hjælpen...

     

     

    Hilsen Bettina

  • 09-24-2011 2:04 PM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Så er jeg stødt på nye problemer! Har investeret i en NAS-server og har fået denne installeret således at jeg kan se den på min computer. Men jeg kan ikke finde den på mit beosound.

    Når jeg trykker 2 gange på .> så ændres sproget fra dansk til engelsk, mærkeligt. Men jeg kan dog stadig komme så langt at jeg kan finde musicstorage men når jeg trykker på go for at vælge min nas-server, så står der NONE.

    Hvad gør jeg forkert??

  • 09-24-2011 3:45 PM In reply to

    • mhw
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 06-29-2007
    • Norway
    • Posts 207
    • Gold Member

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Hvilken NAS har du?

     

    Magnus

  • 09-24-2011 4:30 PM In reply to

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Det er en D-link DNS-320 1 TB NAS.

     

    Bettina

  • 09-24-2011 5:35 PM In reply to

    • mhw
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 06-29-2007
    • Norway
    • Posts 207
    • Gold Member

    Re: Beosound 5 Encore - kan ikke oprette trådløst forbindelse

    Det ser ut som om du må aktivere mediaserveren på den manuelt;

    Logg deg inn på administrasjonsgrensesnittet via en nettleser (skriv inn IP-adressen til NASen i adresselinjen i nettleseren).

    Under fanen "Application Management" finner du "UPnP AV Server". Aktiver denne og legg til mappen hvor du har musikken din.

     

    Nå skal Beosound 5 finne NASen og musikken som ligger på den!

     

    Bare spør om du får problemer Smile

     

    Magnus

Page 1 of 2 (49 items) 1 2 Next >