in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-25-2007 4:06 PM by koning. 28 replies.
Page 2 of 2 (29 items) < Previous 1 2
Sort Posts: Previous Next
  • 06-25-2007 2:30 PM In reply to

    Re: beo4 + beosound: a.setup (bass, treble etc)

    Bingo !  Party!!!

     

  • 06-25-2007 3:14 PM In reply to

    Re: beo4 + beosound: a.setup (bass, treble etc)

    koning:

    Jammer dat jij het verschil dan niet kan(wilt)? horen!!

    zelfs op de beolab 8000 kun je het verschil horen tussen cd en mp3

    daar heb ik het trouwens op gehoord!!

    Maar goed als jij het geen probleem vind prima, houden zo!

     

    Van mp3 is idd bekend dat er wordt gesneden in het frequentiegebied. Alles wat niet hoorbaar is boven een 20 khz wordt weggehaald.

    Zo gebeurt dat ook met het de bijna niet hoorbare tonen. Dus de luidere tonen worden behouden en de zachtere worden ook weggehaald.

    Dus om het even plastisch uit te drukken, als er een trein voorbij een vogeltje wat zingt raast, dan halen ze het gezang van het vogeltje eruit. Want die hoor je toch niet met dat gebulder van die trein. M.a.w. ze creeren op die manier een grotere signaal/ruis afstand, want ook ruis en achtergrond gerommel wordt eruit gehaald.

    Nu denk ik, en ik kan het natuurlijk mis hebben, (wordt wellicht te technisch...) dat een woofer minder wordt belast met de hogere frequenties (die zijn weggesneden uit het origineel) waardoor er minder voorspanning op de woofer komt. Daardoor krijgt de woofer meer vrij spel om de laagste tonen weer te geven.

    Dus zeg dat er een 500 hz toon al de woofer laat trillen en vervolgens komt er die lagere, zeg die 50-100hz toon/bass, dan laat die 500 hz toon het niet toe dat de woofer die grotere uitslag voor die 50-100hz maakt.

    En dat is wat ik denk dat er gebeurt met al dat wegknippen van diverse tonen. Het laag komt beter uit de verf door het gemis van de hogere (wellicht niet) hoorbare tonen.

    Sorry, voor als het wat te overkomt. Misschien denk ik teveel.

     

    Overigens heb ik in diverse bladen diverse recensies gelezen van verschillende luisterpanels die een grote verscheidenheid van geripte muziek kregen te horen. En dus van lage (dus 32kbps bij mp3) kwaliteit tot hoge (224kbps)

    Iedere keer kwam uit dergelijke test naar voren dat de testpersonen het verschil niet meer konden horen tussen het origineel en de geripte versie. Bij een lage omzettingskwaliteit was het nog wel te doen voor ze. Maar bij hogere boven de 128kbps bij mp3 konden ze het niet meer onderscheiden.

    Onder de leden van de testpanels zaten diverse lui varierend van degene die dagelijks een radio op de achtergrond hebben aanstaan tot lui die echt voor hun vak (studio technicus tot musicus/dirigent van orkesten) met muziek bezig zijn.

    Frappant was zelfs om te lezen dat sommige de mp3 variant aanwezen als het origineel, omdat deze schoner zou klinken.

    Ik kan helaas niet meer aangeven om welke bladen het gaat, omdat het alweer enige tijd is geleden dat ik deze artikelen heb gelezen. Sorry.

    Als laatste denk ik (goh, denk best veel) dat er een persoonlijke (lees psychologische) factor ook mee speelt. Zo van, dit is het originele cd'tje, en dus klinkt het beter. BTW, No offence to anyone.

  • 06-25-2007 4:06 PM In reply to

    Re: beo4 + beosound: a.setup (bass, treble etc)

    Zeker wel een beosound4!! (lol)

Page 2 of 2 (29 items) < Previous 1 2