in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 04-11-2010 4:47 PM by henrik. 4 replies.
Page 1 of 1 (5 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 03-08-2010 1:20 PM

    SCART och S-Video på äldre Beovision?

    Hej!

    Jag står i begrepp att köpa en begagnad Beovision från 80/90-tal, gärna någon av dessa eleganta modeller:

    http://www.beocentral.com/categories/tlx

    Jag skulle däremot vilja kunna koppla in min dvd-spelare genom SCART och allra helst även min dator genom S-Video (för att se på video).

    Jag har letat runt på nätet men inte funnit svar på mina frågor. Vilka modeller (som man vanligen kan få tag på i Sverige begagnat) har SCART och S-Video? Om någon dessutom har kontakter för komponent-video är det så klart intressant dessutom.

    Hoppas någon kan hjälpa mig!

     

     

     

  • 03-19-2010 5:26 AM In reply to

    • Peter
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 12-28-2009
    • Sweden
    • Posts 134
    • Bronze Member

    Re: SCART och S-Video på äldre Beovision?

     

    Hej Davidsays,

    Nästan alla modeller har scartingång och exempelvis LS5500 har en separat S-Video ingång plus 2x SCART  ( jag har en sån från 1991 som fungerar utmärkt än idag) det dyker ofta upp Beovision LS, LX, MS, MX på blocket för runt en tusenlapp i bra skick.

    Men, du nämner komponent video..det är en nyare digitalt interface som inte funkar till de gamla analoga "tjock-TV" apparaterna med mindre än att man konverterar till Komposit via en (oftast kostsam) konverter.

    S-video och scart är analog komposit anslutning. Kontakter för att koppla samma dator och eller video och TV hittar du billigt hos Kjell & Co,  Clas Olsson eller de vanliga stormarknaderna.

    Men, digitala anslutningar, alltså komponent eller HDMI, kan du inte ansluta utan vidare..

    Så alltså:

    Komposite -> gamla analoga TV, och kompatibelt med S-video och scart
    Komponent -> nya digitala TV flat screens

    Hoppas detta svar hjälpte?

    Peter

     

  • 04-01-2010 3:51 AM In reply to

    Re: SCART och S-Video på äldre Beovision?

    Tack för svar, Peter!

  • 04-11-2010 2:21 PM In reply to

    • phoyer
    • Not Ranked
    • Joined on 11-22-2008
    • Posts 5
    • Silver Member

    Re: SCART och S-Video på äldre Beovision?

    Hej Davidsays

    Det er måske lidt sent. 

    Jeg mener alle "X" modellerne på den omtalte side har 2 Scart stik.

    LE modellerne et Philips i B&O indpakning og dem bør du nok gå uden om.

    Jeg vil anbefale en LX model med så højt nummer, og dermed så nyt, som muligt.

    Jeg har selv et LS 5500 som reelt er et LX 5500 men med billigere envejs højtalere og mere skrabet software. Det er fra 1991 men det var ved at blive lidt blegt i lyset og farverne, jeg trode det var billederøret der var ved at være brændt ud. I november sidste år, der døde det. Jeg fandt den her tråd http://forum.beoworld.org/forums/p/10557/88489.asp . Jeg har rodet en del med elektronik i mine unge dage så jeg skildte det ad. Det viste sig at være dårlige lodninger omkring højspændings trafoen som hade taget livet af en kraft transistor. Den skiftede jeg og lodede alle lodningerne efter, så kørte den igen. Så skiftede jeg alle elektrolyt kondensatore og nu står billedet fulstændigt som i 1991Smile  nu håber jeg det holder til jeg har sparet op til en BV 10.

    Peter

     

     

     

  • 04-11-2010 4:47 PM In reply to

    • henrik
    • Top 200 Contributor
    • Joined on 04-16-2007
    • Stockholm, Sweden
    • Posts 299
    • Founder

    Re: SCART och S-Video på äldre Beovision?

    Hej!

    Vill bara förtydliga några saker:

    Komponent är faktiskt också en analog signal, men det spelar ingen roll eftersom det huvudsakligen är hd-apparater som har komponentingångar

    S-videoingången är den i särklass bästa ingången på analoga B&O-tv. Obs dock att LS/MS/LX/MX till skillnad från många andra tv-apparater inte kan nyttja s-video via scart. Det medför att du måste använda den separata s-videokontakten för att få över bilden från datorn, och en av scartkontakterna för att få över ljudet. En annan tråkig följd är att dessa tv:s således endast har en s-videoingång.

    Komposit (även kallat CVBS) är en annan sorts analog signal (det är alltså inte samma sak som s-video) och räknas vanligtvis som det sämsta valet för bildöverföring (s-video och RGB är bättre format), men de flesta B&O-tv:s har tyvärr en klart undermålig hantering av RGB-signaler (bilden blir suddigare och mattare än via s-video, men inte lika fladdrig som via komposit) så i just dessa fall kan komposit faktiskt ge bättre bild än RGB. Både RGB och komposit överförs via scartkontakterna (ibland kan komposit även finnas tillgängligt via en separat rca-kontakt, oftast gulfärgad). Många dvd-spelare och digitalboxar låter dig välja huruvida de ska skicka ut RGB eller komposit så du kan prova dig fram för att se vad som ger bäst resultat.

    Jag tycker att du skall koppla den viktigaste av dina prylar via s-video eftersom detta ger bäst bild på dessa tv-apparater, den andra prylen kopplar du via scart och väljer antingen RGB eller komposit baserat på vad du tycker ger bäst bild). Allt detta förutsatt att du inte behöver använda några konverteringsboxar, sådana som omvandlar från ett format till ett annat försämrar ofta bilden en smula. Hoppas att jag inte rörde till det alltför mycket :-)

Page 1 of 1 (5 items)