in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-22-2010 3:52 PM by Lux550Freak. 6 replies.
Page 1 of 1 (7 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-19-2010 7:03 PM

    Refoaming af mellemtone til BeoVox M100-2?

    Hej alle,

    jeg har netop erhvervet mig et velholdt sæt BeoVox M100-2, hvor tidens tand har tygget i ophænget til mellemtonerne.

    Er der nogen der ved, hvor store omkostninger der er ved at få enhederne renoveret? Jeg ved, at det var B&O's topmodel i slutningen af 70'erne - men kan det betale sig at renovere på sådan et par kasser og holde dem i live ?

    mvh
    Lux550 freak

  • 06-20-2010 2:57 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Refoaming af mellemtone til BeoVox M100-2?

    Generelt er ting nøjagtigt dét værd, som folk selv synes.
    Nogle vil mene, at højttalere fra 1970'erne er gammelt bras.
    Andre vil give deres højre arm for at eje et par M100-2.
    Jeg selv mener, at det er svært at finde noget tilsvarende i det
    aktuelle udvalg.
    Prøv blot at finde en højttaler i træ-kabinet som ser pæn ud.
    Prøv dernæst at finde een, som også lyder godt.
    Og se så på pris-skiltet.

    Det er sikkert at sige, at alle M100.2 behøver vedligehold nu hvis ikke
    de allerede har fået det.
    Kondensatorerne bliver tørre og kanterne på enhederne skal kontrolleres.
    Et par vel-renoverede M100.2 højttalere er et par udmærkede højttalere
    til såvel det daglige som til fest i stuen.
    Jeg har renoveret et par sæt. Nye kanter koster som regel i omegnen af 300/enhed.


    Martin

  • 06-20-2010 4:14 AM In reply to

    Re: Refoaming af mellemtone til BeoVox M100-2?

    Hej Martin,

    Jeg kan se hvad du mener..

    Ville du have mod på at bringe et sæt M100.2 til live igen? Jeg kan desværre ikke tilbyde min højre arm - jeg bruger den selv i min hverdag, selvom du sikkert godt kunne bruge en hånd mere i det daglige.

    mvh
    Lux550 Freak

  • 06-20-2010 5:12 AM In reply to

    Re: Refoaming af mellemtone til BeoVox M100-2?

    Hi Lux,

    I recognized the words M100.2 and refoaming in your threads title, so I threw the entire thread through google translate:

    I can second Martin, a pair of M100's with new caps and a refoamed midrange are worth at least a right arm! I have a pair and am absolutely in love with their big quality sound and looks.

    Refoaming is not hard to do, just like recapping and if you don't want to source out the components yourself Martin probably has a cap kit. I got the foam rings for mine at audiofriends.nl. It is very rewarding work!

    Enjoy those mighty speakers, they are worth getting restored!

    Laughing

  • 06-20-2010 5:41 PM In reply to

    Re: Refoaming af mellemtone til BeoVox M100-2?

    Hi Premiumverum,

    thanks for your opnion - you certainly might have a point - maybe this should be my first attempt to restore the loudspeakers myself Smile..

    Martin - ville du kunne sælge materialer til renovering - eller har du en oversigt over hvad der skal bruges?

    regards
    Lux550 freak

  • 06-22-2010 3:08 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Refoaming af mellemtone til BeoVox M100-2?

    Jeg tilbyder hjælp med udskiftning af kant-ophæng på de fleste B&O modeller
    men jeg sælger ikke delene dertil.
    Jeg har engang solgt lidt men jeg gør det ikke mere.
    Årsagen er den simple, at mange folk siger, at det er ååh så let at udskifte
    skumkanter selv og mange ejere får alligevel lavet rav i den når de så skal prøve.
    Jeg ved det fordi mange af enhederne ender her hos mig til reparation bagefter, med
    ejere som klager over, at det ikke virkede efter hensigten og at det må være
    de ting, jeg har solgt dem, som er dårlige. Alt imens sandheden er, at det nok ikke var
    helt så nemt som de havde hørt ude i byen.
    Nogle ejere stopper når de opdager, at det ikke vil lykkes for dem eller det begynder at se
    for svært ud. Andre stopper ikke ...
    Det resulterer i enheder som i nogle tilfælde endnu kan reddes og andre, som ikke kan.
    Opjustering af spole/spider og eventuelt centerstykke er vigtige trin i opgaven, som
    mange springer helt over (?) og som de fleste sælgere af skumkanter ikke nævner med et ord
    I de få tilfælde hvor det nævnes, medfølger der et stykke ubrugeligt pap el. lign.
    ligesom der i reglen heller ikke medfølger hverken cement eller støvkapper, som er
    nødvendige at skifte efter opjustering.
    Det er også så som så med pas-formen på de skumkanter, der sælges på nettet.
    Jeg har prøvet forskellige sælgere, både på Ebay og andre steder men man får
    for det meste kun noget der "næsten" passer. Sidst fik jeg nogle fra en stor sælger,
    som er meget aktiv på EBay og også på Beoworld;
    De første kanter, jeg fik, var 5mm for store i diameter så de ikke kunne sidde
    fast på keglen eller bare passe indenfor den yderste kant af enhedens metal-kurv.
    Dernæst fik jeg nogle, der ikke var runde og til sidst nogle, hvor den inderste læbe
    vendte op i stedet for ned...
    Jeg opgav og fik i stedet fremstillet nogle selv.
    B&O's enheder er opgivet som 8-tommer, 10-tommer osv. men giver man sig til at måle
    nøjagtigt på dem, opdager man, at der ofte må special-fremstillede kanter til, for
    at tingene passer sammen.
    Jeg bruger specielt maskin-fræsede holde- og justerings-værktøjer og rigtigt
    speaker-cement til disse opgaver.

    Som jeg også har svaret på din SMS, er dine højttalere velkomne her. Jeg har dog
    utroligt travlt i øjeblikket, så der kommer til at gå et par uger førend jeg har tid.

    Martin

  • 06-22-2010 3:52 PM In reply to

    Re: Refoaming af mellemtone til BeoVox M100-2?

    Hej Martin,

    Jeg ville klart foretrække at du kiggede på dem - du har hjulpet mig før, og jeg kender kvaliteten af dit arbejde.

    Men der er mange af os der nyder gammelt B&O, og ikke mange af din slags, som kan det du kan - og det ville for mig være grunden til at jeg selv ville kaste mig ud i at prøve at lave dem - sådan lidt i respekt for din tid. Jeg ville ende som alle de andre amatører på nettet, som læser en engelsk beskrivelse af refoaming og tænker, at det er da ikke så slemt. Men mine styrker ligger sgu andre steder :-)

    Jeg takker, og skriver til dig om et par uger.

    mvh
    Lux550 Freak

     

Page 1 of 1 (7 items)