in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 12-17-2009 1:31 PM by arned. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 12-15-2009 8:27 PM

    Beolab Penta mrk III ingen diskant

    Hej til alle.

    Jeg er den (u)lykkelige ejer af et par beolab penta højttalere. Problemet er at de ellers vellydende søjler ikke spiller diskant overhovedet, den ene har ikke virket siden jeg købte dem, og nu er den anden også blevet stum. Jeg antog så at det var diskant enhederne og bestilte en ny ved den lokale b&o butik i Aalborg (Ville først prøve med en for at udlukke andre fejl) til den nette sum af 496kr. Monterede den forventningsfuldt, men måtte desværre sande at højtaleren stadig ikke spillede diskant. Testede så først den gamle og efterfølgende den nye diskant enhed, med et AA batteri og to ledninger, og begge lader til at virke ?. Så nu er mit spørgsmål, hvad er næste skridt på vejen? Jeg tænker det må være delefilteret men kan det virkelig passe at de er gået til i begge højtalere? Er det evt en af kondensatorene i delefilteret der er gået, og jeg så kan nøjes med at udskifte den, et nyt delefilter koster ca 600kr.

    Forresten er Penta'erne styret af en Cambridge audio forforstærsker. Håber på input, på forhånd tak

    Mvh Alex

  • 12-16-2009 3:12 AM In reply to

    Re: Beolab Penta mrk III ingen diskant

    Hej diabora

    "Bulgarien", beskriver en del på dette link:

    http://forum.beoworld.org/forums/p/7549/96217.aspx#96217

    Mvh. Peter Pan.

  • 12-16-2009 5:11 AM In reply to

    Re: Beolab Penta mrk III ingen diskant

    Hej Peter Pan

    Jeg har læst bugarian's tråd igennem med stor interesse, har faktisk læst alt jeg kunne finde her på beoworld om penta højtalere, men har kun kunnet finde en tråd med lignende problem, og han løste det med en ny diskant. Personligt synes jeg at det lyder underligt at begge filtre skulle være døde, de spiller jo ikke bare dårlig diskant, men slet ingen.

    Mvh Alex

  • 12-17-2009 3:03 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta mrk III ingen diskant

    Hvis diskanten ellers er OK - jf. batterichecket, må fejlen enten være i delefiltret eller evt. en dårlig kontakt i ledningerne til diskanten. Det kan godt ske i et par gamle Penta'er, afhængig af hvad de har været udsat for af fugt, støv og tobaksrøg igennem tiden. De kan være op til ca. 20 år gamle, hvis det er mk. III.

    Jeg kan forstå at du ikke benytter Penta'ens forstærker i bunden, men benytter en anden ekstern forstærker. Den er vel tilsluttet i bunden på de 2 skrueterminaler og ikke inde ved selve delefiltret. Som du sikkert har set er der 2 delefiltre i Penta højtalerne.

    Jeg ville nok efterse ledninger og kabelsko - både ved delefiltret og ved diskanthøjtalerne og de øvrige enheder. Det kan være nødvendigt at stramme kabelskoene op "hjælpe" lidt til med kontaktrens.

  • 12-17-2009 11:33 AM In reply to

    Re: Beolab Penta mrk III ingen diskant

    Hej igen

    Jeg benytter stadig de originale forstærkere i bunden af penta'erne Cambridge forforstærkeren er blot til at styre indgangs signalet, da jeg ikke har andet B&O Har efterset ledninger og kabelsko, samt delefilteret for synlige skader. Kunne en alternativ og billigere løsning være, at få en radio mekaniker til at skifte de tre kondensatore der høre til diskantenheden på delefilteret? Er der nogen der har erfaring med at kondensatore kan dø helt så der slet ikke kommer signal igennem?

    Mine højtalere er forresten produceret i 1994 og fremstår ellers i rigitg flot stand, ingen tegn på revner i kantskum eller lignende. Og ingen summende og varme forstærkere

     

  • 12-17-2009 1:31 PM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Beolab Penta mrk III ingen diskant

    Jeg har selv haft et sæt Beolab Penta III fra 1994 som nu er udskiftet med Beolab 9. Det eneste jeg måtte udskifte på Penta'erne var mellemtonehøjtalerne på grund af mørnet membram. Jeg har ikke haft problemer med delefilter. Men hvis du følger den førnævnte tråd skulle det være muligt selv at udskifte kondensatorerne i delefiltret. Du kan i stedet evt. udtage delefiltret og lade værkstedet måle igennem og evt. udskifte komponenterne. Der er lidt bøvlet at slæbe begge højtalere hen til værkstedet. Delefiltret kan stadig købes som reservedel hos B&O, men komponenterne vil være oppe i alderen,  - d.v.s. kondensatorerne vil være mere eller mindre udtørrede.

    Det kan da også tænkes at den tidligere ejer har "fiflet" ved ledninger/forbindelserne til delefiltret i forbindelse med evt. udskiftning af enheder. Du nævnte at den ene diskant aldrig har spillet, - så det kunne da være! Du kan her på hjemmesiden downloade en servicemanual, så du kan se hvordan ledningerne skal være tilsluttet, og hvordan delefiltret er opbygget.

     

     

Page 1 of 1 (6 items)