in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 04-16-2008 12:10 PM by beologisch. 2 replies.
Page 1 of 1 (3 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-14-2008 2:24 PM

Speciaal voor Karel

Nieuws: België

VRT lanceert HD-zender in de zomer
    14 april 2008

VRTDe VRT zal deze zomer voor het eerst in Hoge Definitie (HD) uitzenden. De openbare omroep zal een HD-zender starten voor de Olympische Spelen. In augustus worden in Peking de Olympische Spelen afgewerkt. De VRT zal dat evenement volledig in Hoge Definitie uitzenden. De kans is reëel dat ook de Ronde van Frankrijk in juli in HD op het scherm zal komen.

Hoge Definitie is een nieuwe televisiestandaard met een opmerkelijk betere beeld- en geluidskwaliteit. Om van die betere kwaliteit te kunnen genieten, heeft de kijker wel een HD-compatibele televisie én decoder nodig. Daarnaast is een abonnement bij één van de vier HD-aanbieders (Belgacom, Telenet, Indi of TV Vlaanderen) vereist. Voor de gewone kijker verandert er niets. Zij kunnen uiteraard van hun programma's blijven genieten zonder extra kosten.

De Ronde van Frankrijk en de Olympische Spelen zullen de eerste HD-uitzendingen van de openbare omroep worden. Eerder zette vtm al de stap. Ook van VT4 wordt verwacht dat het nog dit jaar een HD-zender op poten zal zetten, met onder andere het EK voetbal in het vooruitzicht.

Na de zomer wil de VRT ook andere programma's in HD uitzenden. Verschillende programma's -waaronder de populaire soap 'Thuis'- worden daarom nu al in HD opgenomen. Wellicht zullen Frank en Simmoneke al vanaf september in Hoge Definitie op de buis komen.

http://www.tvvisie.be/nieuws/belgie/14april2008/vrt-lanceert-hd-zender-in-de-zomer_22426/

• 04-16-2008 4:13 AM In reply to

Re: Speciaal voor Karel

Super! Dan kan ik de HD-uitzendingen hyper-scherp bekijken op m'n BV3.

Probleem voor de Belgische markt is dat de 2 grootste aanbieders van HD (Telenet / Belgacom) hun klanten gebruiken als melk koeien! Deze 2 houden de prijs kunstmatig hoog.

Eerst geven ze "No comment" op de HD vraag gedurende 2j... Dan duuwt men een decoder door het strot van de consument... en wil je nu HD. "Sorry meneer de klant; maar dan ga je terug een nieuwe decoder moeten aanschaffen.. en extra abonnement moeten nemen"

Ik lig er niet wakker van. Dat men eerst eens begint met alle uitzendingen in 16:9 uit te zenden (indien materiaal in 16:9 beschikbaar is)

The race for quality has no finish line- so technically, it's more like a death march.

• 04-16-2008 12:10 PM In reply to

Re: Speciaal voor Karel

Karel Uyttendaele:

Super! Dan kan ik de HD-uitzendingen hyper-scherp bekijken op m'n BV3.

Ik lig er niet wakker van. Dat men eerst eens begint met alle uitzendingen in 16:9 uit te zenden (indien materiaal in 16:9 beschikbaar is)

In Nederland is het niet echt veel anders; voorlopig kijk ik op onze BV3 in SD en wellicht binnenkort een keer over op HD, ook hier nog geen "standaard" 16:9 uitzendingen, dus blij dat onze BV3's en slaapkamer avant de beeld-aanpassingen zelf [bij]regelen.....Big Smile

Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
Page 1 of 1 (3 items)