in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 03-02-2008 2:47 PM by magnushj. 4 replies.
Page 1 of 1 (5 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 01-20-2008 8:50 AM

• zodie
    • Not Ranked
    • Joined on 01-20-2008
    • Posts 2
    • Bronze Member

HJÆLP TIL BEOSOUND 9300 !!!!!

Heyzan!

Ny på forum, og ny B&O ejer i dag, en flink onkel der havde 2 stk Penta højttalere og et Beosound 9300... gratis ser det ud til..

Har sådan set 2 problemer med dette gamle anlæg:

1) CD slideren bliver ved at åbne når man har isat CD og trykker start, så åbner den bare igen og går aldrig i gang. Anlægget har stået stille længe i et "roderum" og var en smule støvet... Da vi kom hjem med anlægget lød der ligesom en rigtig træls lyd som en rem og noget tandhjuls halløj der ikke kørte helt rigtigt...

Har haft anlægget åbnet og CD skuffen ude, og rullet div. tandhjul og remme med fingrene, og intet sidder fast og kører fint. Det eneste jeg ikke umiddelbart kan checke, er om "armen" der presser CD'en ned, flytter sig frem og tilbage ved åben/luk af CD afspilleren..

-Ved ikke om det er meningen at CD'en ruller rundt når man eks skal skifte CD'en, eller om den står i stilstand når "slideren" åbner.. I så fald kunne det måske være motoren der ikke kører pladen rundt...

Håber nogle har et forslag!!!!

2) Har kun lys i det ene display på højttalerene, har prøvet at bytte rundt, og er nok kommet til den konklusion at det kræver 2 tykke PowerLink kabler, end bare 1 tyk og et tyndt... Har jeg ret eller??? Det tynde leverer fint lyden, men får ikke info til displayet... Sorry men har ikke gidet surfe alle indlæg igennem for at se hvilke kabler der kræves...
    Har også forsøgt at forbinde højttaler 2 via højttaler 1, og køre begge 2 ind bag i 9300'eren, og ja, ser ud til det er det tynde kabel der kun sender Line-signal og intet andet.. underligt min onkel aldrig har været irriteret over dette... hmm =)

Håber på svar fra nogle tech-homies :D

/Chr!

• 01-21-2008 5:08 AM In reply to

• ChrDH
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 04-16-2007
    • Denmark
    • Posts 493
    • Founder

Re: HJÆLP TIL BEOSOUND 9300 !!!!!

Tillykke med anlæget, det er virkelig en perle. Det hedder godt nok et beocenter 9300. Hvis den bare åbner cd-lågen når du trykker cd er det fordi den ikke kan se at der er lagt en cd i. prøv evt at trykke cd mens der ikke er en cd ilagt, så burde det samme ske. Altså fejler cd-afspilleren noget, men det burde stadig kunne laves da det er samme cd som der sidder i en ouverture (den med glaslågerne). Din B&O forhandler burde kunne hjælpe dig med det (koster nok et par tusind kr.).

Display-problemet ved jeg ikke så meget om, andet end at de kræver de "tykke" full speched powerlink-kabler for at displayet virker på dem begge.

mvh

Christian

Beosound Ouverture, Beocenter 9000, Beovision MX6000, Beocord VX7000
  • 01-21-2008 12:04 PM In reply to

• zodie
    • Not Ranked
    • Joined on 01-20-2008
    • Posts 2
    • Bronze Member

Hej Christian, fedt navn for øvrigt (høhø name-mate)

Nå men , kan sagtens selv skifte ting og sager da jeg er uddannet elektronik fagtekniker, men som alle andre vil man jo lige høre sig ad, om anlægget nu havde tendenser til den slags fejl inden jeg skiller det hele af igen, hvilket jeg nok gør snart alligevel - ANG. dit eksemplel så åbner slideren uanset CD eller ej, men motoren går aldrig nogensinde i gang, så har en stor mistanke til den... Piller den nok ud snarest og får den byttet, håber ikke den koster kassen, tvivler på det...

Nå men skal også ned efter 2 x 10.000uf 80v kondensatorer da den ene Penta brummer meget og forstærker bliver VILDT varm efter bare 20min eller deromkring.. Ja de blir jo trælse og udtørrede med tiden, så de trænger til et skift.. har jo også holdt i 20år, er Penta MK1 jeg fik..

Og tak, skal have hentet et tyk kabel hurtigst muligt.

Tak for svaret.. Leder videre efter en løsning.!

/christian

• 01-25-2008 3:26 AM In reply to

• Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

Inden du begynder at skifte dyre ting, så mål lige laserstrømmen. I mange tilfælde er den drænet for strøm pga fejl i laser-kredsløbet, typisk C2103 som skal skiftes med en ny blå Philips som den originale. I sjældne tilfælde er transistoren defekt.

Martin

• 03-02-2008 2:47 PM In reply to

• magnushj
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 08-16-2007
    • Trondheim, Norway
    • Posts 139
    • Silver Member

Min ene Penta brummer også mye. Har du byttet kondensatorene nå? Hjalp det?

Magnus 

Beocenter 9500+Beolab Penta mk2+Avant+MX7000+Beosound Ouverture+1xBeolab 6000 :)
Page 1 of 1 (5 items)