in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 01-07-2011 10:13 AM by Beobuddy. 8 replies.
Page 1 of 1 (9 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 12-28-2010 11:10 AM

Beomaster 5 encore

Alvast nieuws van de dealer gekregen.

Dit nwe apparaat werkt met NAS-server. Waarschijnlijk van qnap met opslagcapaciteit van 4 x 2 terrabite.

Niet slecht!!! De nwe beo 6 die gaat verschijnen krijgt de 2-link mogelijkheid. Dan hoef je niet perse je tv aan te hebben om je collectie te bekijken. Is nu te zien op je display van beo 6. Schermpje wordt iets groter dan de beo 5.

Ik ben benieuwd. Want alles bij elkaar is het ook qua eurootjes interessanter.

gr. Zwaan

PS: alle andere nieuwigheidjes rond dit apparaat hoor ik graag.

• 12-28-2010 12:09 PM In reply to

Re: Beomaster 5 encore

Ik denk dat je met een bS5 + master net zoveel kwijt bent B&O kennende.

Er zit trouwens geen masterlink aansluiting op.

• 01-02-2011 7:44 AM In reply to

Zwaan:

Dit nwe apparaat werkt met NAS-server. Waarschijnlijk van qnap met opslagcapaciteit van 4 x 2 terrabite.

Ik ga er blindelings van uit dat de encore gaat werken met iedere vorm van een NAS in je netwerk.

Zolang deze maar m.b.v. CFIS/SAMBA en/of NFS bestandsdeling werkt, lijkt mij.

Ik heb inmiddels een (zelfbouw) NAS met een 9T opslag voor een "fractie" voor wat een QNAP of Synology moet kosten. Dat soort NAS(sen) worden steeds duurder naarmate de opslag groter wordt. En die is niet evenredig met de gebruikte schijven.

• 01-02-2011 7:50 AM In reply to

9 terra.....

hoe heb je dat dan gedaan?!

• 01-02-2011 10:53 AM In reply to

3x 2T in een RAIDZ en 3x 1T in een RAIDZ.

Toegegeven ik haal er geen 9T uit, maar een kleine 6T waarbij iedere schijf gezekerd is door de andere 2 uit een setje van 3.

• 01-02-2011 5:13 PM In reply to

Een ander alternatief wat je kan doen is gebruik maken van Drobo's.

In deze kastjes kan je elke schijf plaatsen die je maar wilt (verschillende capaciteiten door elkaar). Afhankelijk  van de totale geplaatste capaciteit en de gebruikte schijven, hou je een bepaalde hoeveelheid op. Voor een voorbeeld zie deze link

Prijzen starten bij ongeveer € 650,00

• 01-03-2011 2:32 PM In reply to

Dat bedoel ik dus Sad

Alleen een kast voor €650,- en daar moeten de schijven nog bij.

Het is een gelikt systeem, dat wel. Zeker geschikt voor degene die er niet te veel tijd in wil steken.

Ik maak dus gebruik van FreeNas: http://en.wikipedia.org/wiki/FreeNAS in combinatie met het nieuwe ZFS filesysteem.

Dat ZFS file systeem heeft dus ook alle voordelen zoals de Drobo heeft. Alleen kan ik meer schijven plaatsen.

FreeNas is gratis en zelf samen te stellen en draait ook op oudere hardware.

• 01-06-2011 6:04 PM In reply to

Begrijp ik. Ik was echter opzoek naar een systeem wat gemakkelijk is op te zetten en werkt met iSCSI en Firewire. Ik heb de Drobo Pro nu draaien met 10 Tb. waarbij 2 schijven kunnen uitvallen. De 2Tb. schijven waren overigens 89 euro per stuk, dus dat zijn de kosten niet.

Mijn grootste zorg is dat de controller een keer kapot gaat. Dit is mij reeds een keer eerder overkomen en dan ben je redelijk de pisang

• 01-07-2011 10:13 AM In reply to

Die zorg deel je met vele anderen die eventueel tegen het probleem aanlopen van een defecte controller, niet kunnen uitbreiden van opslagruimte en de beperking van het kunnen uitbreiden naar een andere interface (snelheid).

ZFS komt voort uit FreeBSD en is ontwikkeld met een aantal sterke punten.

Een daarvan is dat de inhoudsopgave pas wordt bijgewerkt als de data echt is overgebracht. Als tijdens een kopieeractie de stroom uitvalt, dan is er niets verloren.

Een tweede sterke punt is dat ZFS ook over een (software)RAIDZ met single or double parity beschikt, wat overeenkomt als een RAID 5 systeem. Alleen je kan dus met ZFS een pooltje van diverse devices maken, waarbij een device uit een setje schijven bestaat of een combinatie van schijven die over het internet met elkaar zijn verbonden.

Die software-raid van ZFS (setje van schijven in een pool) kan zo worden overgeheveld in een andere hardwareomgeving, waarbij FreeNAS dat pooltje weer zal herkennen. Dus dan ben je de data niet kwijt.

Alleen gaat het mis als je het pooltje verwijderd om een nieuwe aan te maken met meer schijven, ben ik achter Whistle

Bestaande pooltjes kun je eenvoudig vergroten door schijf na schijf te vervangen door een grotere. Dan wordt automatisch of op commando de data op iedere schijf weer teruggeschreven.

Voordeel verder van het RAIDZ1 of RAIDZ2 systeem is dat je de snelheid hebt van een stripe (RAID0) en de veiligheid hebt van een mirror (RAID1). Op soundforge.net vind je een forum met ondersteuning als je hulp nodig hebt als je aan de slag gaat.

Hier overigens een aardig filmpje van 2 jongens die je laten zien hoe met FreeNAS begint. Gewoon eenvoudig een servertje bouwen.

http://www.youtube.com/watch?v=kZqGHKKIK48

Page 1 of 1 (9 items)